• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 26 دی 1401
کد مطلب : 183016
+
-

هیجان جهانی برای هوش مصنوعی فوق ChatGPT

هوش مصنوعی
هیجان جهانی برای هوش مصنوعی فوق ChatGPT

روبات ChatGPT که پاییز امسال معرفی شد، به یک موفقیت فوق‌العاده تبدیل شده است. این برنامه هوش مصنوعی که اساسا یک روبات گفت‌وگوی پیشرفته است، می‌تواند به بزرگ‌ترین و کوچک‌‌ترین سؤالات زندگی پاسخ دهد و مقالات دانشگاهی، داستان‌های تخیلی، هایکوها و حتی نامه‌های درخواست شغلی را تهیه کند. به گزارش گاردین، ChatGPT این کار را با استفاده از مقادیر حیرت‌آور متن در اینترنت و با راهنمایی دقیق متخصصان انسانی انجام می‌دهد.

تلاش برای پاسخ به همه سؤال‌ها
مانند میلیون‌ها نفری که در یک هفته اخیر سؤالاتی را از ChatGPT پرسیده‌اند، هر کسی می‌تواند این کار را انجام دهد و ChatGPT تمام تلاش خود را برای پاسخ دادن به آن به‌کار می‌‌گیرد؛ مگر اینکه بداند نمی‌تواند. پاسخ‌‌ها هم با اطمینان و روان نوشته می‌شوند، حتی اگر گاهی اوقات به ‌طرز شگفت‌‌انگیزی اشتباه باشند .این جدیدترین برنامه هوش مصنوعی از OpenAI است. OpenAI یک آزمایشگاه تحقیقاتی در کالیفرنیاست که این روبات گفت‌وگو را براساس برنامه هوش مصنوعی قبلی‌اش به نام GPT-3 ساخته است.

زبان مشترک در هوش مصنوعی
در این برنامه، هوش مصنوعی از یک مدل زبان شناخته شده با نام LLM استفاده شده است و آن را با صدها میلیارد کلمه در قالب کتاب، گفت‌وگو و مقاله‌های وب تغذیه کرده‌اند که با استفاده از آنها و براساس احتمال آماری کلمات و جملاتی می‌‌سازد. این مدل‌ها کمی شبیه متن پیشگویانه در تلفن همراه است، اما به ‌شدت افزایش یافته است و به آن اجازه می‌دهد تا به جای کلمات واحد، پاسخ‌های کامل را تولید کند.

آموزش اضافی
گام مهم رو به جلو با ChatGPT در آموزش اضافی آن نهفته است. مدل زبان اولیه با ارائه تعداد زیادی سؤال و پاسخ ارائه شده توسط مربیان هوش مصنوعی انسانی به خوبی تنظیم شد. سپس این موارد در مجموعه داده آن گنجانده شد. در مرحله بعد، از برنامه خواسته شد تا چندین پاسخ مختلف به سؤالات متفاوت ارائه دهد که کارشناسان انسانی سپس آنها را از بهترین به بدترین رتبه‌بندی کردند. این تنظیم دقیق توسط انسان به این معنی است که ChatGPT اغلب در بررسی اطلاعاتی مربوط به یک سؤال، جمع‌آوری اطلاعات مناسب و قاب‌‌بندی پاسخ به شیوه‌ای طبیعی، بسیار تأثیرگذار است.

قابلیت‌های پیشرفته
ایلان ماسک به ‌عنوان یکی از پیشروهای دنیای فناوری، نتیجه این هوش مصنوعی را خیلی خوب می‌داند؛ همانطور که بسیاری از کاربران اولیه، از جمله دانشجویان که ChatGPT را یک نجات‌دهنده برای انجام تکالیف دیرهنگام خود می‌دانند. اما برخلاف روبات‌های چت قدیمی، ChatGPT برای امتناع از سؤالات نامناسب و جلوگیری از ساختن مطالب با پاسخ دادن به مسائلی که در مورد آنها آموزش ندیده است، طراحی شده است؛ به‌عنوان مثال، ChatGPT هیچ‌چیز در جهان پس از سال2021 نمی‌داند زیرا داده‌های آن از آن زمان به روز نشده است. محدودیت‌های اساسی‌تر دیگری نیز دارد. ChatGPT هیچ کنترلی روی حقیقت ندارد؛ بنابراین حتی زمانی که پاسخ‌ها روان و قابل‌قبول هستند، هیچ تضمینی برای درست بودن آنها وجود ندارد.
پروفسور مایکل وولدریج، مدیر تحقیقات بنیادی هوش مصنوعی در مؤسسه آلن تورینگ در لندن، گفت: اگر من یک پیام متنی برای همسرم بنویسم که با «من خواهم بود...» شروع می‌شود، ممکن است کلمات بعدی که پیشنهاد می‌کند مبتنی بر پیام‌های قبلی باشد که برای همسرم فرستاده‌ام. ChatGPT دقیقا همین کار را در مقیاس وسیع انجام می‌دهد.
همانطور که OpenAI اشاره کرد: ChatGPT گاهی اوقات پاسخ‌‌هایی با صدای معقول اما نادرست یا مزخرف می‌‌نویسد و گاهی اوقات به دستورالعمل‌های مضر پاسخ می‌‌دهد یا رفتار مغرضانه از خود نشان می‌دهد. همچنین می‌تواند پاسخ‌‌های طولانی‌ بدهد، مشکلی که توسعه‌‌دهندگان برای آن، ترجیح پاسخ‌های طولانی‌تر که جامع‌تر به‌نظر می‌‌رسند، گذاشته‌اند. وولدریج گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ChatGPT این است که با اطمینان زیاد، اشتباهات زیادی هم دارد. نمی‌داند چه چیزی درست است یا نادرست. از دنیا خبر ندارد و شما مطلقا نباید به آن اعتماد کنید. اگر از آن دستور تهیه املت بخواهید، احتمالا کار خوبی خواهد کرد، اما این بدان معنا نیست که می‌داند املت چیست. این هوش مصنوعی در حال پیشرفت است، اما تا همین جا هم بسیار متحولانه بوده است.
به‌نظر برخی‌ها این هوش مصنوعی برخی مواقع حتی ترسناک به‌نظر می‌رسد. با وجود این خیلی‌ها اعتقاد دارند که این آینده‌ای است که باید همه انتظارش را داشته باشند. شما می‌توانید از آدرس chatgpt.pro این چت‌بات هوش مصنوعی را امتحان کنید. یادتان باشد این چت‌بات فقط با متن کار می‌کند و نمی‌توانید از ان انتظار تصویر داشته باشید. با این وجود گروهی اعتقاد دارند که پیشرفت آن می‌تواند روزی موتورهای جستجویی مانند گوگل را بی‌معنی کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید