• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 26 دی 1401
کد مطلب : 182960
+
-

گربه سگ

حامد فوقانی-دبیر سرویس شهری

حامی حیوانات بودن هم اصول و روشی دارد؛ اینکه هرچه را خودمان تشخیص می‌دهیم، در رفتار با حیوانات عمل کنیم، خیلی وقت‌ها جواب عکس می‌دهد. برخی با توجیه حمایت از حیوانات  (سگ‌های ولگرد و گربه‌های شهری) ته‌مانده غذاها، چربی اضافه گوشت و دل و جگر و قلوه مرغ و گوسفند برای آنها مهیا می‌کنند؛ درصورتی که غذادهی به حیوانات اصولی داشته و رعایت نکردن آن چند نتیجه در پی دارد:

1 غذادهی به حیوانات باعث می‌شود تا اکوسیستم طبیعی‌شان برهم بخورد. همین حالا اگر سری به برخی از مناطق غربی یا شمال‌شرق شهر تهران مثل دارآباد و تهرانسر بزنید، گربه‌هایی را می‌بینید که جثه‌ای در اندازه یک‌سگ دارند. برخی از آنها شاید در ظاهر و به قول برخی زندگی مسالمت‌آمیزی با انسان‌ها داشته باشند، اما کافی است تا شکم‌شان که همیشه به لطف! عده‌ای سیر است، گرسنه باشد؛ آن هنگام احتمال حمله این گربه‌سگ‌ها به کودکان و وارد کردن جراحت زیاد خواهد بود.
2 توزیع هر نوع غذایی می‌تواند به رشد انگل در حیوانات منجر شود. اینگونه سرانجام گربه یا سگ ولگرد، بر اثر بیماری خیلی زود تلف می‌شود و جانش را از پی ناآگاهی برخی از دست می‌دهد.
3 زمانی که موادغذایی بدون آگاهی و در نظر گرفتن اصول زیست‌محیطی و چرخه حیات در اختیار حیوانات قرار می‌گیرد، آنها دایره زیستگاه اصلی خودشان را کم‌کم ترک می‌کنند و بیشتر در محیط‌های کاملا شهری حضور پیدا می‌کنند. نتیجه آنکه دیگر حیوانات وحشی که سکونتگاه کوهستانی دارند نیز قلمروی خود را درنوردیده و وارد محله‌های واقع در مرز شهر می‌شوند. نشان به آن نشان که اهالی سوهانک و حصارک تهران نشانه‌هایی از حضور گرگ‌ها را گزارش داده‌اند.
4 سگ‌های ولگرد تا زمانی که تطمیع می‌شوند شاید به انسان کار نداشته باشند، اما به‌محض گرسنگی، او را شبیه طعمه دیده و حمله‌ور می‌شوند. حمله‌هایی از سگ‌های ولگرد به خانم‌ها و کودکان که طی 2سال اخیر گزارش شده، ناشی از همین علت است.
5 بسیاری از شهروندان تهرانی از گسترده شدن جمعیت موش‌ها گلایه می‌کنند و اگرچه بعضا آمارهای متناقضی درباره جمعیت موش‌های تهران اعلام می‌شود، اما نکته اینجاست که برخی از موش‌ها با نژادهای مختلف ازجمله نژاد نروژی، زاد و ولد بسیاری داشته‌اند. چرا؟ به این علت که از یک‌سو سبک زندگی موش‌ها تغییر کرده و کنترل آنها بسیار سخت شده است و از سوی دیگر گربه‌های شکم سیر هم موش‌هایی را که از نظر حجم تفاوت چندانی با آنها ندارند، نمی‌گیرند. اگرچه شرکت ساماندهی مشاغل و سازمان پسماند اعلام می‌کنند که جمعیت موش‌های تهران، در حد نرمال است و خبرهایی با عنوان جمعیت میلیونی موش‌ها صحت ندارد، اما واقعیت آن است که ژن موش‌ها به‌خاطر برهم‌خوردن اکوسیستم طبیعی شهری تغییر کرده است. در این میان، آیا حامی‌نماهای حیوانات، حاضر هستند که به موش‌های شهر هم رسیدگی کنند؟ اگر شهروندان ببینند که کسی برای موش‌ها در جوی‌ها و کانال‌های آب شهر، غذا می‌گذارد، چه برخوردی با او خواهند داشت؟ اینکه احتیاط کنیم که گربه‌ای به‌خاطر سرما در موتور خودرو حضور نداشته باشد، رفتاری کاملا درست است، اینکه حیوانات را مورد آزار قرار ندهیم، یک ‌اصل است اما اینکه به بهانه حمایت از حیوانات، هر رفتار غیرمسئولانه‌ای داشته باشیم، یعنی حیوان‌آزاری، یعنی بی‌توجهی به حقوق شهروندی و برهم زدن آرامش محله. البته یکی از خلأ‌های قانونی در رابطه با گربه‌های شهری هم به این نکته برمی‌گردد که در مصوبات شورای شهر هیچ تکلیفی برای شهرداری در این رابطه تعیین نشده؛ درصورتی که برخی از شهروندان از شهرداری برای اقدام انتظار دارند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید