• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 26 دی 1401
کد مطلب : 182957
+
-

نبرد 22هزار نفری با یخبندان

هزاران نیروی شهرداری تهران برای برف‌روبی، شن‌پاشی و امدادرسانی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند

گزارش
نبرد 22هزار نفری با یخبندان

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

تا دیروز عصر، 48ساعتی می‌شد یا در پایگاه حضور داشتند یا در سطح شهر مشغول برف‌روبی، شن‌پاشی و امدادرسانی بودند؛ آنها برخلاف بسیاری از کارمندان و کارکنان اداراتی که تعطیل یا دورکار شده‌اند، چند روزی می‌شود که با تمام قوا پای کار ایستاده‌اند تا جریان زندگی در تهران متوقف نشود. البته که شاید در مسیری ترافیک ایجاد شده باشد، اما نگاه با عینک واقع‌بینی نشان می‌دهد که نیروهای خدماتی و فضای سبز شهر تهران طی روزهای گذشته، مدام در حال فعالیت بوده‌اند؛ که اگر اقدامات آنها نبود، بی‌تردید اغلب معابر شمالی شهر یخ می‌زد و احتمالا کل تهران قفل می‌شد. اگر حضور شبانه‌روزی مددکاران برای خدمت‌رسانی در سامان‌سراها و گرم‌خانه‌های سیار (اتوبوس‌خواب‌ها) نبود هم تا الان باید چندین خبر ناگوار از یخ‌زدگی و فوت بی‌خانمان‌های شهر منتشر می‌شد. به هرحال، از همان روز شنبه و قبل از شروع بارش برف، شهرداری تهران با تمام توان و امکانات وارد میدان شد و با اقداماتی نظیر پاشیدن شن، نمک و برف‌روبی تلاش کرد تا مشکلات و مصائب بارش برف سرد و لغزنده را برای شهروندان ‌به حداقل برساند. بازدید میدانی از سایت‌های برف‌روبی شهر تهران از تلاش شبانه‌روزی نیروهای شهرداری تهران و حضور مستقیم مدیران ارشد شهری برای نظارت و مدیریت میدانی تهران برفی حکایت دارد؛ موضوعی که در بازدیدمان از سایت مرکزی برف‌روبی منطقه5 تهران - که در یکی از نقاط مرتفع شهر یعنی سیمون بولیوار و شهران واقع شده - عیان بود. در شرایطی که با توجه به تعطیل‌بودن پایتخت بسیاری از شهروندان و خانواده‌ها‌ برای برف‌بازی و تفریح خودشان را به مناطق شمالی و کوهستانی شمال و غرب تهران رسانده بودند، نیروهای فضای سبز و خدمات شهری شهرداری تهران با تمام تجهیزات و ابزار و ادوات پای کار آمده بودند.
هربار تعدادی از نیروها به سایت برف‌روبی بازمی‌گشتند تا تجدید نیرو کنند. آنها حتی برای کاهش مصرف گاز و دستورالعمل‌های صادر‌شده در این زمینه، در داخل سوله آتش بزرگی درست کرده بودند که از سرمای شدید در امان بمانند و هرچند دقیقه خودشان را جلوی آن گرم می‌کردند. خودروهای سنگین و سبک برف‌روبی هربار پس از تجهیز و شارژ دوباره با شن و نمک و... مرکز برف‌روبی را به مقاصد مختلف شهر ترک می‌کردند. گروهی دیگر از نیرو‌ها ویژه برف‌تکانی از روی شاخه درختان بودند. کارگران وانت‌هایی که با بیل شن‌پاشی می‌کردند، به محض مشاهده خودروهایی که در برف گیر کرده بودند و سر می‌خوردند، سریعا وارد عمل می‌شدند و کمک می‌کردند. یکی از همین کارگران با خنده روی  ‌لب گفت: «خدا را شکر؛ ان‌شاءالله که بازهم بارش داشته باشیم؛ بقیه‌اش حله؛ خدا بزرگه. من یکی که در این دو روز 3ساعت هم نخوابیدم اما با هر بار ماموریت داوطلب کار می‌شوم؛ مثل من هم خیلی‌ها هستند.»

رصد دائمی ترافیک
دیروز از مرکز کنترل ترافیک غرب تهران هم بازدید داشتیم؛ مرکزی که با حدود 300دوربین، ترافیک معابر مناطق 5، 9، 10، 21 و 22 را به‌صورت لحظه‌ای رصد می‌کنند، بعدازظهر روز گذشته نشان می‌دادند که رفت‌وآمد خودروها به‌صورت قابل‌قبولی در جریان است. در عین حال دوربین‌های مرکز کنترل ترافیک، از ترافیک بسیار سنگین در محدوده‌های شمالی بزرگراه‌های یادگار امام، مدرس و نیایش، محدوده سئول در بزرگراه شهید چمران، شرق به غرب و غرب به شرق بزرگراه سردار شهید سلیمانی و بخش شمالی خیابان ولیعصر حکایت داشتند.

2086دستگاه و 22هزار نیروی خدمات‌رسانی
علیرضا جعفری، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در بازدید از چند سایت‌ برف‌روبی مناطق شهرداری تهران در رابطه با اقدامات انجام شده در مناطق ۲۲گانه به‌ویژه مناطق پربارش و شمالی تهران، گفت: «با توجه به ابلاغیه سازمان هواشناسی، مناطق ۲۲گانه از شنبه‌شب، به‌طور کامل در حالت آماده‌باش درآمده‌اند و با ۲۰۸۶دستگاه عمومی و تخصصی و ۲۲هزار کارگر در بخش خدمات شهری و فضای سبز، آماده ارائه خدمت به شهروندان تهرانی بوده و هستند.»
جعفری با تأکید به این موضوع که اولویت در برف‌روبی با معابر بزرگراهی و درجه یک است و معابر فرعی در اولویت بعدی قرار دارند، گفت: «شن‌پاشی به‌طور کامل در سطح معابر انجام می‌شود، اما باید بپذیریم که بارش برف و باران، همیشه سبب کندی حرکت خودروها و اختلال در تردد می‌شود، ولی با این حال همه تلاش ما این است که اقدامات لازم را برای کاهش مشکلات انجام دهیم.»
جعفری درباره تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری از یخبندان معابر در صبح امروز هم عنوان کرد: «همکاران خدمات شهری تا پایان بارش‌ها و تا زمان سهولت تردد شهروندان در سطح شهر در حالت آماده‌باش خواهند بود و همچنان نمک و شن پاشی را خواهیم داشت.»





 

این خبر را به اشتراک بگذارید