• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 26 دی 1401
کد مطلب : 182945
+
-

کاهش قطعی گاز در شمال شرق

مدیریت مصرف، قطعی گاز در استان‌های شمال شرق را کاهش داده و هم‌اکنون فقط گاز شهرستان‌های تربت‌جام و تایباد قطع است

گزارش
کاهش قطعی گاز در شمال شرق

سیده زهرا عباسی- خبرنگار

اغلب شهرهای کشور چهره زمستانی به‌خود گرفته‌اند و سازمان هواشناسی هم با صدور هشدار از بارش برف و کولاک در تهران و ۱۷استان دیگر خبر داده است. با وجود موج سرما در همه‌ استان‌ها، ‌ روز گذشته (یکشنبه 25دی) فریمان، قوچان، تربت‌جام، نیشابور و تایباد در
 خراسان رضوی و سربیشه در خراسان جنوبی جزو سردترین مناطق کشور بودند؛ سرمایی که با توجه به افزایش مصرف گاز، چالش تامین گاز از خط انتقال ترکمنستان، دردسرهای زیادی برای شهروندان این 2استان ایجاد کرد. به گزارش همشهری و طبق اعلام سخنگوی شرکت ملی گاز، خراسان‌رضوی، گلستان، خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی و شرق مازندران بیشترین افت فشار گاز را دارند، اما آنطور که وزیر نفت و مسئولان استانی‌ اعلام می‌کنند با مدیریت‌های صورت گرفته قطعی گاز به حداقل رسیده. با وجود این، طی روزهای گذشته برخی شهرستان‌های جنوبی خراسان‌رضوی و چند شهرستان خراسان جنوبی قطعی گاز را به‌صورت مقطعی تجربه کردند. جواد اوجی، وزیر نفت هم روز گذشته در حاشیه سفر به مشهد، اعلام کرد که در 3استان خراسان رضوی و استان‌های گلستان و مازندران ستاد سوخت و بحران تشکیل شده است.‌

تدابیر لازم در خراسان شمالی
خراسان شمالی گرچه کمتر از خراسان رضوی و جنوبی اما با توجه به سرمای هوا، افت فشار گاز را طی روزهای گذشته تجربه کرده است. استاندار خراسان‌شمالی در این‌باره می‌گوید: سرما در این استان تداوم دارد و با افت فشار گاز مواجه هستیم ولی تدابیر لازم برای مدیریت مصرف سوخت اندیشیده شده است.
 محمدرضا حسین نژاد با بیان اینکه از ۲۰دی صرفه‌جویی در مصرف گاز با دورکاری ادارات و سایر اقدامات مشابه انجام شده است، می‌افزاید: استان دارای صنایع پر مصرف همچون پتروشیمی، آلومینا، فولاد و لوله گستر است. ابتدا با کاهش مصرف سوخت و سپس در برخی صنایع با قطع کامل، سوخت جایگزین برای آنها تعریف شد به‌گونه‌ای که در مدیریت مصرف گاز استان، ۱.۶میلیون مترمکعب گاز  صرفه‌جویی شد.  به‌گفته وی، برای روستاهایی که در وضعیت بحرانی گاز قرار دارند نیز امکانات جایگزین برای سوخت همچون توزیع نفت سفید انجام شده است. وی با اشاره به تشکیل کمیته اطلاع‌رسانی برای آگاه‌بخشی به مردم درباره مصرف انرژی اظهار می‌کند: اتصال این استان به خط لوله انتقال نفت سفید ضروری است. خراسان شمالی هم مانند خراسان جنوبی جزو استان‌های فاقد خط لوله انتقال نفت سفید است. با برقراری خط لوله تا ورودی استان در مواقع بحرانی و فصول سرد سال مشکلی در تامین این سوخت به‌وجود نمی‌آید.

کمک مردم به گازرسانی در شمال کشور
شرق مازندران و گلستان هم مانند خراسان‌ها طی روزهای گذشته با چالش تامین گاز مواجه بودند به‌طوری که هر بار خبر قطعی گاز در یکی از مناطق آنها رسانه‌ای می‌شد. با وجود این، مدیرعامل شرکت گاز مازندران شایعه قطع گاز در شهرهای نکا، بهنمیر و امیرکلا را تکذیب می‌کند و می‌گوید: نه‌تنها هیچ‌گونه قطعی گاز مشترکین خانگی را در استان نداشته‌ایم بلکه با مدیریت و مشارکت مردم، میزان مصرف روند کاهشی پیدا کرده است.
قاسم مایلی رستمی مقدار مصرف روزانه از ۴۰میلیون مترمکعب به ۳۵میلیون مترمکعب کاهش یافته است، می‌افزاید: تاکنون با افت فشار گاز مواجه نشده‌ایم، اما اگر هم استانی‌ها نسبت به مصرف گاز صرفه‌جویی نکنند، افت گاز خانگی محتمل است. همچنین احتمال قطع موردی گاز منازل به‌دلیل سرمای شدید هوا، اختلال عملکرد رگلاتور وجود دارد.  استاندار گلستان اما از افت فشار و قطعی‌های مقطعی گاز در این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: با همراهی مردم شاهد کاهش مصرف گاز و کاهش قطعی‌های نقطه‌ای در گلستان هستیم. علی‌محمد زنگانه توضیح می‌دهد: افت فشار گاز در گرگان، بندرترکمن و گمیشان از سایر شهرستان‌ها بیشتر است و ما شاهد قطعی‌های نقطه‌ای هستیم که بلافاصله تیم‌های امداد وارد عمل می‌شوند و مشکل را رفع می‌کنند. وی با اشاره به اینکه قطعی‌ها در استان به‌شدت کاهش یافته بیان می‌کند: در پیک مصرف روز جمعه مصرف گاز در استان به ۱۶میلیون مترمکعب رسیده بود که با تلاش‌های انجام شده و همراهی مردم این مصرف به ۱۳میلیون مترمکعب کاهش یافت.

خراسان جنوبی، در انتهای خط شمال شرق
خط انتقال گاز شمال‌شرق منبع تامین گاز مورد نیاز در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، سمنان و بخشی از مازندران است؛ خطی که در روزهای اخیر با توجه به وقوع سرمای بی‌سابقه در منطقه شمال شرق و افزایش مصرف گاز و از سوی دیگر، برودت هوای 35درجه زیر صفر در ترکمنستان و قطع سهمیه گاز صادراتی از این کشور با چالش زیادی مواجه شد. خراسان‌جنوبی با 11شهرستان و جمعیت حدود 800هزار نفری اما در انتهای این خط بیشترین چالش را داشت به‌طوری که طبق اعلام مدیرکل مدیریت بحران این استان، فشار گاز آن طی روزهای گذشته به زیر 200psi و یکشنبه (25دی) در مرکز استان به 120psi و در شهرستان‌های دیگر به زیر 100psi رسید. محمدعلی آخوندی با بیان اینکه فشار گاز در حالت عادی بالای 500psi و فشار کمتر از 250psi بحرانی است به همشهری می‌گوید: طبیعتا وقتی هوای سرد در شمال و شمال شرق با درجه منفی 28درجه حاکم می‌شود مصرف گاز به‌صورت تصاعدی بالا می‌رود و باتوجه به افزایش مصرف گاز در استان‌های مسیر خط انتقال، انتهای خط یعنی خراسان‌جنوبی و همچنین شهرستان بجستان و کاشمر خراسان‌رضوی افت شدید فشار را تجربه کردند. به‌گفته وی، با شروع سرما از هفته گذشته و افت فشار گاز تصمیم‌هایی برای مدیریت این شرایط گرفته شد که ازجمله آنها می‌توان به صدور هشدار، پیش‌بینی سوخت جایگزین، مجازی شدن مدارس، تعطیلی استان برای چند روز متوالی، قطع گاز سی‌.ان.جی، تحویل روزانه 2میلیون لیتر گازوئیل به نیروگاه برق استان به جای گاز اشاره کرد. با وجود این شرایط اما آنطور که آخوندی توضیح می‌دهد شهروندان خراسان جنوبی در شهرستان‌های بشرویه، طبس، زیرکوه، سربیشه، نهبندان و درمیان فقط به‌صورت مقطعی و چند ساعت شنبه شب (24دی) قطعی گاز را تجربه کردند. او اما تأکید می‌کند درصورت مدیریت نشدن مصرف در استان‌های بالادست خط انتقال و ماندگاری هوای سرد احتمال قطعی مجدد گاز به‌دلیل افت فشار در بخش خانگی وجود دارد.

درخواست خراسان‌جنوبی برای پیوستن به خط جنوب

خراسان‌جنوبی از نگاه مسئولان و کارشناسان درصورت اتصال به خط انتقال گاز عسلویه- ایرانشهر (بوشهر- سیستان‌وبلوچستان) و همچنین ایجاد خط انتقال گاز مایع می‌تواند روزهای بحرانی مثل حالا را با شرایط بهتری سپری کند.
مدیرکل مدیریت بحران خراسان‌جنوبی درخواست‌هایی را برای‌گذار از بحران مطرح می‌کند و توضیح می‌دهد: پیش از این درباره اتصال استان به خط انتقال هفتم گاز یعنی عسلویه - ایرانشهر درخواست‌هایی مطرح شده بود، زیرا در شرایط بحران به‌دلیل گرمای جنوب استان می‌تواند از این خط تغذیه کند و بار از دوش خط شمال شرق برداشته شود.
 آخوندی تأکید می‌کند این درخواست بار دیگر در جلسه صبح روز گذشته ستادهای بحران از سوی استاندار خراسان‌جنوبی مطرح شده است و معاون وزیر نفت قول داده است درصورت نداشتن مانع فنی این خواسته زودتر محقق شود.  او همچنین با اشاره به نداشتن خط انتقال سوخت مایع در استان اظهار می‌کند: سوخت مایع از بندرعباس و کرمان با تانکر جابه‌جا می‌شود که منجر به حوادث جاده‌ای و همچنین بروز مشکلات زیادی شده است. درصورتی که خط پیش‌بینی شده سوخت مایع در استان ایجاد شود، کمبود سوخت در روزهای سرد نخواهیم داشت.‌

سوخت جایگزین برای 2شهرستان خراسان رضوی

مصرف گاز در کشور با توجه به سرمای کم سابقه طی چند روز گذشته رکورد جدیدی زده است به‌طوری‌که طبق اعلام وزیر نفت، ۷۰۰میلیون مترمکعب گاز در بخش‌های مختلف مصرف شده.
به‌گفته جواد اوجی، با وجود افزایش مصرف گاز در کشور اما پیش‌بینی مصرف گاز در خراسان رضوی بالای 64میلیون مترمکعب بود که با همکاری مردم خراسان رضوی، 2میلیون مترمکعب از این مصرف صرفه‌جویی شد. حسن افتخاری، مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی با بیان اینکه طی 2روز گذشته قطعی گاز ناشی از افت فشار در شهرستان‌های کاشمر، نیشابور، سبزوار، بردسکن، خلیل‌آباد و تربت‌جام قطعی گاز ناشی از افت فشار اتفاق افتاده است، می‌گوید: خراسان رضوی سخت‌ترین شرایط ۱۵سال اخیر را تجربه می‌کند و امید می‌رود که مردم ما را در این شرایط همیاری کنند و با صرفه‌جویی از قطعی گسترده در این شرایط جلوگیری شود. مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی هم از قطعی گاز مقطعی ناشی از افت فشار در 11شهرستان استان خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: هم‌اکنون به جز گاز حدود 16هزار مشترک در تربت‌جام و برخی روستاهای تایباد، شرایط در بقیه شهرستان‌ها با وجود افت فشار، پایدار است. محسن نجات البته از بازدید وزیر نفت، حضور میدانی مدیریت بحران در این شهرستان‌ها، تامین سوخت نفت سفید و گاز مایع، بخاری برق، توزیع بنزین، پخت و تهیه نان مورد نیاز و آماده کردن محل‌های اسکان اضطراری مثل مسجدها و حسینیه‌ها برای نیاز خبر می‌دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید