• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
شنبه 24 دی 1401
کد مطلب : 182735
+
-

پس کی var؟

به‌جا‌مانده از صعود جنجالی استقلال در جام حذفی که حکم بقای موقت ساپینتو را امضا کرد

پس کی var؟

در یک مسابقه جنجالی از مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام حذفی فوتبال ایران، استقلال در حالی در وقت‌های اضافی با 2 گل از سد تراکتور گذشت که ابتدا از تیم میهمان عقب افتاده بود. با این حال پنالتی‌های اعلام‌شده به سود آبی‌ها در 10دقیقه پایانی مسابقه، روند بازی را عوض کرد و البته کلی جنجال به‌وجود آورد.

  به‌نظر می‌رسید بازی حذفی با تراکتور، حکم شیشه عمر ریکاردو ساپینتو را دارد. بعد از شکست برابر همین تیم در مسابقات لیگ، مربی پرتغالی در آستانه اخراج قرار گرفته بود، اما پیروزی انتقامی و دشوار حذفی و پیشروی در این جام، فعلا شرایط را به سود ساپینتو تغییر داده است. حالا ریکاردو یک بخت مجدد دارد که خودش را نشان بدهد و روی نیمکت استقلال باقی بماند. در این میان بازی پنجشنبه با سپاهان بسیار برای ریکاردو تعیین‌کننده خواهد بود. آیا بالاخره این مربی می‌تواند یک حریف نامدار را در شرایط طبیعی و بدون جار و جنجال شکست بدهد و اعاده حیثیت کند؟

  نمایش استقلال در ورزشگاه آزادی به نسبت بازی هفته قبل آنها مقابل همین تیم، به شکل چشمگیری بهتر بود. این البته به آن معنا نیست که مشکلات اصلی استقلال رفع شده؛ چه اینکه کماکان نمی‌شود فهمید این تیم چرا با 3هافبک دفاعی و 3مهاجم، بدون بازیساز بازی می‌کند. در هر صورت اما استقلال روز پنجشنبه توانست موقعیت‌هایی برای گلزنی درست کند؛ آنچه در تبریز از این تیم ندیده بودیم. آبی‌ها حتی تیر دروازه حریف را لرزاندند و شاید می‌توانستند قبل از فرا رسیدن آن پنالتی‌های پرماجرا به بازی برگردند.

  یک خاصیت دیگر این پیروزی اما احیای روحی و روانی مهدی قائدی بود. مهاجم استقلال بخشی از بدترین دوران فوتبال حرفه‌ای‌اش را پشت سر می‌گذارد و خیلی‌ها پس از عملکرد ضعیف او در الاهلی و نیز هنگام بازگشت به استقلال، از این بازیکن قطع امید کرده بودند. قائدی بازی حذفی با تراکتور را از روی نیمکت شروع کرد، اما اواخر وقت قانونی به زمین آمد و در دقایق پایانی وقت‌های اضافی هر 2 پنالتی تیمش را گرفت. شاید از نظر فنی، قائدی هنوز با کف توقعات هم فاصله داشته باشد، اما این 2 پنالتی دست‌کم باعث خواهد شد او از حیث روانی و انگیزشی مختصر تکانی بخورد.

  یک نکته نگران‌کننده در مورد استقلال، همچنان تزلزل ساختار دفاعی این تیم است. آبی‌ها که پارسال به راحتی گل نمی‌خورند، حالا عادت کرده‌اند در هر مسابقه توپ را از قفس توری خود بیرون بکشند. این بار هم محمد آقاجان‌پور به راحتی خط دفاع استقلال را به هم ریخت و توپ را به رضا اسدی رساند تا این بازیکن با یک ضربه دقیق و خوب دروازه را باز کند. حالا اگر استقلال در یک بازی کلین‌شیت کند، همه متعجب خواهند شد.

  و قصه این بازی تمام نخواهد شد، جز اینکه در مورد 2پنالتی بحث‌برانگیز استقلال در دقایق پایانی حرف بزنیم. پنالتی اول کمتر حرف و حدیث داشت، اما پنالتی دوم به‌خاطر اعلام خطا و نیز دستور تکرار ضربه پس از دفع توپ از سوی محمدرضا اخباری حسابی خبرساز شد. شاید همه تصمیمات کوپال ناظمی در این مورد درست بوده باشد؛ کما اینکه تعداد زیادی از کارشناسان هم روی سوت‌های مهم او صحه گذاشتند، اما همچنان شاهد تداوم یافتن جنجال به بیرون از زمین هستیم. مدیران و بازیکنان تراکتور به‌شدت به ناظمی تاخته‌اند و حذف تیم‌شان را ناشی از تصمیمات بیرونی دانسته‌اند. اجازه بدهید ما در این مورد سکوت کنیم، اما روشن است که تجهیز هر چه سریع‌تر فوتبال ایران به فناوری کمک‌داور ویدئویی، دست‌کم می‌تواند حجم این مناقشات را کاهش بدهد. شاید همه‌‌چیز گل و بلبل نشود، اما این فناوری سطح اقناع افکار عمومی را بالاتر می‌برد. واقعا پس کی VAR؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید