• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 24 دی 1401
کد مطلب : 182711
+
-

وضعیت حفظ آثار تاریخی در سیستان و بلوچستان

معاون میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان درباره آخرین اقدامات مرمتی در محوطه‌ باستانی «کوه خواجه» و کاوش‌های «شهر سوخته» و بندر تاریخی «تیس» توضیح داد. مجتبی سعادتیان درباره اقدامات مرمتی بناهای تاریخی این استان به ایسنا گفت: امسال از محل اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری، مرمت‌های خوبی در بناهای تاریخی به‌ویژه پایگاه‌های ملی انجام شد. برای نمونه در محدوده بلوچستان «مقابر جالق» که به دوره اسلامی تعلق دارد و در پایگاه ملی باغ‌شهر جالق واقع شده، «قلعه بمپور» و «باغ خالصه بمپور»، بنای فرمانداری که به «موزه محلی چابهار» تغییر کاربری داده است و «حسینیه آل‌رسول» فعالیت مرمتی داشتیم و در حوزه سیستان نیز در «شهر سوخته»، بافت «قلعه نو»، «کوه خواجه»، «آسبادها» که برای ثبت جهانی هم آماده می‌شوند، «قلعه رستم» و «قلعه مچی» فعالیت‌های مرمتی خیلی خوبی انجام شده است.
سعادتیان‌ درباره‌ کاوش‌هایی که امسال برای محوطه‌های باستانی سیستان و بلوچستان انجام شده است، گفت: کاوش باستان‌شناسی برای تعیین حریم و عرصه در محوطه‌های اقماری «شهر سوخته» انجام شد، همچنین 2 کاوش دیگر هم در دست بوده و واگذاری آن انجام شده است که شامل «تیس» در چابهار و شهرسوخته سیستان می‌شود. فرایند صدور مجوز آنها نیز در حال انجام است. همچنین در تلاش هستیم فعالیت کاوش «شهر سوخته» را تا قبل از به پایان رسیدن سال، آغاز کنیم.
او درباره مرمت‌هایی که امسال در شهر سوخته انجام شده است، توضیح داد: کل فضاهایی را که تاکنون در «شهر سوخته» کاوش شدند، مرمت کردیم که به‌ترتیب شامل کاخ سوخته، گورستان، منطقه مسکونی مرکزی و شرقی، قسمت بناهای یادمان، منطقه صنعتی و کارگاه‌های مرمت است.
سعادتیان درباره کاوش و مرمت محوطه باستانی کوه خواجه که همواره درباره آن هشدارهایی داده می‌شود و در معرض فرسایش شدید است، افزود: کاوش در کوه «خواجه» یکی از سخت‌ترین فعالیت‌هایی است که یک باستان‌شناس می‌تواند با آن مواجه شود. در این کوه با یکسری سازه‌های ناپایدار مواجه هستیم و در عین حال فضاهایی که به محوطه‌های باستانی تبدیل شده‌اند، کاوش آنها برای باستان‌شناسان می‌تواند خطرناک باشد، بنابراین کاوش این کوه و محوطه‌های باستانی آن خیلی سخت و خطرناک است. بنابراین اولویت اصلی استحکام‌بخشی سازه‌های فرسوده‌ای است که نیازمند اقدامات حفاظتی فوری، مانند شمع‌زنی و ایجاد پشتیبان در بخش‌های مختلف است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید