• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 22 دی 1401
کد مطلب : 182626
+
-

هشتگ، زنِ غربی

یادداشت
هشتگ، زنِ غربی

فضه سادات حسینی؛ مجری و کارشناس حوزه زنان و رسانه

دال مرکزی گفتمان اغتشاشات اخیر با الهام از سبک زندگی غربی بر مدار آزادی زنان دور می‌زد. جریان ضدانقلاب و غیرانقلابی تمام تلاش خود را کرد تا با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی خود و با شعار «زن،زندگی،آزادی» زن اصیل ایرانی را به کشف حجاب دعوت کند؛ جنگی ترکیبی که بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب، به‌خاطر ایستادگی بانوانی که به‌اصطلاح بدحجاب هستند علاوه بر عدم‌استقبال قاطبه زنان عفیفه این سرزمین از فراخوان‌های کشف حجاب، به شکست منجر شد. عقب‌نشینی جامعه ایرانی از عفاف و حجاب برای دشمن از این جهت اهمیت دارد که چادر و روسری بانوان محجبه را، پرچم قلعه استراتژیک خانواده می‌داند؛ دژ مستحکمی که بر محور زن اصیل ایرانی-اسلامی شکل گرفته و گسترده می‌شود. استراتژیست‌های غربی معتقدند با افتادن این پرچم، راه برای از هم پاشیدن این واجب اجتماعی فراهم شده و از این طریق می‌توانند هویت زن ایرانی را تسخیر کنند.
اما آنچه در این میان بسیار پراهمیت است، نوع مواجهه رهبر فرزانه انقلاب با این تهدید اجتماعی است. ایشان در شرایطی که دشمن از همه توان استکبار جهانی برای تخریب وجهه جمهوری اسلامی در حوزه زنان و عقب‌نشینی نظام از موضع محکم خود در قبال حجاب استفاده کرد، در دیدار اخیر خود با بانوان (چهارشنبه چهاردهم دی‌ماه) به جای دفاع از رویکرد جمهوری اسلامی، به بنیان‌های تمدن غرب در نگاه به زن و سبک زندگی غربی حمله کردند و به ابعاد فاجعه‌آمیز فرهنگ غرب در حوزه زنان پرداختند.
 ایشان نظام سرمایه‌داری غرب را یک نظام مردسالار برشمردند که ریشه آن، برتری سرمایه نسبت به انسانیت است. با این نگاه در تمدن غرب از یک طرف چون مردان به‌دلیل قوی‌تر بودن، سرمایه بیشتری خلق می‌کنند، اولویت بیشتری نسبت به زنان دارند و از طرف دیگر چون غربی‌ها مرد را جنس برتر می‌دانند، زن را وسیله التذاذ مردان قرار می‌دهند.
رهبر معظم انقلاب با بیان این نکته که «اینکه می‌گویند آزادی زن، مرادشان آزادی به این معنا است؛ [درنظرشان] اینها آزادی است؛ [اینها] که آزادی نیست؛ عین اسارت است، عین اهانت است.» معتقدند این نگاه منحط، باعث شده ضربات مهلکی به حیثیت و کرامت زن در فرهنگ و سبک زندگی غربی وارد شود و تمدن غرب به‌معنای واقعی کلمه، زن را به اسارت بگیرد.
ایشان در فراز دیگری از بیاناتشان به بانوان فرزانه و فهیم کشور دستور جهاد تبیین را در این رابطه دادند و فرمودند: «یکی از کارهای مهم شما همین است که فاجعه‌آمیزی نگاه فرهنگ غربی به مسئله جنسیت و مسئله زن را افشا کنید، به همه بگویید... امروز خب ارتباطات فضای مجازی خیلی آسان است؛ شماها می‌توانید ارتباطات فضای مجازی را بگیرید و زمینه‌سازی کنید برای اینکه توجه کنند و این مفاهیم را در قالب گزاره‌های کوتاه و گویا (که هم کوتاه باشد، هم گویا باشد) تنظیم کنید، و بفرستید برای فهم افکارعمومی این هشتگ‌سازی‌ها و مانند اینها که هست.»
بنابراین بر همه بانوان فرهیخته و دانشمند ایران اسلامی فرض است که وارد این جهاد تبیین زنانه شوند و با استفاده از ظرفیت‌های علمی و رسانه‌ای خود ذیل هشتگ زن غربی (#زن_غربی) اقدام به گفتمان‌سازی گسترده نسبت به نگاه اهانت‌آمیز تمدن غرب به موضوع زنان و سبک زندگی زنان غربی نمایند، البته دسترسی به شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی در این بین و برای این رسالت عظیم، نکته‌ای مهم و قابل تأمل است که اقدام درست مسئولان امر را طلب‌می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :