• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 22 دی 1401
کد مطلب : 182602
+
-

فرصت انتقام و بقا

صندلی ساپینتو در استقلال کاملا لرزان است؛ او امروز با بردن تراکتور می‌تواند هم انتقام هفته گذشته را بگیرد و هم به بقای خودش کمک کند

تیتر یک
فرصت انتقام و بقا

مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام حذفی فوتبال ایران در فصل 02-1401 امروز به پایان می‌رسد و در 2بازی باقیمانده این مرحله 4تیم لیگ برتری باید به مصاف یکدیگر بروند. در 14بازی دیگر این مرحله که طی 2روز گذشته برگزار شد هیچ شگفتی خاصی رخ نداد و هیچ تیمی از لیگ برتر توسط تیم‌های رده پایین‌تر حذف نشد. از 12تیم لیگ برتری که طی 2روز گذشته به میدان رفتند 10تیم صعود کردند و 2تیم ذوب‌آهن و ملوان هم به‌دست حریفان لیگ برتری خود از دور مسابقات کنار رفتند. جالب اینکه هر دوی این تیم‌های حذف‌شده سابقه قهرمانی در جام‌حذفی را در کارنامه دارند اما توسط مس رفسنجان و نفت مسجدسلیمان که هیچ‌کدام افتخاری در این جام نداشته‌اند، حذف شدند. امروز هم در تقابل لیگ‌برتری‌ها 2تیم حذف می‌شوند و 2تیم به مرحله بعدی می‌رسند تا در مجموع 12تیم لیگ برتری به یک‎هشتم نهایی برسند و 4تیم با این رقابت‌ها وداع کنند. در نخستین بازی امروز مس کرمان میزبان نفت آبادان خواهد بود تا یک نماینده از بین خودشان برای حضور در جمع 16تیم برتر انتخاب کنند. بازی این دو تیم در لیگ با برتری مس کرمان تمام شد و هم‌اکنون در جدول رده‌بندی لیگ برتر نیز تیم مس رتبه بهتری نسبت به آبادانی‌ها دارد. اما شاید مثل بازی دیروز انزلی، تیم پایین‌تر در زمین تیم بالاتر موفق به پیروزی و صعود شود.

  دومین حذف زودهنگام تبریز؟
و اما دومین بازی امروز که مهم‌ترین بازی این مرحله هم هست، جدال 2تیم استقلال و تراکتور در ورزشگاه آزادی تهران خواهد بود. از همان زمانی که قرعه‌کشی این مرحله انجام شد مشخص بود مصاف 2تیم قدرتمند و مدعی لیگ برتر، مهم‌ترین دوئل مرحله یک‌شانزدهم جام حذفی خواهد بود. تراکتور البته نسبت به سال‌هایی که مدعی قهرمانی لیگ بود تا حدودی افت کرده اما با وجود این باز هم لقمه گلوگیری برای سرخابی‌های تهران است و در لیگ جاری هر دو تیم پرسپولیس و استقلال را شکست داده است. تبریزی‌ها همین هفته قبل استقلال را در جریان لیگ شکست دادند و حالا امیدوار به تکرار دوباره این پیروزی هستند. اگر این اتفاق رخ ندهد، تراکتور درست مثل فصل قبل در همین مراحل ابتدایی از جام‌حذفی کنار خواهد رفت. سال گذشته تراکتور در همین مرحله یک‌شانزدهم به مس رفسنجان خورد و بعد از یک مساوی بدون گل در 120دقیقه بالاخره در ضربات پنالتی مغلوب و حذف شد. پرشورهای تبریزی اصلا دوست ندارند تیمشان برای دومین بار متوالی از حضور در جمع 16تیم مرحله یک‌هشتم باز بماند. 2سال قبل این تیم در مرحله یک‌هشتم با شکست مقابل آلومینیوم اراک حذف شد و 3سال قبل با بردن استقلال در فینال به قهرمانی رسید.

  سریال مصدومیت‌ در تیم ساپینتو
اما استقلال تهران در شرایطی سخت و شکننده به بازی حذفی با تراکتور رسیده و شرایط اردوی این تیم باعث شده این بازی به بازی مرگ و زندگی برای آبی‌ها تبدیل شود. شاگردان ساپینتو بعد از اینکه یک نیم‌فصل کامل سایه‌به‌سایه پرسپولیس حرکت کردند در 2هفته پایانی با از دست دادن 5امتیاز دچار وضعیتی بحرانی شدند. شکست 2بر صفر مقابل تراکتور شایعه تغییر سرمربی در استقلال را به شکل جدی مطرح کرد و حالا به‌نظر می‌رسد بازی حذفی با تراکتور آخرین فرصت سرمربی پرتغالی برای بقا روی نیمکت این تیم خواهد بود. ریکاردو ساپینتو اصلا رابطه خوبی با مدیرعامل استقلال ندارد و بعید نیست حتی درصورت ماندن در جام‌حذفی هم رنگ نیم‌فصل دوم لیگ را نبیند. بنابراین شکست احتمالی مقابل تراکتور می‌تواند به‌معنای برکناری حتمی او باشد. سرمربی عصبی‌مزاج آبی‌ها اما می‌تواند با حذف تراکتور هم انتقام شکست مقابل این تیم را به سرعت بگیرد و هم جای پای خودش را در اردوی آبی‌ها دوباره محکم کند. مشکل اصلی ساپینتو در این راه، مصدومیت‌های پرتعداد و غیبت ادامه‌دار برخی از ستاره‌های آبی‌پوش است. ابوالفضل جلالی، محمدحسین مرادمند و عارف غلامی همچنان در خط دفاعی غایبند و آرش رضاوند نیز کماکان شرایط بازی را ندارد. محمد محبی، مؤثرترین بازیکن این فصل استقلال هم در بازی هفته گذشته مقابل تراکتور مصدوم شد و فقط 25دقیقه توانست در زمین بماند اما ساپینتو امیدوار است امروز او را حاضر و آماده در زمین داشته باشد. در اردوی تراکتور نیز محمد عباس‎زاده وضعیت مشکوکی دارد و حضورش در بازی امروز بعید به‌نظر می‌رسد. آقای گل حال حاضر لیگ بازی هفته گذشته را به‌خاطر مصدومیت از دست داد و برای بازی حذفی هم وضعیت نامشخصی دارد. داوری بازی امروز بر عهده کوپال ناظمی است و مهدی عالیقدر و حسن انتظاری کمک‌های او هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید