• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 22 دی 1401
کد مطلب : 182628
+
-

زنان؛ کارگزاران بی‌بدیل عمران

نگاه
زنان؛ کارگزاران بی‌بدیل عمران

عباس شعبانی؛ معاون فنی و عمرانی شهردار تهران

تهران طی 5دهه اخیر شاهد تلاش برای تحقق چند سند توسعه بوده است، حالا این شهر از افزون بر 550کیلومتر معبر بزرگراهی، بیش از 750دستگاه پل سواره‌رو و البته بالغ بر 530کیلومتر شبکه اصلی مدیریت آب‌های سطحی برخوردار است. در تمام این سال‌ها و در مجموعه کارگاه‌های عمرانی که برای اجرای این زیرساخت‌ها تجهیز و فعال شده است، اگرچه حضور بانوان نسبت به مشارکت مردان کمرنگ‌تر بوده اما هرگز نباید اینگونه تصور کرد که زنان نقشی در اجرای این همه پروژه عمرانی نداشته‌اند. واقعیت آن است که هر اقدام عمرانی پیش از آنکه به اجرا برسد، مراحل مختلفی شامل پیدایش، تعریف و طراحی را از سر می‌گذراند و این دقیقا شامل همان لحظاتی است که زنان در کنار مردان در جهت تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز و بهبود کیفیت زندگی شهری گام برمی‌دارند.
هر ساله بخش قابل توجهی از دانش‌آموختگان گرایش‌های مختلف رشته عمران را زنان تشکیل می‌دهند. اگرچه مشارکت زنان در ساخت و سازهای عمرانی همانند بسیاری از دیگر بخش‌های اقتصادی، هنوز تفاوت‌های معناداری با میزان مشارکت مردان دارد اما با اطمینان می‌توان گفت که این شاخص روی منحنی توسعه قرار گرفته است. به بیان دیگر فعالیت عمرانی که زمانی براساس برساخته‌های ذهنی، کاری مردانه به‌حساب می‌آمد حالا در نتیجه مشارکت فعال زنان در تمام ارکان کارفرمایی، پیمانکاری، مشاوره و نظارت پروژه‌های عمرانی، زن و مرد نمی‌شناسد.
بی‌شک باکیفیت‌ترین کلانشهرهای دنیا، در کنار زیرساخت‌های مطلوب زندگی شهری به معابر و فضاهایی امن و دسترس‌پذیر نه فقط برای شهروندان کم‌توان جسمی که برای زنان و کودکان تجهیز شده‌اند. از این منظر حضور زنان در پروژه‌های عمرانی، نوید‌بخش افزایش زیست‌پذیری در فضاهای شهری بوده و نتیجه ارتقای مشارکت آنان در چنین فعالیت‌هایی، شهری خواهد شد برای همه شهروندانش.
عملکرد مؤثر معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و مجموعه سازمان‌های تابعه این معاونت طی تمام مدتی که از زمان آغاز فعالیت آن می‌گذرد، مرهون مشارکت فعال زنان در تمام عرصه‌های اداری و فنی- مهندسی بوده است. سالروز میلاد پربرکت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س)، فرصتی برای سپاسگزاری و قدردانی از زنانی است که همزمان با ایفای نقش پراهمیت خود در کانون خانواده، دوشادوش مردان برای ساختن شهری بهتر کوشیده‌اند. در این میان باید نقش پشتیبان همسران فداکار کارکنان در خانواده بزرگ معاونت فنی و عمرانی را نیز ارج نهاد؛ آنان که با قلب خویش به تکاپوی همسرانشان در جهت آبادانی تهران باور داشتند و تا تحقق کامل این هدف، شکیبا بوده و خواهند بود.
سالروز ولادت دخت مکرم نبی گرامی اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) که مقارن با سالروز میلاد معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) است را به تمام زنان سرافراز ایران اسلامی، به‌ویژه بانوان شاغل در معاونت فنی و عمرانی و خانواده بزرگ شهرداری تهران تبریک عرض می‌کنم. امیدوارم این مناسبت خجسته، فرصتی برای تامل بیشتر در آموزه‌های سراسر نورانیت و بصیرت آن حضرت باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید