• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 21 دی 1401
کد مطلب : 182528
+
-

راز خودروهای فاقد استاندارد

چهره روز
راز خودروهای فاقد استاندارد

مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد می‌گوید: حوزه قطعات خودرو رها شده و حتی خودروی نویی که از کارخانه بیرون می‌آید، 2 تا 3‌ماه بعد به هر دلیلی نیاز به تعمیر و تغییر دارد. او با اشاره به توقف تولید 5خودرو در یک سال گذشته، گفت: با توافقاتی که با وزارت صمت کردیم، در آینده، تعدادی از خودروهایی که نتوانند عملکرد ایمنی و کیفیت‌های لازم را داشته باشند، از رده تولید خارج می‌شوند. او می‌افزاید: ازجمله مشکلات قاچاق قطعه، تولید قطعات زیرپله‌ای و حتی سوءاستفاده از نشانه ملی استاندارد است.
اذعان مرد شماره یک سازمان ملی استاندارد به تولید و استفاده از قطعات فاقد استاندارد نشان می‌دهد انتقاد شهروندان از افت کیفیت خودروها یک واقعیت مسلم است و انتظار مردم این است که سازمان یادشده به جای افشاگری و اذعان به رها‌شدن بازار قطعات خودرو، به حال اجرای این استانداردها دست‌کم در خطوط تولید شرکت‌های خودروساز فکری کند.
سؤالی که اسلام‌پناه باید به آن پاسخ دهد این است که چه فرایندی شکل گرفته که قطعات قاچاق و فاقد استاندارد به خطوط تولید خودروسازان راه پیدا می‌کند و آیا سازمان ملی استاندارد ابزاری برای جلوگیری از این وضعیت دارد یا نه؟ صرف تفاهم و توافق با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رعایت حقوق مصرف‌کنندگان توسط خودروسازان نافی مسئولیت ملی و قانونی او و همکارانش نیست و مهم این است که اجازه تولید و عرضه خودروهای فاقد استاندارد داده نشود که نیاز به تعمیر خودروها آن هم پس از 3‌ماه تحویل به مشتریان باشد.
صنعت خودروسازی ایران به‌عنوان شناسنامه تولید صنعتی ایران در 4دهه گذشته فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشته و بدون تردید عرضه خودروهای فاقد کیفیت نه‌تنها باعث تضییع حقوق مصرف‌کنندگان بلکه باعث به خطر افتادن جان آنها می‌شود و از این جهت رئیس سازمان ملی استاندارد در مقابل جان و مال شهروندان مسئولیت دارد و امروزه در دنیا، درصورت عرضه خودروهای ناایمن و فاقد استاندارد، اعتبار خودروسازان متخلف مخدوش و هزینه سنگینی بر آنها تحمیل می‌شود تا دیگر جرأت تکرار این فرایند را پیدا نکنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید