• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 21 دی 1401
کد مطلب : 182522
+
-

احتمال خداحافظی بورس با محدوده مقاومت

شاخص بورس بعد از 2 سال سد مقاومت 1.6‌میلیون واحد را شکست و در حال تلاش برای تبدیل این رقم به یک حمایت مستحکم است

بورس
احتمال خداحافظی بورس با محدوده مقاومت

بهزاد رنجبر- روزنامه‌نگار

روند صعودی شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز سه‌شنبه ادامه یافت. شاخص کل بورس تهران دیروز با 1.3درصد رشد بالاخره توانست بعد از 2سال از محدوده یک میلیون و 600هزار واحد با قدرت عبور کند. درصورت تداوم روند صعودی ظرف چند روز آینده و تثبیت شاخص بورس در بالای این منطقه از این به بعد این منطقه به محدوده حمایت شاخص تبدیل خواهد شد و احتمال نزول به زیر این محدوده به‌شدت کاهش می‌یابد.

روند بازارسهام از نگاه تکنیکالی
به گزارش همشهری، روند صعودی شاخص کل بورس تهران که از ابتدای آبان‌ماه و همزمان با رشد قیمت ارز در بازار آزاد شروع شده است دیروز هم ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران توانست با 1.3درصد افزایش از منطقه یک میلیون و 600هزار واحد که مهم‌ترین محدوده مقاومت تکنیکی و روانی شاخص بورس در 2سال گذشته بود به سلامت عبور کند.
آخرین بار 30شهریور 1399شاخص کل بورس تهران در این محدوده قرار داشت و بعد از آن با نزول‌های سنگین تا محدوده یک میلیون واحد نزول کرده بود. بعد از آن شاخص کل بورس تهران یک‌بار شهریور پارسال برای عبور از این منطقه خیز برداشت اما نتوانست از این محدوده عبور کند و با یک نزول سنگین به محدوده یک میلیون و 200هزار واحد برگشت. دومین بار اردیبهشت امسال شاخص بورس برای دومین بار تلاش کرد از این محدوده عبور کند اما باز هم نتوانست و با افت سنگین 25درصدی مواجه شد و بار دیگر به منطقه یک میلیون و 200هزار بازگشت. آخرین بار 10روز پیش نیز شاخص بورس بار دیگر برای چهارمین بار برای عبور از این منطقه خیز برداشت اما به‌دلیل تغییرات مدیریتی در بانک مرکزی و اعلام سیاست‌های جدید ارزی برای تثبیت نرخ ارز نیمایی به قیمت 28هزارو 500تومان شاخص برای یک هفته با افت مواجه شد و نتوانست از این محدوده به سلامت عبور کند تا اینکه با کاهش اثرات تغییرات در بانک مرکزی، شاخص بورس بالاخره توانست از این محدوده به سلامت عبورکند.
از نظر تکنیکی درصورتی که روند صعودی بورس ظرف چند روز آینده ادامه پیدا کند این منطقه به خط حمایت شاخص تبدیل خواهد شد و حتی اگر شاخص در مقاطعی با نزول‌های دوره‌ای نیز مواجه شود احتمالا نزول به زیر این سطح به کمترین حد خود می‌رسد. اما درصورتی که شاخص بورس ظرف روز‌های آینده با نزول مواجه ‌شود می‌تواند زمینه بازگشت شاخص بورس به محدوده یک میلیون و 450هزار واحد را فراهم کند. آنطور که روند مبادلات خرد و افزایش جریان ورود پول به بورس نشان می‌دهد به‌احتمال زیاد شاخص بورس قادر است خود را در این منطقه تثبیت کند.

مکث
افزایش ارزش معاملات خرد

آمارها نشان می‌دهد ارزش مبادلات خرد بازارسهام از هفته نخست آبان‌ماه به‌طور متناوب درحال رشد است؛ به‌طوری که سطح ارزش مبادلات خرد از محدوده 2تا3هزار میلیارد تومان به مرز 10میلیارد تومان رسیده و حتی ظرف یک هفته گذشته چندبار از این مرز هم عبور کرده است. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به بورس بیشتر شده و فقط از 12دی‌ماه تاکنون بیش از 2هزارو 100میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار سهام شده است. به‌نظر می‌رسد عقب‌ماندگی شاخص بورس از سایر بازار‌ها، رشد قیمت دلار، نرخ بهره منفی و چشم‌انداز‌های تورمی از دلایل رشد شاخص بورس ظرف روز‌های گذشته است. در طول ماه‌های گذشته همه بازار‌ها ازجمله طلا، ارز و مسکن همگام با تورم رشد کرده‌اند و تنها بازاری که از تورم عقب است بازار سهام است. در چنین شرایطی سهامداران در تلاشند از طریق سرمایه‌گذاری در بورس مانع از کاهش ارزش پس‌انداز‌هایشان در مقابل تورم 48 نقطه به نقطه شوند، زیرا سرمایه‌گذاری در اوراق گواهی سپرده بانکی 23درصدی نیز نمی‌تواند ابزار مناسبی برای پوشش ریسک سهامداران به‌دلیل نرخ بهره منفی باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید