• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
چهار شنبه 21 دی 1401
کد مطلب : 182464
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/JZNEJ
+
-

ایرانگردی در یک نمایشگاه

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس و سیزدهمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی با حضور 27استان در شیراز گشایش یافت

گزارش
ایرانگردی در یک نمایشگاه

سیده زهرا عباسی- خبرنگار

استان فارس نه‌تنها با ۲۹۸۵اثر ثبت ملی، 12اثر جهانی و ۴۰۰جاذبه طبیعی منحصر به فرد و به‌لطف هنر صنعتگران عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی را برای مرکز خود، شیراز به ارمغان آورده، بلکه این روزها با موضوعاتی چون گردشگری سلامت، گردشگری زیارت و حالا هم دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس و سیزدهمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی نقل زبان‌ها شده است.

 یک نمایشگاه 4روزه  

آیین گشایش دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، هتلداری و تجهیزات وابسته و سیزدهمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در شیراز روز گذشته (سه‌شنبه 20دی) برگزار شد. این نمایشگاه در 3سالن نرگس، حافظ و ملاصدرا در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس برپا خواهد بود. مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی فارس با بیان اینکه با مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی لازم می‌توان در مسیر توسعه گام برداشت، می‌گوید: ستون این صنعت بخش خصوصی است و اگر نباشد گردشگری به جایگاه شایسته خود نمی‌رسد. علی فرهادی با بیان اینکه این نمایشگاه از ۲۰ تا ۲۳ دی در مرکز سایت بین‌المللی نمایشگاهی استان برپاست، عنوان می‌کند: نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس در فضایی به متراژ 4750متر و ۱۱هزار مترمربع فضای دیگر برقرار شده و میزبان صنعتگران و تولیدکنندگان از 27استان کشور است.

درباره نمایشگاه بین‌المللی پارس
دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، هتلداری و تجهیزات وابسته و سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی شیراز در دهه٧٠ به‌عنوان بازار گردشگری خاورمیانه برگزار می‌شد که با یک دوره وقفه ٥ساله مجددا تحت عنوان نمایشگاه گردشگری پارس فعالیت خود را آغاز کرد. این نمایشگاه قبلا در سطح ملی برگزار می‌شد، اما طی سال‌های اخیر به بین‌المللی ارتقا یافت و امسال هم از چند کشور عمان، عراق، ترکیه، تاجیکستان و قطر شرکت‌کننده دارد. شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، هوایی، زمینی، آژانس‌های مسافرتی، هتلداران، انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات گردشگری، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و بانک‌ها در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند.  با توجه به اینکه استان فارس قطب گردشگری و شهر شیراز، شهر جهانی صنایع‌دستی است، استقبال خوبی از سوی شرکت‌کنندگان از استان‌های مختلف شده است.

فرصتی برای جبران خسارت

مرکز پژوهش‌های مجلس ‌ماه پیش بود که اعلام کرد کرونا ۸۷هزارو۵۲۵نفر در حوزه گردشگری را بیکار و ۲۰۷هزارو۱۴۳میلیارد ریال به تأسیسات این بخش خسارت وارد کرده است. حالا معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس معتقد است نمایشگاه بین‌المللی گردشگری شیراز فرصتی برای جبران زیان‌ها و آسیب‌هایی است که در ماه‌های گذشته به حوزه گردشگری وارد شده است. عبدالعلی کریمی توضیح می‌دهد: ضربه‌ای که در این مدت به صنعت گردشگری وارد شد می‌طلبد تا از فرصت باقی مانده بهره ببریم و حرکتی به صنعت گردشگری دهیم. نباید مایوس شویم و بایستی با توسعه گردشگری داخلی تلاش کنیم تا این صنعت به اوج و ظرفیت بالای خود برسد. او با بیان اینکه استان فارس به‌ویژه شیراز از نظر صنعت گردشگری می‌تواند حرف اول را در کشور بزند، می‌گوید: متأسفانه توجه‌ کافی به سرمایه‌گذاری در این صنعت نشده است.

پاتوق فعالان استان‌ها
فعالان حوزه گردشگری و صنایع‌دستی 27استان در نمایشگاه شیراز حاضر هستند؛ نمایشگاهی که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس معتقد است یک پاتوق برای گردهمایی فعالان و رایزنی‌های آنهاست. سیدمؤید محسن‌نژاد در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه این نمایشگاه، فضایی برای جمع شدن و پاتوقی برای حضور و گردهم آمدن فعالان در حوزه گردشگری است،  می‌گوید: نمایشگاه‌ها معمولا فضاهایی برای گفت‌و‌گو پیرامون حوزه گردشگری، امضای قرارداد و ارتباط بین خدمات‌دهنده و
خدمات گیرنده هستند. نکته دیگری که او اشاره می‌کند، تصمیم‌گیری فعالان گردشگری استان‌ها برای آینده است که در نتیجه هم‌اندیشی به آن می‌رسند. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس تأکید می‌کند این نمایشگاه در قالب برنامه‌هایی چون بازاریابی و تبلیغات یکی از مهم‌ترین عوامل معرفی ظرفیت‌های گردشگری است و به‌عنوان ابزاری مؤثر برای تبلیغات شناخته می‌شود.

3رویکرد جدید فارس در حوزه گردشگری

استان فارس در کنار ظرفیت‌های گردشگری که در حوزه تاریخی، طبیعی و صنایع‌دستی دارد، 3رویکرد جدید را هم پی گرفته است؛ گردشگری زیارت، مقاومت و سلامت.
ارتقای کارگروه ملی زیارت، به «شورای ملی زیارت» به‌منظور توسعه، تعمیق و ترویج فرهنگ زیارت و اتخاذ تصمیمات هماهنگ درباره امور فرهنگی، عمرانی، زیربنایی و زیرساخت‌ها در امور زائران در مقیاس ملی و بین‌المللی تصمیم جدید هیأت وزیران برای 3شهر مذهبی مشهد، قم و شیراز بود. «شورای ملی زیارت» علاوه بر اینکه به‌طور جدی و مؤثر حوزه زیارت را حمایت می‌کند، تمرکز بر توسعه حریم حرم‌ها و همچنین بهبود مشکلات بافت‌های فرسوده اطراف حرم را افزایش می‌دهد.  کلانشهر شیراز با بیش از یک‌‌میلیون‌‌و500هزار نفر جمعیت، به‌عنوان پنجمین شهر بزرگ ایران و پرجمعیت‌ترین شهر جنوب کشور، علاوه بر همه جاذبه‌های گردشگری، با وجود سومین حرم اهل‌بیت(ع) یعنی حرم حضرت احمد‌بن‌موسی(ع) در طول سال، میزبان زائران زیادی از سراسر کشور است. از سوی دیگر، این شهر در کنار قم، کرمان، بوشهر و رشت به دبیرخانه «گردشگری مقاومت» پیوست؛ دبیرخانه‌ای که با رویکرد بازخوانی هویت منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی مقاومت در قم تشکیل شد.گردشگری مقاومت عنوان گونه‌ای از گردشگری است که برای نخستین‌بار در جهان در ایران معرفی، تعریف و اجرایی شده و بازدید از مناطقی است که نشانه‌های محیطی و نماد‌های مقاومت مردم ایران محسوب می‌شوند. شهر شیراز با بسته‌های فرهنگی و گردشگری تولید شده در اداره گردشگری و زیارت با محوریت گردشگری مقاومت و همچنین معرفی و انتقال تجربه درباره طرح‌های موفق گردشگری مشروطه، گردشگری انقلاب اسلامی و گردشگری دفاع‌مقدس به این دبیرخانه پیوسته است. رویکرد بعدی شیراز یا همان گردشگری سلامت گرچه بر پیشینه استان در حوزه بهداشت و درمان و همچنین پیوند عضو تأکید دارد، اما با پروژه شهر سلامت رنگ دیگری به‌ خود گرفته است. در ماه‌های گذشته بیش از ۱۰ سرمایه‌گذار از کشورهای مختلف به‌ویژه همسایگان ایران برای سرمایه‌گذاری در این پروژه ابراز تمایل کرده‌اند.

مکث
معرفی توانمندی‌ها

استان فارس در کنار میزبانی از نمایشگاه گردشگری، طی ماه‌های گذشته نیز برنامه‌های مختلفی در حوزه گردشگری تدارک دیده است. ساخت شهرک سلامت برای رونق گردشگری سلامت، تمرکز بر گرشگری زیارت و ظرفیت‌های آن، گردشگری خوراک، صنایع‌دستی و... ازجمله این موارد است. به‌گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس در حاشیه نمایشگاه گردشگری شیراز، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌هایی برای معرفی ظرفیت‌های استان در بخش‌های سلامت، صنایع‌دستی، خوراک، تاریخ و زیارت برگزار خواهد شد. سیدمؤید محسن‌نژاد تأکید می‌کند که با این برنامه‌ها مخاطبانی از عراق، عمان، تاجیکستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هم جذب خواهند شد که گرچه درگاه ورودی‌شان فارس است، اما نفع آن به همه استان‌ها می‌رسد. به‌گفته او، فضای همدلی و همکاری موجب شده است شیراز و فارس مثل همیشه کانونی برای رویدادهای گردشگری کشور باشد، اما منفعت این میزبانی فقط مختص شیراز نیست.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید