• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 20 دی 1401
کد مطلب : 182461
+
-

باورتان را از دست ندهید

مائده پروین- روانشناس بالینی

هنگامی که بانوان در محیط خانواده در معرض ظلم و خشونت قرار می‌گیرند، از نظر روانی دچار آسیب‌های جدی می‌شوند. رعایت نکات زیر در کاهش این آسیب‌ها تأثیر بسزایی دارد:

 بیهوده احساس گناه نکنید
حس مقصر دانستن خود در مورد زنانی که مورد خشونت خانگی قرار گرفته‌اند بسیار شایع است. ممکن است شریک زندگی شما با گفتن جمله‌هایی نظیر «تقصیر خودت بود، اگر فلان کار را نمی‌کردی این اتفاق نمی‌افتاد» تلاش کند تا رفتار خود را توجیه کند و توپ را در زمین شما بیندازد. اما واقعیت این است که شما هرگز مقصر رفتار نابهنجار شخص دیگری نیستید و هیچ‌کس حتی نزدیک‌ترین فرد زندگی‌تان تحت هیچ شرایطی حق آزار دادن یا تهدید شما به این کار را ندارد.هر کس مسئول رفتارهای خود است و رفتار خشن و آسیب‌رسان دیگران تقصیر شما نیست. خودتان را به‌خاطر آن سرزنش نکنید و مقصر ندانید. به‌خاطر داشته باشید افرادی که به دیگران آسیب می‌زنند و رفتارهای خشن از خود نشان می‌دهند از مشکلات و اختلالات روان‌شناختی رنج می‌برند و به مداخلات مشاوره‌ای و روانشناسی حرفه‌ای نیاز دارند.

به‌خودتان باور داشته باشید
 حفظ خودباوری و اعتماد به نفس در رابطه‌ای که مکرراً آزار می‌بینید یا در آن تهدید می‌شوید، بسیار دشوار است. طبیعی است از کسی که شما را آزار می‌دهد بترسید، احساس ناامنی کنید و فکر کنید به‌قدری آسیب دیده‌اید که توان کمک کردن به‌خودتان را از دست داده‌اید. اما در حقیقت شما فقط به کمی زمان نیاز دارید تا از آشفتگی خارج شده و مجدداً به احساسات‌تان مسلط شوید.

درخواست کمک کنید
 حتماً در زندگی‌تان افرادی حضور دارند که مشتاق کمک کردن به شما باشند، اما از آنجا که وضعیت موسوم به خشونت خانگی غالباً پشت درهای بسته خانه اتفاق می‌افتد، حتی نزدیک‌ترین افراد خانواده و دوستان‌تان بدون آنکه خودتان چیزی بگویید، متوجه اوضاع شما نخواهند شد. مطرح کردن موضوع با شخصی که به آن اعتماد دارید، به شما کمک می‌کند آرام شوید و احساس امنیت کنید.

گام‌های بعد را برنامه‌ریزی کنید
تجربیات و شناختی که از زندگی خود و همسرتان دارید، شما را تبدیل به بهترین شخص برای تصمیم‌گیری درباره زندگی‌تان می‌کند. حالا که تصمیم گرفته‌اید رابطه‌تان را اصلاح و از خود محافظت کنید، بهتر است برای مسیر پیش‌رو برنامه‌ریزی کنید. گام‌های آتی شما باید واقع‌گرایانه و متناسب با شرایط خاص زندگی شخصی و نیازهای شما باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید