• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 20 دی 1401
کد مطلب : 182459
+
-

آمار بالای زن‌کشی در کشورهای مدافع حقوق زنان

جهان
آمار بالای زن‌کشی در کشورهای مدافع حقوق زنان

کشورهای غربی در حالی مدعی دفاع از حقوق زنان هستند که آمار خشونت‌های خانگی منجر به قتل در آنها با سرعت سرسام‌آوری رو به افزایش است. این ادعا را آمار مندرج در بولتن «نگاهی به وضعیت زنان در کشورهای اروپایی» گواهی می‌دهد. در این بولتن که توسط ستاد حقوق بشر کشور منتشر شده، روند رو به رشد زن‌کشی در برخی کشورهای اروپایی بیان شده است.

قتل توسط همسران
گزارش سال۲۰۱۸ دفتر مقابله با مواد‌مخدر و جرم سازمان ملل متحد نشان می‌دهد شمار بالایی از قتل زنان توسط همسرانشان انجام می‌شود و این در حالی است که قربانیان پیش از قتل، خشونت غیرکشنده مبتنی بر جنسیت را تجربه کرده‌اند.
در بولتن منتشرشده آمده است: «بسیاری از زنانی که به وسیله همسرانشان به قتل رسیده‌اند، خشونت بین فردی یا خانوادگی را هم تجربه کرده‌اند و زن‌کشی یکی از انواع خشونت‌های خانگی است که در کشورهای اروپایی دیده می‌شود.»
گزارش سازمان ملل متحد دلایل خشونت‌های منجر به زن‌کشی را چنین توضیح داده است: «آسیب‌پذیری اجتماعی زنان، نابرابری قانونی و دسترسی کم به آموزش- که منجر به نابرابری جنسیتی، انزوا و تبعیض اجتماعی می‌شود- محرک‌های خشونت علیه زنان و زن‌کشی است.»

خشونت رو به افزایش
آمار و ارقامی که پارلمان اتحادیه اروپا در سال۲۰۲۱ درباره خشونت علیه زنان منتشر کرده، نشان می‌دهد سیر خشونت‌های خانگی در این کشورها روندی رو به رشد داشته است. در این گزارش اعلام شده که در سطح جهانی عمده قربانیان قتل‌های عمد را زنان تشکیل می‌دهند.
گزارش کمیسیون مقام زن در سال۲۰۲۱ نیز نشان می‌دهد که زنان در 5قاره، عمدتا توسط همسر یا اعضای خانواده کشته شده‌اند که درمجموع، ۵۰۳۰۰ قتل در سال۲۰۱۷ به وقوع پیوسته‌اند. آفریقا ۱۹۰۰۰نفر، قاره آمریکا ۸۰۰۰نفر، اروپا ۳۰۰۰نفر و اقیانوسیه ۳۰۰نفر قربانی داشته‌اند.

حقایق ثبت نمی‌شوند
آمارها در حالی مطرح می‌شود که خشونت علیه زنان به‌طور گسترده کمتر ثبت شده است و کمتر از ۴۰درصد از زنان قربانی، این جنایت را گزارش کرده‌اند یا به‌دنبال هر نوع کمکی از سوی پلیس دادگاه و یا اقوام خود هستند.
آمارها همچنین نشان می‌دهد در اروپا بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹، تعداد قتل‌های عمدی با قربانی کردن زنان در اتریش، فنلاند، لتونی و مونته‌نگرو افزایش یافته و در ایرلند، ایتالیا، نروژ، رومانی و انگلیس تغییری نداشته است.

کرونا عامل افزایش آمار
این در حالی است که شیوع کرونا نیز عاملی برای تشدید خشونت علیه زنان در سطح جهان شده است. سازمان‌های بین‌المللی از جمله دفتر مقابله با مواد‌مخدر و جرم سازمان ملل و کمیسیون مقام زن در سال۲۰۱۹، شواهدی در مورد تأثیر همه‌گیری کرونا بر خشونت علیه زنان منتشر کرده‌اند. در داده‌های سازمان‌های بین‌المللی آمده است شیوع بیماری کرونا منجر به افزایش سطح پیچیدگی در مدیریت موارد خشونت علیه زنان، به‌ویژه همسرکشی و همچنین نوسانات در سطح تماس‌های اضطراری برای درخواست کمک و مراجعه به اماکن امن، شده است.

از قتل در خانه تا کشتار در جنگ
خشونت علیه زنان و زن‌کشی اقسام مختلفی دارد که ازجمله آن می‌توان به زن‌کشی به‌عنوان همسرکشی، زن‌کشی خانوادگی، زن‌کشی به‌عنوان قتل ناموسی، زن‌کشی در جنگ و درگیری و دیگر موارد اشاره کرد.
طبق گزارش‌ها، در ماه‌های اول قرنطینه سال۲۰۲۰، در مناطقی مانند ایتالیا، رژیم صهیونیستی، قبرس و ترکیه، موارد زن‌کشی بیشتر از سال قبل بوده است. در قتل‌های به وقوع پیوسته ۸۲درصد از قربانیان زن و ۱۸درصد مرد هستند که این آمار خود حاکی از خشونت گسترده علیه زنان است.

هشدارهای پاپ فرانسیس
بالا رفتن آمار خشونت علیه زنان در کشورهای اروپایی، صدای اعتراض پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان را هم بلند کرده است. او در گزارشی که خبرگزاری رویترز منتشر کرده، افزایش خشونت علیه زنان در غرب را مورد نکوهش قرار داده و گفته است: «تعداد زنانی که در منازلشان از سوی همسرانشان کتک می‌خورند و مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند بسیار بالاست.»
از زمان آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ پاپ فرانسیس چندین بار درمورد خشونت‌های خانگی که در بسیاری از کشورهای غربی به‌دنبال اعمال قرنطینه افزایش یافته، سخن گفته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید