• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 20 دی 1401
کد مطلب : 182454
+
-

سخن از زبان ما می‌گویی...

آنقدر صریح و بی‌پرده بود که هم آنهایی را که گاه دین را به رأی خود تفسیر می‌کردند، غافلگیر کرد و هم تکلیف آنهایی را که در برابر منطق غلط‌انداز و اتوکشیده غرب بی‌جواب مانده بودند، روشن کرد. سخنان مقام معظم رهبری در جمع اقشار مختلف بانوان فصل‌الخطابی بود برای همه تعاریف غلط و صحیح از چهره زن مسلمان و مطلب زیر گزیده‌ای است از بیانات ایشان در آن دیدار خاص که چهارشنبه هفته گذشته اتفاق افتاد و بهانه پرونده زنانه ما در همشهری شد.
درباره نظر اسلام این‌جوری می‌شود گفت که اسلام در ارزشگذاری انسانی و اسلامی، «انسان» را مورد‌نظر دارد؛ زن و مرد هیچ خصوصیتی ندارند، هیچ تفاوتی ندارند؛ تساوی زن و مرد در زمینه ارزش‌های انسانی و اسلامی جزو مسلمات اسلام است.
وظایف متقابل زن و مرد نسبت به یکدیگر مختلفند اما تعادل وجود دارد. یعنی هر وظیفه‌ای که به کسی محول شده، در قبالش یک حقی وجود دارد. هر امتیازی به هر کدام داده شده، در مقابلش یک وظیفه‌ای وجود دارد؛ تعادل کامل.
هم در جسم، هم در روح و در مسائل معنوی، یک تفاوت‌هایی وجود دارد؛ مسئولیت‌ها متناسب با آن تفاوت‌هاست. این تفاوت‌ها تأثیر دارد در نوع مسئولیت‌هایی که متوجه به زن یا مرد است؛ این مربوط به طبیعت زنانه یا طبیعت مردانه است. هیچ‌کدام نبایستی چیزی برخلاف طبیعت خودشان [انجام بدهند].
نظام سرمایه‌داری غرب یک نظام مردسالار است؛ یعنی آن چیزی که آنها نسبت به اسلام می‌گویند و غلط می‌کنند و خلاف واقع می‌گویند، عیناً در مورد خودشان صادق است؛ چرا؟ ریشه این نگاه هم این است که در نظام سرمایه‌داری، سرمایه بالاتر از انسانیت است و انسان‌ها در خدمت سرمایه قرار‌می‌گیرند. یکی هم چون مرد جنس برتر است، زن وسیله التذاذ مرد قرار بگیرد. برنامه‌ریزی برای تجارت، برای صنعت، برای زندگی متعارف در کوچه و خیابان جوری است که مرد هوسباز و هوسناک بتواند خودش را با چشم، با غیرچشم اشباع کند!
درست نقطه مقابل تمدن غربی که مرد را الگو قرار می‌دهد، در قرآن زن را الگو قرار می‌دهد؛ نه فقط برای زنان بلکه برای همه انسان‌ها؛ چه در زمینه کفر، چه در زمینه ایمان.
زن یک «قهرمانه» نیست. در خانواده، این‌جور نیست که شما خیال کنید حالا زن گرفتید، کارها را بریزید سر زن؛ نخیر. خودش داوطلبانه یک کاری را می‌خواهد انجام بدهد، [عیب ندارد؛] خانه خودش است، دلش می‌خواهد یک کاری را انجام بدهد، انجام داده؛ اگر نه، هیچ‌کس حق ندارد ــ مرد یا غیرمرد ــ او را وادار کند، اجبار کند به اینکه این کار را باید انجام بدهد.
نسل بشر با «مادری» است که ادامه پیدا می‌کند. مادرها مایه انتقال عناصر هویت ملی‌اند؛ هویت ملی، یک چیز مهمی است. یعنی هویت یک ملت، شخصیت یک ملت در درجه اول به وسیله مادرها منتقل می‌شوند؛ زبان، عادات، آداب، سنت‌ها، اخلاق‌های خوب، عادت‌های خوب، اینها همه در درجه اول به وسیله مادر منتقل می‌شود. پدر هم مؤثر است اما خیلی کمتر از مادر؛ مادر بیشترین تأثیر را دارد.
اصلی‌ترین نقش یک زن از نظر اسلام همین نقش خانه‌داری است:  منتها مهم این است که خانه‌داری به‌معنای خانه‌نشینی نیست. بعضی، اینها را با هم اشتباه می‌کنند؛ وقتی می‌گوییم خانه‌داری، خیال می‌کنند می‌گوییم داخل خانه بنشینید، هیچ کار نکنید، هیچ وظیفه‌ای انجام ندهید، تدریس نکنید، مجاهدت نکنید، کار اجتماعی نکنید، فعالیت‌های سیاسی نکنید؛ معنای خانه‌داری این نیست. خانه‌داری یعنی خانه را داشته باشید؛ در کنار داشتن خانه، هر کار دیگری که از عهده شما برمی‌آید و میل به آن و شوق به آن را دارید می‌توانید انجام بدهید؛ منتها همه در ذیل خانه‌داری است.
حجاب یک ضرورت شریعتی است؛ شریعت است؛ ضرورت شرعی است؛ یعنی هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد؛ این را همه باید بدانند. اینکه حالا خدشه کنند، شبهه کنند که آیا حجاب هست، لازم است، ضروری است، نه، جای خدشه و شبهه ندارد؛ یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود، منتها آن کسانی که حجاب را به‌طور کامل رعایت نمی‌کنند، اینها را نباید متهم کرد به بی‌دینی و ضدانقلابی؛ نه.
در دوره پیش از انقلاب، زنان فرزانه، فهمیده، دانشمند، تحصیل‌کرده، اهل تحقیق و صاحب پژوهش در زمینه‌های مختلف، انگشت‌شمار بودند؛ این‌همه استاد دانشگاه زن، این‌همه پزشک متخصص و فوق‌تخصص زن، این‌همه دانشمند محقق در بخش‌های مختلف ــ اینکه می‌گویم بخش‌های مختلف واقعاً جاهایی است که خودم رفته‌ام، دیده‌ام، بازدید کرده‌ام ــ دانش‌های پیشرفته، فناوری‌های پیشرفته، زنان دانشمند، زنان فرهیخته آنجا مشغول کار هستند.. خب حالا اینکه از آنها استفاده عملی در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها نمی‌شود، بله، این یک عیب است.
انصاف این است که در جامعه ما درون بعضی از خانواده‌ها به زن‌ها ظلم می‌شود؛ مرد با تکیه بر توان جسمی خودش، چون صدایش کلفت‌تر است، قدش بلندتر است، بازوهایش کلفت‌تر است، زور می‌گوید به زن؛ ظلم می‌شود به زن‌ها؛ خب راهش چیست؟ چه کار کنیم؟ خانواده را هم می‌خواهیم حفظ کنیم دیگر؛ راهش این است که قوانین مربوط به داخل خانواده آنچنان محکم و قوی باشد که هیچ مردی قادر به ظلم کردن به زنان نباشد؛ بایستی قوانین، اینجا به کمک طرف مظلوم بیایند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید