• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 20 دی 1401
کد مطلب : 182443
+
-

بی‌توجهی بازار خودرو به رشد تولید

با وجود ارائه آمارهای رشد تولید خودرو از ابتدای امسال، قیمت‌های کف بازار خودرو همچنان با نگاه به نرخ ارز تعیین می‌شوند

همزمان با آرامش نسبی در بازار خودرو و تداوم روند کاهشی قیمت با نیم‌نگاهی به بازار ارز، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت از افزایش تولید و مدیریت بازار خودرو گزارش داد.
به گزارش همشهری، سیدرضا فاطمی‌امین در این جلسه با اشاره به تولید ۸۷۶هزار دستگاه انواع خودرو از ابتدای امسال تا پایان آذرماه از رشد 18درصدی آمار تولید امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل خبر داد. وزیر صمت در این گزارش به صفر شدن آمار خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان به‌عنوان دستاوردی مهم در افزایش عرضه و مدیریت بازار اشاره کرد. براساس آمارهای موجود در همین دوره زمانی در سال گذشته ۱۸۲هزار دستگاه خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان انباشته شده بود که این عدد هم‌اکنون به صفر رسیده است. فاطمی‌امین در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت همچنین تولید و عرضه ۱۲محصول جدید بر پایه پلتفرم‌های بومی تا پایان سال آینده را از برنامه‌های وزارت صمت عنوان کرد که به موازات واردات خودرو با هدف ایجاد رونق در بازار داخلی دنبال می‌شود. اما جزئیات تولید خودروسازان طی این مدت چه بوده و آیا این میزان تولید می‌تواند با ایجاد ثبات پایدار در بازار خودرو به کاهش قیمت‌ها کمک کند؟

رشد قیمت با وجود رکوردشکنی تولید
خودروسازان داخلی علاوه بر رشد مجموع تولید طی 9ماه امسال در مقایسه با سال گذشته، براساس آمارهای موجود موفق شدند رکورد ماهانه تولید خودرو طی 5 سال اخیر را در آذرماه امسال بشکنند. انتشار آمارهای رشد تولید در هفته‌های اخیر در شرایطی است که بازار خودرو شدیدترین رشد قیمت را نیز در آذرماه و ابتدای دی‌ماه امسال از سر گذراند. همزمان، واردات خودرو به کشور نیز در نخستین روزهای دی‌ماه انجام و اعلام شد محموله‌های خریداری شده در مسیر حمل به کشور هستند. با این حال رصد قیمت‌ها حاکی از آن است که بازار خودرو بیش از اینکه به آمارهای رشد تولید و اخبار مثبت واردات توجه داشته باشد، خود را تابعی از بازار ارز می‌داند. به‌گفته کارشناسان، بازار خودروی کشور رکودی بسیار سنگین را پشت سر می‌گذارد و کاهش قیمت‌ در روزهای اخیر نیز گشایشی در این بازار ایجاد نکرده است. به اعتقاد فعالان بازار، عرضه‌ محدود خودرو آن هم با گذر از فیلتر بورس‌کالا هنوز نتوانسته به سازوکاری کارآمد برای کاهش شکاف عرضه و تقاضا تبدیل شود و مواردی همچون عرضه شاهین و فروش در حوالی قیمت پایه را باید ناشی از تردید و پاپس‌کشیدن متقاضیان برای رصد اتفاقات روزهای آتی دانست. با این حال مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت با استناد به آمارهای رشد تولید و واردات، از عرضه‌های سنگین خودرو تا پایان سال توسط خودروسازان و واردکنندگان می‌گوید و معتقد است با رقابتی شدن بازار خودرو شاهد کاهش قیمت تا پایان سال خواهیم بود.
عبدالله توکلی‌لاهیجانی، هفته گذشته گفت: همه رویکردهای موجود چه در حوزه تولید و چه در حوزه واردات نشان از ریزش قیمت خودروها در بازار دارد و می‌توان پیش‌بینی کرد با توجه به افزایش عرضه و محدود بودن تقاضا در بازار، خودرو کالای مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست. این در حالی است که براساس بررسی‌های همشهری، با حفظ روند کنونی تولید تا پایان سال نهایتا کمی بیش از یک میلیون دستگاه خودرو تولید و حداکثر 100 هزار دستگاه خودرو وارد کشور می‌شود که این میزان با آمارهای ارائه شده از حجم تقاضا در بازار خودرو دست‌کم 400هزار دستگاه فاصله دارد.

مکث
جزئیات رشد تولید

آمارها نشان می‌دهد روند تولید خودرو در آذرماه امسال برای چهارمین ماه متوالی افزایش یافته و جمع کل تولید در 9ماهه امسال با 16.6درصد رشد به 778هزار دستگاه رسیده است که اگر این روند تا پایان سال ادامه یابد میزان تولید خودرو درسال‌جاری از مرز یک‌میلیون دستگاه فراتر خواهد رفت. به گزارش همشهری، روند تولید خودرو از شهریورماه بعد از 2 ماه افت تولید دوباره صعودی شده و این روند صعودی در پاییز نیز ادامه داشته است. براساس اطلاعات موجود شرکت‌های خودرو‌سازی‌ در آذر ماه امسال جمعا 108هزارو 415دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که این میزان در مقایسه با ماه قبل از آن 4درصد افزایش نشان می‌دهد. جمع کل تولید خودرو در 9ماهه سال‌جاری به 778هزارو 508دستگاه رسید که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 16.6درصد رشد نشان می‌دهد. این ارقام به‌معنای آن است که تعداد خودرو‌های تولید شده در 9ماهه امسال 111هزار دستگاه بیشتر از پارسال بوده است و شرکت‌های خودرو‌سازی‌ از ابتدای سال تاکنون به‌طور میانگین هر ماه 86هزارو 500دستگاه خودرو تولید کرده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید