• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 20 دی 1401
کد مطلب : 182416
+
-

بحران مهاجران، چالش حل نشده بایدن

دریچه
بحران مهاجران، چالش حل نشده بایدن

 جو بایدن برخلاف وعده‌های انتخاباتی‌اش، ‌هنوز در ساماندهی بحران مهاجران در مرزهای جنوبی آمریکا ناکام بوده است. با گذشت 2سال از ریاست‌جمهوری او، همچنان مرزهای جنوبی به ویژه شهر ال‌پاسو ایالت تگزاس به شدت آشفته است. گشت مرزی آمریکا اعلام کرده که در 12ماه منتهی به سپتامبر2022، بیش از 2.2میلیون نفر از مهاجران را به‌دلیل عبور غیرقانونی از مرز دستگیر کرده است و مسئله چالش‌ساز آنجاست که بسیاری از این افراد، مهاجرانی بودند که چندین‌بار پس از دستگیری و اخراج به مکزیک دوباره تلاش کرده‌اند تا با عبور از مرز به آمریکا بازگردند. رویترز گزارش می‌دهد که آمار دستگیرشدگان مرزی در سال2022 یک‌میلیون بیشتر از سال میلادی قبل از آن است.
بسیاری از کسانی که از مرز مکزیک وارد آمریکا می‌شوند، فقط شهروندان مکزیکی نیستند، بلکه این مرز میزبان موجی از مهاجران از کشورهای آمریکای لاتین به‌ویژه گواتمالا، هندوراس، ونزوئلا، کوبا، هائیتی‌، نیکاراگوئه‌ و السالوادور است. در حال حاضر براساس فرمان42 که در زمان دونالد ترامپ به بهانه شیوع کرونا تصویب شد، دولت آمریکا می‌تواند مهاجران را بلافاصله پس از دستگیری، از آمریکا اخراج کند. بایدن هم فرمان42 ترامپ درباره اخراج مهاجران را لغو نکرد و با وجود ادامه روند اخراج مهاجران، این بحران هنوز کنترل نشده است.
تا قبل از اجرای فرمان42، مهاجران می‌توانستند خود را به یکی از مرزهای ورودی آمریکا برسانند و با اعلام اینکه جان‌شان برای بازگشت به کشورشان در خطر است، روند باز شدن پرونده پناهندگی خود را آغاز کنند. این روند گاه تا چند سال به طول می‌انجامید و این رویه به تراکم میلیونی پرونده‌های مهاجران منجر می‌شد. اما فرمان42 این روند را تغییر داد. اگر بایدن بخواهد با لغو فرمان ترامپ، روند ورود مهاجران را به گذشته بازگرداند، با چالش‌های جدی روبه‌روست. دولت بایدن گفته است که می‌خواهد برای رسیدگی سریع‌تر به پرونده‌های مهاجرتی، منابع انسانی و مالی دولت فدرال را افزایش دهد، اما دولت او با محدودیت‌های بودجه‌ای در این حوزه مواجه است.
دولت بایدن هدف خود را اسکان 125هزار مهاجر در سال2022 تعیین کرده بود، اما تاخیرهای ناشی از همه‌گیری کرونا باعث شد تا نتواند به این هدف برسد. در حال حاضر نیز که مجلس نمایندگان در کنترل نمایندگان جمهوری‌خواه است، احتمالا کنگره همراهی چندانی با طرح‌های مهاجرتی بایدن برای ساماندهی مرزهای جنوبی نخواهد داشت و انتظار می‌رود که بحران مهاجران همچنان چالش حل نشده دولت بایدن باقی بماند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید