• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 20 دی 1401
کد مطلب : 182415
+
-

حذف پرچم فلسطین، گام تازه تندروهای تل آویو

جهان‌نما
حذف پرچم فلسطین، گام تازه تندروهای تل آویو

وزیر امنیت ملی به‌شدت راست‌گرا و تندرو کابینه تل‌آویو در جنجالی‌ترین تصمیم خود اعلام کرد که نصب و حمل پرچم فلسطین در اماکن عمومی در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است. ایتمار بن‌گویر روز دوشنبه گفت که به پلیس دستور داده پرچم‌های فلسطین را از ساختمان‌ها و گذرگاه‌های عمومی بردارند. این در حالی است که قوانین داخلی رژیم صهیونیستی نصب و حمل پرچم‌های فلسطین را غیرقانونی نمی‌داند، اما با دستور بن گویر، از این پس پلیس و سربازان این اختیار را خواهند داشت که پرچم فلسطین را در مواردی که مدعی هستند تهدیدی علیه نظم عمومی است، از خیابان‌ها یا ساختمان‌ها حذف کنند. بن گویر در توجیه فرمان خود با انتشار بیانیه‌ای مدعی شده که اهتزاز پرچم فلسطین اقدامی در حمایت از تروریسم است. بن گویر گفت: «دستور دادم پرچم‌های حامی تروریسم از اماکن عمومی برداشته شود تا اقدامات تحریک‌آمیز علیه اسرائیل متوقف شود.»
دستور حذف پرچم فلسطین در حالی صورت گرفته که فلسطینی‌ها در مناطق اشغالی 1948(مناطقی که شامل کرانه باختری و نوار غزه نیست) حدود یک پنجم جمعیت را تشکیل می‌دهند و بیشتر آنها فرزندان نسل اول فلسطینی‌هایی هستند که پس از جنگ‌های 1948و تاسیس رژیم صهیونیستی، همچنان در خانه‌های خود باقی مانده‌اند.
دستور حذف پرچم فلسطین نشانه‌ای از حرکت تدریجی کابینه به‌شدت تندرو نتانیاهو به سمت اقدامات سختگیرانه‌تر علیه فلسطینی‌هاست. از چند روز قبل از حذف پرچم فلسطین، کابینه نتانیاهو دستوراتی را برای مصادره بخش قابل‌توجهی از بودجه تشکیلات خودگردان فلسطین که از محل مالیات ساکنان کرانه باختری تامین می‌شود، صادر کرده بود. کابینه نتانیاهو همچنین از اعمال محدودیت بر سفر مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین به خارج از کرانه باختری خبر داده و بهانه خود برای این اقدامات را ارجاع پرونده اشغالگری اسرائیل به دیوان کیفری لاهه از سوی مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرده است. در همین ارتباط نیز ریاض المالکی، وزیرخارجه فلسطین گفته که پس از بازگشت از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور برزیل، مجوز سفر او به خارج از کرانه باختری لغو شده است. این مجوز به مقامات ارشد فلسطینی اجازه می‌داد که به راحتی از کرانه باختری خارج شوند، اما اکنون به‌نظر می‌رسد که مقامات فلسطینی در این منطقه به مانند هموطنان‌شان در نوار غزه با محدودیت خروج مواجه باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید