• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 8 خرداد 1397
کد مطلب : 18227
+
-

خان دایی!

خان دایی!

در روزهایی که سنگین‌ترین مواضع ممکن علیه کارلوس کی‌روش اتخاذ شده و البته بخشی از آن کاملا به‌جا و درست است، علی دایی از معدود چهره‌های سرشناس فوتبال ایران محسوب می‌شود که به حمایت بی‌دریغش از تیم‌ملی و مربی پرتغالی ادامه می‌دهد. دایی که در مراسم بدرقه تیم‌ملی حضور یافت و دست کی‌روش را بالا برد، 24ساعت پیش از بازی دوستانه با ترکیه هم به این کشور سفر کرد و با حضور در اردوی تیم‌ملی، روحیه بازیکنان و مربیان را افزایش داد. به‌طور کلی علی دایی 49ساله حالا پخته‌تر از هر زمان دیگری نشان می‌دهد و در بسیاری از رفتارهای اجتماعی و حرفه‌ای او رد پای بلوغی دیده می‌شود که قبلا اثر چندانی از آن 
وجود نداشت.
    حمایت بی‌طمع از تیم‌ملی
ممکن است برخی از مخاطبان فوتبال ایران نزدیکی این روزهای دایی به تیم‌ملی را مقدمه جانشینی او با کارلوس کی‌روش بدانند. مدت‌هاست که شایعه شده بعد از جام‌جهانی شهریار جای کی‌روش را خواهد گرفت و حالا شاید عده‌ای تصور کنند دایی دارد با این کارها و نیز نزدیک کردن خودش به ملی‌پوشان، مقدمات حضورش روی نیمکت این تیم را فراهم می‌کند. با این وجود به نظر نمی‌رسد چنین قضاوتی در مورد دایی چندان منصفانه باشد. او در جام ملت‌های قبلی آسیا هم در حالی که هنوز 3 سال از قرارداد کی‌روش باقی مانده بود، به طور قاطع از این مربی حمایت کرد. همان روزها شهریار نامه‌ای احساسی برای جواد نکونام نوشت و به استقبال شکسته شدن رکورد بازی‌های ملی‌اش توسط این بازیکن رفت. دایی روز یکشنبه در ترکیه هم گفته کی‌روش از نظر فنی از همه بالاتر است و نباید او را «مفت» از دست داد. کافی است رویکرد این سال‌های دایی در قبال تیم‌ملی را با روزهایی مقایسه کنید که او صراحتا در تلویزیون می‌‎گفت: «هر کس لابی‌اش قوی‌تر باشد سرمربی تیم‌ملی می‌شود!»
    دایی «پرسپولیسی» می‌شود
اگرچه علی دایی دو دوره سابقه بازی و دو دوره هم سابقه سرمربیگری در پرسپولیس را دارد، اما خیلی از هواداران این تیم همیشه از او ایراد گرفته‌اند که از نظر «قلبی» پرسپولیسی نیست و در مقاطعی که عضوی از این تیم به حساب نمی‌آید، پرسپولیس برای او با بقیه تیم‌ها هیچ فرقی نمی‌کند. شادی‌های عجیب پس از برتری برابر سرخپوشان، اظهارنظرهای تحریک‌آمیز علیه این تیم و اقامه دعواهای حقوقی که عمدتا با اهداف مالی بوده، این تصور را در مورد دایی تشدید کرده بود. با این وجود او در سال‌های اخیر به طور محسوسی در این زمینه تغییر رفتار داده و سعی کرده تصویر خودش را اصلاح کند. به‌ویژه در دو سال اخیر دایی بارها به پشتیبانی از پرسپولیس و برانکو پرداخته. اوج حمایت‌های او از این تیم در جریان بازی فصل گذشته پرسپولیس و الهلال در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان بود که به‌طور چشمگیری پای رسانه‌های عربستانی را هم به معرکه کشاند. آن زمان پیروزی الهلال برابر پرسپولیس حتی باعث هتاکی کارتونیست‌های عرب به دایی شد، هرچند دایی هم در مقابل فیلم گل‌هایش به عربستان را بازنشر کرد.
    از چالش آب سرد تا روابط گرم
بلوغ حرفه‌ای علی دایی اما در روابط او با آدم‌های مختلف هم قابل مشاهده است. در سالی که گذشت، علی دایی با بزرگترین مخالف خودش یعنی علی کریمی آشتی کرد. این در حالی است که در تابستان93 زمانی که چالش موسوم به آب سرد در ایران به شدت فراگیر شده بود، علی کریمی چراغ سبزی تاریخی به شهریار نشان داد و به‌طور ویدیویی از او دعوت کرد در چالش آب سرد شرکت کند، اما دایی به بهانه صرفه‌جویی در آب(!) دست رد به سینه او زد. کاپیتان سابق تیم‌ملی در دیگر روابط این سال‌هایش مثلا با عادل فردوسی‌پور، سامان گوران و دیگران نیز مرزهای جدیدی از مدارا و تعامل را آشکار کرده که می‌تواند از ویژگی‌های دوران میانسالی باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید