• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 18 دی 1401
کد مطلب : 182164
+
-

حساسیت واگذاری سرخابی‌ها

چهره روز
حساسیت واگذاری سرخابی‌ها

آن طورکه رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ خبر داده است: هیأت عالی واگذاری با عرضه 51درصد از سهام پرسپولیس و استقلال موافقت کرده و قرار است به تشخیص سازمان خصوصی‌سازی‌ سهام این دو باشگاه یا در قالب 3 بلوک 17درصدی و یا به‌صورت یک بلوک 51درصدی واگذار شود.
حسین قربان‌زاده در این‌باره گفت: این اختیار به سازمان خصوصی‌سازی داده شده که در ۱۰‌روز آینده که بررسی کارشناسی انجام می‌شود برای عرضه‌هایی که احتمالا اواسط بهمن خواهد بود، به این جمع‌بندی برسیم که کدامیک از‌این2‌حالت را استفاده کنیم.
اگرچه او تأکیدکرده اهلیت خریداران این بلوک‌ها باید سنجیده شود اما سوابق واگذاری‌های قبلی نشان می‌دهد واگذاری سهام شرکت‌ها لزوما به بهبود عملکرد شرکت‌ها منجر نشده است. به‌نظر می‌رسد علت اصلی اینکه سوابق خصوصی‌سازی‌ در ایران سابقه مطلوبی نیست بیشتر از آنکه به اهلیت سنجی خریداران بازگردد به ساختار اقتصاد کلان مربوط است. کارشناسان می‌گویند 80درصد اقتصاد ایران ساختار دولتی دارد و همین موضوع به افزایش انحصاردر بازار منجر شده و مسیر بخش خصوصی واقعی را برای رشد و توسعه مسدود کرده است.
سوابق خصوصی‌سازی‌های گذشته نیز نشان می‌دهد بخش عمده سهام شرکت‌هایی که از اواخر دهه 80تاکنون واگذار شده عمدتا به تملک شرکت‌های شبه دولتی در‌آمده است. به همین دلیل اغلب کارشناسان اعتقاد دارند خصوصی‌سازی‌ در ایران مسیر درستی را طی نکرده است. بر همین اساس از سازمان خصوصی‌سازی‌ انتظار می‌رود در شرایطی که حساسیت‌های زیادی در مورد واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال وجود دارد و عملکردمالی این دو باشگاه نیز با چالش‌های بزرگی مواجه است در مورد فروش سهام این دو باشگاه به بخش خصوصی نهایت دقت را بکند.
دولت اکنون به‌دلیل کسری بودجه و زیان‌هایی که این دو باشگاه به وزارت ورزش تحمیل کرده‌اند در تلاش است تا هرچه سریع‌تر سهام آنها را واگذار کند اما این موضوع نباید موجب شود که به واگذاری سهام این دو باشگاه مانند گذشته صرفا با دیده درآمدزایی نگریسته شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید