• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 18 دی 1401
کد مطلب : 182135
+
-

بازگشت رونق به پرده‌ نقره‌ای

«ملاقات خصوصی» شروع امیدوارکننده‌ای در گیشه داشته است

گزارش
بازگشت رونق به پرده‌ نقره‌ای

محمدناصر احدی- روزنامه‌نگار

در روزهای گذشته، اکران هر فیلم تازه با این بیم و امید همراه بود که آیا این فیلم می‌تواند معادلات اکران را تغییر دهد و بازگشت سینماروها به سینماها را رقم بزند یا نه؟ سینما طی ماه‌های اخیر دچار چنان رکود و سکونی بوده که طبیعی است هر نشانه‌ای دال بر تغییر این وضعیت را باید با تردید و تأمل نگریست. بعد از موفقیتی که 2فیلم «دینامیت» و «انفرادی»، هر دو ساخته مسعود اطیابی، در سال گذشته و امسال در گیشه به‌دست آوردند، تصور بر این بود که اکران فیلم تازه وی، یعنی «بخارست» می‌تواند پیام‌آور رونق گیشه باشد. با این حال، این فیلم نتوانست آنطور که انتظار می‌رفت شروع موفقی داشته باشد؛ هرچند از سایر فیلم‌هایی که اخیرا اکران شده‌اند، فروش بسیار بهتری دارد. سه‌شنبه هفته گذشته، ملودرام اجتماعی «ملاقات خصوصی» ساخته امید شمس که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته مورد توجه قرار گرفت، اکران شد و شروع نسبتا موفقیت‌آمیزی داشت. هنوز برای قضاوت درباره موفقیت این فیلم در اکران زود است، اما همین که فیلمی غیرکمدی توانسته در جدول فروش، خودش را بالا بکشد، برای فعالان سینما حامل پیام امیدوارکننده‌ای است. در این گزارش به وضعیت اکران این روزهای سینمای ایران نگاهی انداخته‌ایم.

موفقیت در دوره فَترَت
دومین فیلم پرفروش روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته «ملاقات خصوصی» با بازی هوتن شکیبا و پریناز ایزدیار بود. این فیلم که در چهلمین جشنواره فیلم فجر هم با استقبال تماشاگران مواجه و هم در نظرسنجی مجله سینمایی «فیلم امروز» به‌صورت مشترک با فیلم «نگهبان شب» رضا میرکریمی به‌عنوان فیلم برگزیده منتقدان و نویسندگان این نشریه برگزیده شده بود، تا سه‌شنبه هفته پیش امکان اکران عمومی‌ نیافت. مشکلی که بر سر راه اکران این فیلم وجود داشت به اعتراض تهیه‌کننده این فیلم در پی حذف سیمرغ مردمی از جوایز جشنواره برمی‌گشت که اعلام کرد ترجیح می‌‎دهد فیلمش در هیچ‌یک از بخش‌های جشنواره داوری نشود.
البته «ملاقات خصوصی» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و جایزه بهترین فیلم اول شد، اما عواملش در اختتامیه حاضر نشدند. چندی پیش، امید شمس، کارگردان این فیلم، درباره وضعیت این فیلم بعد از جشنواره چهلم به ایرنا گفته بود: «ملاقات خصوصی پس از بیرون کشیدن آن از جشنواره توسط تهیه‌کننده تا ماه‌ها توقیف ‌ و حدود ۶ماه تهیه‌کننده به‌دنبال پروانه نمایش بود که در نهایت مهرماه مشکل توقیف آن رفع شد و قرار بود از هفتم مهرماه اکران شود، اما به‌دلیل اتفاقاتی که در جامعه رخ داد، صبر کردیم که شرایط تغییر کند و همچنان هم تمایلی به اکران فعلی آن نداشتیم، اما در نهایت قرار شد اکران شود.»  حالا به‌نظر می‌رسد همه این حاشیه‌ها به سود «ملاقات خصوصی» تمام‌شده و این فیلم در دوره‌ای که درام‌های اجتماعی تقریبا با استقبال رو‌به‌رو نمی‌شوند، توانسته در میان سینماروها مخاطبی برای خودش دست‌‎وپا کند. این فیلم که از روز سه‌شنبه روی پرده رفته، تا پایان روز جمعه کمی بیش از 836میلیون تومان فروخته و افتتاحیه امیدوارکننده‌ای داشته است. این فیلم از سه‌شنبه تا پایان روز جمعه 20هزارو928بلیت در 926سانس فروخته و به‌طور میانگین در هر سانس 22.6تماشاگر داشته است. موفقیت این فیلم در گیشه می‌تواند مسئولان سینما را برای چیدمان اکران فیلم‌های عید نوروز راهنمایی کند.

مکث
گرایش سینماروها به کمدی

درست است که «بخارست» فعلا نتوانسته مثل «دینامیت» و «انفرادی» رکوردی از خودش به جا بگذارد و حیرت و تعجب کسی را موجب شود، اما فعلا آمار بیشترین فروش بلیت در گیشه را در اختیار دارد. آخرین فیلم مسعود اطیابی مثل 2فیلم قبلی‌اش در ژانر کمدی است و پژمان جمشیدی هم که در «دینامیت» و «تگزاس 1 و 2» حضور داشت، بار دیگر با اطیابی همکاری کرده است. در کنار جمشیدی، حسین یاری دیده می‌شود که در سالیان اخیر بیشتر در سریال‌های شبکه نمایش خانگی همچون «نیسان آبی»، «گیسو» و «عاشقانه»، هر 3ساخته منوچهر هادی نقش‌آفرینی کرده است. جز این دو، امیرحسین آرمان، هادی کاظمی و غلامرضا نیکخواه دیگر بازیگران «بخارست» هستند.  این فیلم که از 24آذر روی پرده رفته، تا زمان نگارش این گزارش، بیش از 18میلیارد تومان فروخته است. در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته نیز این فیلم به فروش یک‌میلیارد و 135میلیون تومانی دست یافت و در صدر فیلم‌های پرفروش آخر هفته جای گرفت. کمدی، فارغ از کیفیتش، همچنان انتخاب نخست سینماروهاست و «بخارست» احتمالا تا آخر سال روی پرده خواهد ماند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید