• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 15 دی 1401
کد مطلب : 181928
+
-

تداوم تخریب‌ها در محوطه ساسانی «ایوان کرخه»

عضو هیأت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول با گلایه از رها شدن محوطه باستانی ایوان کرخه که قدمت آن به دوره ساسانی بازمی‌گردد از تداوم حفاری غیرمجاز در این محوطه باستانی و فقدان کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه خبر داد و گفت: تنها در بخشی از این محوطه‌ باستانی که در اختیار دانشگاه آزاد دزفول است به‌دلیل حفاظت مستمر دانشگاه، حفاری‌های غیرمجاز صورت نمی‌گیرد.زهرا میراشه در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این موضوع که ایوان کرخه محوطه‌ای باستانی است که بقایای شهری و آثار تاریخی دوره ساسانیان در زمان شاپور دوم را در خود دارد، افزود:در ۲ دهه گذشته کاوش‌ باستان‌شناسی گسترده‌ در این محوطه انجام نشده است.
میراشه با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته تخریب ایوان کرخه به‌دلیل نزدیکی با نوار مرزی ایران و عراق در 8 سال جنگ تحمیلی شدت گرفته بود تأکید کرد: محوطه باستانی ایوان کرخه بر اثر عوامل مختلفی ازجمله تغییرات جوی، حفاری‌های غیرمجاز و... همواره در معرض تخریب بوده و هست و نیاز به محافظت مستمر دارد.
ایوان کرخه آثار شهری از دوره ساسانیان است که در زمان شاپور دوم ساسانی ساخته شد. این بنا در ۲۰ کیلومتری شمال‌ غربی ویرانه‌های شوش و ۲۰ کیلومتری جنوب غربی دزفول در سمت راست رود کرخه در جاده دهلران قرار دارد و کامل‌ترین و بزرگ‌ترین شهر مدفون شده ساسانی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید