• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 15 دی 1401
کد مطلب : 181906
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ ایستگاه میدان تجریش


کاخ‌موزه هنرهای زیبا
زمستان‌ها معمولا دنبال مکان‌های تفریحی می‌گردیم که سرپوشیده و محفوظ باشند. چه بهتر که این مکان‌های دیدنی، در طبیعتی چشم‌نواز قرار گرفته باشند. سر‌زدن به کاخ موزه هنرهای زیبا این روزها انتخاب خوبی برای یک گردش تاریخی و تفریحی است. کاخ موزه هنرهای زیبا که تابلوهای گرانبها و نفیس نقاشی در آن به نمایش گذاشته شده، بخشی از مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد است. این موزه که 3طبقه با 3600متر زیربنا دارد، در بیرون آن تنه درختی خشک شده به زیبایی تراش داده و تبدیل به چهره پیرمردی متین و حزین شده است. همین نمونه مشابه کنده‌کاری روی چوب کنار در ورودی نیز به چشم می‌آید. این موزه را به‌خاطر استفاده از سنگ مرمر سیاه در نمای این بنا، به نام کاخ اسود هم می‌شناسند. هر طبقه از ساختمان یک سالن، نگارخانه و گالری‌های متعددی دارد که هم‌اکنون در 3طبقه‌ موزه، تابلوهای زیبا با شیوه‌ها و مکاتب گوناگون هنری ایران و جهان را می‌بینید. در طبقه‌ اول آثار نقاشان عهد صفوی، زندیه، قاجار و دوره‌ معاصر به نمایش درآمده و در طبقه دوم موزه، می‌توان آثار نقاشی هنرمندان بزرگ ایرانی از دوره‌ صفویه تا قاجار را مشاهده کرد که در مخزن‌های ویژه‌ای در موزه نگهداری می‌شوند. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو برای دسترسی به این مجموعه، ایستگاه میدان تجریش است.

ایستگاه شهید صدر

مرکز تفریحی دانا‌دل

مجموعه فرهنگی ورزشی شهید چمران (بولینگ‌عبدو) از قدیمی‌ترین مراکز تفریحی تهران برای بزرگسالان است، اما قصد داریم این بار بخشی از دل این مجموعه‌ را معرفی کنیم که بچه‌ها حسابی آن را می‌پسندند. «دانادل» شهری است پر از بازی و پر از هیجان؛ شهری خاطره‌ساز برای همه اعضای خانواده. برای خانواده‌هایی که دغدغه تفریح سالم و دورهمی‌های دوستانه دارند. این تعریفی است که گردانندگان مجموعه تفریحی دانادل در معرفی این مرکز ارائه کرده‌اند؛ شهری برای بازی و یادگیری. معماران و سازندگان شهر دانادل، از فعالان حوزه روانشناسی و علوم تربیتی هستند که قصد دارند فضایی امن با امکانات مناسب برای کسب تجربه‌های ناب خانوادگی فراهم کنند. مزرعه کودکی دانادل، خانه کودک بازی‌محوری است که با الهام از معماری و طبیعت زیبای شهرهای شمال ایران، برای کودکان 3تا 7سال طراحی و اجرا شده است. کهکشان دیجیتال دانا‌دل، شما را وارد کهکشان بیکران بازی‌های حرکتی دیجیتال می‌کند. هر فضانورد بالای 8سالی می‌تواند در این کهکشان غوطه‌ور شود؛ هم کودکان و نوجوانان و هم جوانان و بزرگسالان. هدف از طراحی این بخش ارتقای مهارت‌های حرکتی است که خیلی از مواقع در بازی‌های دیجیتال معمول فراموش می‌شوند. قطار بازی دانادل در ایستگاه منتظر شماست برای دورهمی‌های خانوادگی، دوستانه و کاری. با قطار بازی دانادل، به دنیای بازی‌های رومیزی سفر خواهید کرد. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به اینجا ایستگاه شهید صدر است.

ایستگاه متروی تجریش

سفر تاریخی

اگر می‌خواهید با رویدادهای تاریخ معاصر ایران آشنا شوید پیشنهاد ما این است که به موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد سعدآباد سر بزنید که حدفاصل موزه هنرهای زیبا و موزه ملت و نزدیک درِورودی زعفرانیه قرار دارد. یک بخش از این موزه به نمایش تصاویری از انواع آلبوم‌ها، فیلم‌ها و عکس‌های متعلق به دوران پهلوی اول و دوم تعلق دارد. یک بخش دیگر هم به اسنادی نوشتاری شامل انواع مکاتبات اداری، یادداشت‌ها و اسناد مالی امور دربار اختصاص داده شده است. یکی از قدیمی‌ترین آلبوم‌های موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد تاریخی سعدآباد، آلبوم عکس مراسم چهارمین سال تاجگذاری رضاشاه است که به سال 1308هجری شمسی برمی‌‌گردد. هم‌اکنون 44جلد آلبوم با موضوع‌های مختلف در گالری‌های موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد تاریخی سعدآباد به نمایش درآمده که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. بهترین مسیر دسترسی به مجموعه سعدآباد و موزه آلبوم‌های سلطنتی استفاده از ایستگاه متروی تجریش است. بعد از خروج از ایستگاه مترو باید به سمت میدان تجریش بروید و سوار اتوبوس‌های تندروی خط 7شوید تا به ایستگاه زعفرانیه و ورودی مجموعه سعد آباد برسید.

ایستگاه چیتگر

از خودروی هیتلر تا کالسکه ناصرالدین شاه

موزه خودروهای تاریخی برای به نمایش درآمدن خاص‌ترین خودروهای لوکسی که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران وجود داشت در سال 1382ساخته شد اما بنا به دلایلی چندین سال تعطیل بود. این موزه از آبان ماه سال گذشته و با طراحی جدید یک‌بار دیگر بازگشایی شد و علاقه‌مندان به‌خودروهای کلاسیک و تاریخی با رفتن به این موزه می‌توانند مجموعه‌ای از نفیس‌ترین خودروهای تاریخی که در ایران وجود دارد را از نزدیک تماشا کنند. در این موزه از خودروی متعلق به هیتلر که بیش از 80سال قدمت دارد تا کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار و رولز رویس احمدشاه قاجار و قدیمی‌ترین مدل مرسدس بنز قابل رویت است. قیمت بلیت این موزه برای کودکان زیر 7سال 28هزار تومان و برای افراد بزرگسال 40هزار تومان است. برای رسیدن به موزه خودروهای تاریخی کافی است به ایستگاه متروی چیتگر بروید و بعد از خروج از ایستگاه سوار اتوبوس‌های شهرک دانشگاه شوید. اگر در ایستگاه سپه پیاده شوید، درب موزه در چند قدمی شما خواهد بود. این موزه در روزهای تعطیل آخر هفته هم به روی عموم مردم باز است.

متروی میدان ولیعصرعج

   خانه محمدعلی سپانلو
تا پیش از این، اجاره‌نشین خیابان اردیبهشت بود. خودش می‌گفت سال‌های خدمتش در بخش خصوصی را که بازخرید کرد، در سال 1348این خانه را خرید؛ خانه‌ای ساده در انتهای بن‌بست سرو، خانه شاعر تهران بود و استاد محمدعلی سپانلو که هم شاعر و روزنامه‌نگار بود و هم مترجم و منتقد ادبی، گهگاهی هم به‌عنوان بازیگر جلوی دوربین ظاهر می‌شد. تحصیلاتش در رشته حقوق بود، اما همه او را با نام شاعر تهران می‌شناختند. فرزند خلف تهران که عشق فراوانی به زادگاهش داشت و مفتخر بود که 5پشتش اهل تهران بودند، این علاقه تا بدان‌جا پیش رفت که تهران، عنصر اصلی اشعارش شد. حاصل عمر ادبی محمدعلی سپانلو 60اثر است که بیشتر آثارش به زبان‌های زنده دنیا ترجمه شدند و نشان شوالیه لژیون دونور آکادمی فرانسه و جایزه ماکس ژاکوب را هم در این راه به‌دست آورد. خانه این فرهیخته، محلی برای رفت‌وآمد روشنفکران هم‌عصرش بود که همنشین محمود دولت‌آبادی و بزرگانی چون مهدی اخوان‌ثالث، هوشنگ گلشیری، غزاله علیزاده و خیلی‌های دیگر بود. این خانه معماری ساده‌ای دارد و ارزش آن به رفت‌وآمدهای مهمان‌هایی بود که در آنجا حضور داشتند. سپانلو بسیار خوشبخت بود که توانست این خانه را در سال1382به ثبت ملی برساند و تا سال 1394که سرطان بر او غلبه کرد، خانه‌اش محل رفت‌وآمد بسیاری بود.

متروی امام‌خمینی ره

   ارگ تهران

محله ارگ تهران از قدیمی‌ترین محله‌های به‌جا‌ مانده از تهران صفوی است. در آن دوران اینجا بخش شمالی و حاکم‌نشین تهران بود و به روایتی شاه‌عباس صفوی یک چهارباغ و خیابان‌هایی در محل فعلی ارگ ساخت. در دوران صفویه، فقط شاه‌سلطان حسین و شاه سلیمان مدتی در این محدوده زندگی کردند. در دوره افغان‌ها در داخل حصار اصلی، حصاری دورتادور ارگ کشیده شد و این محدوده را از بقیه محدوده شهر جدا کرد و آغا‌محمد‌خان‌ قاجار پس از تصرف تهران محله ارگ را به‌عنوان مقر سلطنت و حکومت خود انتخاب کرد. وجود چند بنای حکومتی قدیمی، قنات جاری، مشجربودن محدوده و از همه مهم‌تر حصاری مرتفع در اطراف ارگ این نقطه را به‌صورت مناسب‌ترین محل استقرار شاه قاجار در‌آورد. ارگ در دوره قاجار به سبب حضور شاه و دربار بیشتر از نقاط دیگر شهر آباد و مرکز سیاست کشور شد. در داخل محدوده ارگ هم، چند عمارت قدیمی از عصر صفوی و زندیه وجود داشت که عموم آنها در دوره آغا‌محمد‌خان قاجار، تعمیر شدند. هم‌اکنون محدوده ارگ تهران تغییرات فراوانی داشته و از آثار به‌جا مانده از آن دوران می‌توان از کاخ گلستان، شمس‌العماره، کاخ دادگستری، قسمت اصلی کاخ دارایی، سردر قورخانه، مدرسه دارالفنون، ساختمان کلانتری ارگ و چندین اثر دیگر نام برد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید