• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 14 دی 1401
کد مطلب : 181892
+
-

ماجرای یک اظهارنظر

مادر 2تن از جانباختگان هواپیمای اوکراینی نقل قولی از فرمانده کل سپاه بیان می‌کند که حاشیه‌‌ساز می‌شود

روایت
ماجرای یک اظهارنظر

چند روز از فاجعه سقوط هواپیمای اوکراینی گذشته است. خانواده‌ها، داغدار عزیزان خود هستند و فرماندهان سپاه نیز خود را در این غم شریک می‌دانند. غم به قدری بزرگ است که فرمانده کل سپاه تصمیم می‌گیرد به دیدار خانواده‌های بخشی از جانباختگان این حادثه برود و مکنونات قلبی خود و عذرخواهی سپاه از بازماندگان را شخصا به آنان اعلام کند. قرار ‌شد فرماندهان رده‌های مختلف سپاه به دیدار خانواده‌ها بروند. سردار سلیمانی (معاون بازرسی سپاه) ساعت ۱۶ روز۲۳ دی ۹۸ به دیدار خانواده شهیدان اسدی لاری می‌رود. در آن جلسه والدین شهدا خواهان دیدار با سردار سلامی، فرمانده کل سپاه می‌شوند. موضوع به اطلاع فرمانده کل سپاه می‌رسد و سردار سلامی بلافاصله درخواست این دیدار را اجابت می‌کند و روز بعد به همراه معاون بازرسی، سردار شریفی، مدیر ایثارگران سپاه و چند تن دیگر از مسئولین سپاه در خانه پدری شهیدان لاری حاضر می‌شوند. تعدادی از اقوام شهدا نیز در این دیدار حضور پیدا می‌کنند. تأکید بر این است که فیلم و عکسی از ملاقات منتشر نشود و خانواده از این نظر در آرامش باشند.

یک مصاحبه جنجالی
2سال از آن دیدار می‌گذرد و کمتر کسی آن را به یاد می‌آورد اما 20دی 1400، روزنامه شرق گزارش و بعد از آن وب‌سایت خبری انصاف نیوز ویدئویی منتشر می‌کند که در آن به نقل از «زهرا مجد» و «محسن اسدی لاری»، مادر و پدر شهدای این حادثه، نقل‌قولی از سردار سلامی بیان می‌کنند که ضد‌انقلاب از آن نهایت بهره‌برداری را می‌کند. مادر شهیدان مدعی می‌شود سردار سلامی در دیدار با آنها گفته است: «اگر اینها نبودند چه جنگی می‌شد؟ و اگر این اتفاق (سانحه) نمی‌افتاد ۱۰ میلیون جمعیت کشته می‌شدند و این واقعه باعث شد که این جنگ رخ ندهد.» با انتشار این ویدئو رادیو فردا، بی‌بی‌سی و دیگر رسانه‌های ضد‌انقلاب تأکید می‌کنند ادعای هدف گرفته‌شدن اشتباهی هواپیما با این اظهارات رد می‌شود و جمهوری اسلامی به شکل عامدانه به هواپیما شلیک کرده است و این اقدام را جنایت جنگی می‌خوانند.
در ادعای رسانه‌های غربی نیز این موضوع مطرح می‌شود که سپاه به شکل عمدی با ایجاد سپر انسانی و هدف قرار‌دادن هواپیما تلاش کرد تا از جنگی که در آستانه وقوع آن بود جلوگیری کند!


واکنش به تحریف یک واقعیت و هدیه‌ای برای فرمانده

روابط‌عمومی کل سپاه 20دی 1400، نسبت به اخبار منتشر شده واکنش نشان می‌دهد. سخنگوی سپاه روایت منتشر شده از مادر شهیدان محمد حسین و زینب اسدی لاری را اشتباه دانسته و چنین خطایی را ناشی از گذشت 2سال از آن دیدار می‌داند و می‌گوید انتشار چنین مطلب تحریف‌شده‌ای، جهت‌دار و ناقص بوده است.
سردار رمضان شریف، با تأکید بر اینکه خانم اسدی لاری در مصاحبه‌ خود با روزنامه شرق از اصرار زیاد سپاه برای دیدار با خانواده و عدم‌قبول آن و واسطه‌شدن یکی از اعضای خانواده برای آمدن سردار سلامی صحبت کردند که این حرف دقیق نیست و پدر شهیدان درخواست کردند که سردار سلامی به دیدار آنان بیاید که ما نیز با افتخار این موضوع را مسئولیت و تکلیف خود دانسته و در منزل این شهدا حاضر شدیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه پس از انتشار این ویدئو در فضای رسانه‌ای و مجازی، خانم مجد و همسر محترمشان در تاریخ ۹ آذر ماه ۹۹ کتاب «نخبگان آسمانی» را که پیرامون فرزندان‌شهید خود نوشته بودند را پس از حدود یک‌سال از دیدار به‌عنوان هدیه برای سردار سلامی ارسال کردند خاطرنشان می‌کند: «دشمنان ملت ایران که همواره درصدد تضعیف اقتدار، امنیت و وحدت ملی کشور عزیزمان بوده و با دستاویز قراردادن هر ماجرایی، به‌عنوان دایه مهربان‌تر از مادر به تشویش اذهان و افکار عمومی می‌پردازند، بدانند با هوشمندی ملت فهیم ایران ازجمله خانواده‌های معظم شهدای پرواز هواپیمای اوکراینی در این عرصه راه به جایی نخواهند برد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید