• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 14 دی 1401
کد مطلب : 181887
+
-

غول تورم مسکن دوباره بیدار شد؟

میانگین قیمت مسکن شهر تهران در 5سال اخیر 926درصد افزایش پیدا کرده و قیمت یک آپارتمان معمولی در این شهر از حوالی 370میلیون تومان در سال 1396به بیش از 3میلیارد و 700میلیون تومان در آذر امسال افزایش یافته است.
به گزارش همشهری، تکانه‌های تورمی بازار مسکن با وجود ورود این بازار به رکود و کسادی ادامه دارد و طبق اعلام مرکز آمار ایران، در آذرماه این بازار با تورم 4.1درصدی نسبت به ماه قبل روبه‌رو بوده و میانگین وزنی قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در این ماه به 50میلیون و 447هزار تومان رسیده است. البته این رقم نسبت به تورم 5درصدی آبان ماه اندکی کمتر بوده؛ اما همچنان شتاب آن از شتاب رشد تورم مصرف‌کننده بالاتر است.

مسکن امسال 52.1درصد گران‌تر از پارسال
بررسی قیمت مسکن شهر تهران در آذر امسال و مقایسه آن با آذر سال قبل از تورم نقطه‌به‌نقطه 52.1درصدی این بازار حکایت دارد. این شاخص در آبان ماه 50درصد بود و ارتفاع آن در آذرماه 2.1واحد درصد افزایش یافته است. در این شرایط، خریدار یک آپارتمان در آذرماه، باید 52.1درصد بیش از خریدار همین آپارتمان در آذر سال قبل پول پرداخت کند. با درنظر گرفتن قیمت میانگین 50میلیون‌و‌447هزار‌تومانی مسکن، یک واحد آپارتمان 75متری با قیمت متوسط تهران در آذرماه 3میلیارد‌و‌783میلیون‌تومان معامله شده است درحالی‌که ارزش معامله همین آپارتمان در آذر پارسال کمتر از 2میلیارد و 490میلیون‌تومان بوده و خریدار جدید حدود 1.3میلیارد‌تومان پول بیشتری نسبت به خریدار سال گذشته پرداخته است.

فاصله رؤیا تا واقعیت در بازار مسکن
به‌واسطه رشد افسارگسیخته تورم بازار مسکن در 5سال اخیر، طول دوره انتظار برای خرید مسکن به‌شدت افزایش پیدا کرده و نیاز مسکن را برای بسیاری از خانوارهای متوسط رو به پایین، به آرزو و رؤیا با احتمال تحقق بسیار اندک تبدیل کرده است. فارغ از شاخص تخصصی دسترسی و طول دوره انتظار مسکن که محاسبه آن در غیاب آمارهای به‌روز درآمد خانوارها شدنی نیست، می‌توان با محاسبات ساده، وخامت بازار مسکن را به تصویر کشید. به گزارش همشهری، با فرض قیمت 3میلیارد و 783میلیون تومانی به‌عنوان ارزش فعلی یک آپارتمان 75متری در منطقه متوسط تهران، چنانچه سرپرست یک خانوار متوسط تهرانی بخواهد با پس‌انداز یک‌سوم درآمد سالانه خود در طول دوره 30ساله خدمت این آپارتمان را به قیمت امروز خریداری کند و با فرض اینکه ضریب رشد ارزش درآمد و مسکن یکسان باشد یا پس‌انداز هر ماه به مسکن تبدیل شود، حداقل درآمد ماهانه او باید 31.5میلیون تومان باشد تا پس‌انداز یک‌سوم آن به‌مدت 360ماه (30سال) قادر به خرید چنین آپارتمانی باشد.
طبیعی است که با فرض قیمت‌های فعلی، یک خانواده متوسط یا مرفه تهرانی می‌تواند با صرف هزینه به‌مراتب کمتری، در مناطق ارزان‌تر شهر صاحب‌خانه شود؛ اما در مقابل، خانوارهایی نیز در تهران هستند که دوره انتظار آنها برای خرید آن از یک قرن نیز بیشتر است. پس این ارقام به‌عنوان متوسط مدنظر قرار می‌گیرد به‌گونه‌ای که هر خانوار قادر به خرید مسکنی متناسب با سطح معیشتی خود باشد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید