• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 14 دی 1401
کد مطلب : 181870
+
-

چراغ سبز به خروج دولت از مدیریت سرخابی‌ها

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرد طرح واگذاری 51درصد سهام پرسپولیس و استقلال در هیأت عالی واگذاری به تصویب رسیده است. هرچند 2بلوک 51درصدی سهام سرخابی‌ها بیش از 2هزار میلیارد تومان ارزش دارد. پیش‌تر برخی خبرهای تأیید نشده حاکی از آن بود که مذاکراتی با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد مستضعفان برای خرید سهم قرمز و آبی‌های پایتخت انجام شده است.
به‌گزارش همشهری، طلسم واگذاری سهام سرخابی‌ها سال گذشته بالاخره شکست. حالا نوبت به فروش بلوک‌های سهام این دو باشگاه به خریداران بزرگ رسیده است. به‌زعم کارشناسان این مهم‌ترین مرحله در خصوصی‌سازی‌ سهام سرخابی‌هاست زیرا تا ساختار مالکیت این دو باشگاه به‌صورت واقعی اصلاح نشود عملکرد آنها بهبود نمی‌یابد. طبق گفته رئیس سازمان خصوصی مجوز‌های لازم برای فروش بلوک‌های مدیریتی سهام این دو باشگاه برای تعیین مالکان جدید صادر شده است.

صدور مجوز واگذاری
رئیس سازمان خصوصی خبر داده هیأت عالی واگذاری مجوز فروش بلوک 51درصدی سهام هر دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را صادر کرده و قرار است این بلوک یا به‌صورت یک‌جا و یا در قالب 3بلوک 17درصدی به‌صورت همزمان واگذار شود که در این‌باره سازمان خصوصی‌سازی‌ باید تصمیم بگیرد. به ‌گفته حسین قربانزاده قیمت پایه بلوک ۱۷درصدی استقلال و پرسپولیس ۵۰۳ و ۵۱۶میلیارد تومان و قیمت پایه بلوک ۵۱درصدی برای استقلال 2هزار و 130میلیارد تومان و برای پرسپولیس 2هزار و 190میلیارد تومان تعیین شده و قرار است تاریخ عرضه بلوکی سهام آنها از طریق مزایده به‌زودی اعلام شود.
او همچنین با تأکید بر اینکه مبنای قیمت‌گذاری همان قیمت کارشناسی رسمی دادگستری به اضافه ارزش بلوکی خواهد بود، تأکید کرد: مقرر شده واگذاری با ۲۰درصد حصه نقدی، یک‌سال تنفس و اقساط در 6قسط سالانه انجام شود.

خریداران احتمالی
مهم‌ترین موضوعی که در طول سال‌های گذشته مانع از واگذاری سهام سرخابی‌ها شده بود این بود که چه‌کسی سهام آنها را خریداری خواهد کرد. در واقع حساسیت اصلی این است که مدیریت جدید باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال عملکرد آنها به‌ویژه در بخش مالی را بهبود دهد. زیرا صورت‌های مالی این دو باشگاه با مشکلات زیادی مواجه است و بهبود شرایط مالی شرط لازم برای ساماندهی افزایش کارایی آنهاست و حتی می‌تواند به کسب نتایج بهتری در مسابقات منجر شود.
هنوز از خریداران احتمالی بلوک‌های مدیریتی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، اطلاعات کاملی در دست نیست پیش‌تر گفته می‌شد سازمان خصوصی‌سازی‌ قبلا با 2شرکت همراه اول و ایرانسل برای خرید سهام پرسپولیس و استقلال وارد مذاکره شده بود اما این دو شرکت برای خرید سهام این دو باشگاه ابراز تمایل نکردند؛ موضوعی که البته هیچ‌گاه رد یا تکذیب نشد. همزمان شنیده‌های تأیید نشده دیگر از اعلام آمادگی بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای خرید سهام دو باشگاه سرخابی‌ها حکایت داشت. حتی برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که به ‌احتمال بسیار زیاد سهام بلوکی سرخابی‌ها به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) واگذارخواهد شد؛ خبری که هنوز از صحت و سقم آن اطلاع دقیقی در دست نیست.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید