• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 14 دی 1401
کد مطلب : 181883
+
-

8پیش‌بینی از سیاست جهانی در سال 2023

نگاه
8پیش‌بینی از سیاست جهانی در سال 2023

ریچارد هاس؛ رئیس شورای روابط خارجی آمریکا

پیش‌بینی کردن درباره آینده، بسیار دشوار است اما با این حال، می‌توان با توجه به شرایط امروز بحران‌های جهان، درباره آینده آنها و آینده روند‌های سیاسی حدس‌هایی زد.
جنگ اوکراین: چالش جنگ در اوکراین همچنان در سال2023 ادامه خواهد یافت، چون نه روسیه و نه اوکراین قادر به پیروزی تمام عیار نخواهند بود. همچنین2  کشور نه در میدان نظامی و نه حتی پای میز دیپلماسی به آسانی قادر به توافق یا صلح نخواهند بود. لذا وضعیت کنونی ادامه خواهد یافت.
تایوان: وقوع جنگ چین علیه تایوان در سال2023 بسیار بعید است. حزب کمونیست حاکم در چین با برخی از چالش‌های اقتصادی روبه‌روست و مشروعیت اقدام نظامی چین در تایوان نیز همچنان زیر سؤال است، اما چین  به ‌هیچ‌وجه از هدف خود برای  به‌دست گرفتن کنترل تایوان دست  بر نخواهد داشت و افزایش فشار بر  تایوان ادامه خواهد یافت. به‌احتمال  زیاد، اقدام تهاجمی چین در تایوان حداقل برای چندین سال به تعویق خواهد افتاد.
ژاپن: جهان در سال جدید شاهد ظهور ژاپن به‌عنوان یک بازیگر مهم ژئوپلیتیک خواهد بود. رشد اقتصادی تا 1.5درصد و 2 برابر شدن بودجه دفاعی ژاپن که 2درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد بود، به ارتقای موقعیت ژاپن در جهان منجر می‌شود.
کره‌شمالی: پیونگ‌یانگ به‌طور قطع هفتمین آزمایش هسته‌ای خود را علاوه بر آزمایش‌های موشکی پی در پی انجام خواهد داد. نه کره‌جنوبی و نه آمریکا قادر به جلوگیری از اقدامات کره‌شمالی نخواهند بود. چین اگر چه می‌تواند کره‌شمالی را متوقف کند، اما چنین کاری نخواهد کرد.
روابط اسرائیل و فلسطین: با گسترش شهرک‌سازی‌ها در مناطق اشغالی فلسطین، هیچ چشم‌اندازی از ایجاد یک کشور فلسطینی نیست و خشونت‌ها بیشتر می‌شود. در مقابل «راه‌حل تک‌دولتی» به واقعیت نزدیک‌تر خواهد شد.
اقتصاد جهانی: رشد اقتصاد جهانی کندتر از پیش‌بینی‌ها خواهد بود. صندوق بین‌المللی پول، رشد 2.7درصدی را پیش‌بینی کرده اما اثرات منفی سوءمدیریت چین بر کرونا و افزایش نرخ بهره در آمریکا، بی‌ثباتی سیاسی در بخش‌هایی از آفریقا و آمریکای لاتین و رویدادهای شدید آب و هوایی می‌تواند به کند شدن اقتصاد جهانی منجر شود.
روابط ترانس آتلانتیک(دوسوی اقیانوس اطلس): روابط اروپا و آمریکا فعلا به‌دلیل هدف مشترک ایستادگی در برابر روسیه و کمک به اوکراین قوی‌ است اما اروپایی‌ها از سیاست‌های اقتصادی آمریکا چندان راضی نیستند.
کنفرانس تغییرات آب و هوایی: امیدی به نشست بیست و هشتم آب و هوایی سازمان ملل متحد که قرار است در دبی تشکیل شود، نیست. اثرات گرمایش جهانی احتمالا بدتر از قبل خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید