• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 14 دی 1401
کد مطلب : 181882
+
-

عبور زودهنگام «بن‌گویر» از خط‌قرمز فلسطینی‌ها

با وجود هشدارها، ایتمار بن‌گویر خط‌قرمز گروه‌های فلسطینی را نادیده گرفت و وارد مسجدالاقصی شد

جهان‌نما
عبور زودهنگام «بن‌گویر» از خط‌قرمز فلسطینی‌ها

به‌رغم هشدارهای متعدد گروه‌های فلسطینی، ایتمار بن‌گویر، وزیر تندرو کابینه نتانیاهو که وزارت امنیت ملی رژیم صهیونیستی را در دست دارد، روز سه‌شنبه با ورود تعرض‌آمیز به محوطه مسجدالاقصی، خشم فلسطینی‌ها را برانگیخت. بن‌گویر با انتشار بیانیه‌ای گفت: «دولت ما تسلیم تهدیدات حماس نخواهد شد.» تعرض بن‌گویر به مسجدالاقصی چند روز پس از شروع کار او در دولت جدید راست‌افراطی نتانیاهو صورت می‌گیرد.
یهودیان از مسجدالاقصی به‌عنوان کوه معبد یاد می‌کنند و آن را مقدس‌ترین مکان خود می‌دانند؛ اگرچه بخش قابل‌توجهی از یهودیان افراطی ارتدوکس نماز خواندن در آنجا را برخلاف قوانین مذهبی خود می‌دانند. بن‌گویر با تعرض به مسجدالاقصی گفت: «با کسانی که آزادی عمل حرکت یهودیان را در اینجا تهدید می‌کنند، مقابله خواهد شد.»
برمبنای توافقی تاریخی مربوط به زمان اشغال فلسطین، دولت اردن اداره مسجدالاقصی را برعهده دارد و برمبنای همان توافق، فقط مسلمانان می‌توانند در مسجدالاقصی نماز بخوانند و غیرمسلمانان فقط مجاز به بازدید از این مکان هستند. پس از تعرض بن‌گویر به مسجدالاقصی، وزارت خارجه اردن با انتشار بیانیه‌ای اقدامات وزیر افراطی کابینه نتانیاهو را مورد انتقاد قرار داد. بن‌گویر تلاش دارد تا مجوز انجام اعمال دینی صهیونیست‌ها را در مسجدالاقصی به‌دست آورد؛ هرچند این هدف با مخالفت‌های زیادی در میان خاخام‌های برجسته روبه‌روست. خبرگزاری فرانسه گزارش داده که بن‌گویر با اسکورت نیروی یگان‌های امنیتی اسرائیل وارد محوطه مسجدالاقصی شد و یک پهپاد نیز هنگام ورود او بر فراز مسجد در حال گشت‌زنی بود.
همچنین وزارت خارجه فلسطین حضور بن‌گویر در مسجدالاقصی را محکوم کرد و آن را یک «اقدام تحریک‌آمیز بی‌سابقه و تهدیدی جدی برای آغاز درگیری ها» عنوان کرد.
پیش‌تر باسم نعیم، از مقامات ارشد گروه مقاومت حماس هشدار داده بود که تعرض بن‌گویر در مسجدالاقصی خط‌قرمز خواهد بود و این موضوع به انفجار اوضاع منجر خواهد شد.
جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام، بر ادامه مبارزه برای اخراج اشغالگران تأکید کرده است. ایتمار بن‌گویر سابقه چندین‌بار حضور در دادگاه را به‌دلیل اظهارات ن‍ژادپرستانه دارد و در سال2007 به اتهام تحریک به نژادپرستی محکوم شده بود. خود او در مصاحبه‌ای در نوامبر2015 گفته بود که تا‌کنون 53بار در دادگاه متهم شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید