• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 11 دی 1401
کد مطلب : 181591
+
-

انتقاد تهران از مواضع غیرواقع‌بینانه باکو

سیاست خارجی
انتقاد تهران از مواضع غیرواقع‌بینانه باکو

وزرای امورخارجه ایران و آذربایجان دیروز در تماسی تلفنی، درباره آخرین تحولات مناسبات دوجانبه به بحث و تبادل‌نظر پرداختند؛ گفت‌وگویی که با ابراز نارضایتی حسین امیرعبداللهیان از اظهارات غیرواقع‌بینانه برخی مقام‌های باکو همراه بود.
به‌گزارش همشهری، این گفت‌وگوی تلفنی در شرایطی انجام شد که روابط تهران و باکو طی ماه‌های گذشته با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده‌است و برخی اظهارات خصمانه رئیس‌جمهور آذربایجان درباره جمهوری‌اسلامی، روابط دوطرف را با تنش‌هایی همراه کرد.
اواسط آبان‌ماه جاری بود که الهام علی‌اف در مراسم سالگرد آزادسازی «شوشا» که باحضور نظامیان این کشور برگزار شد، با بیان اینکه «ما اینجا قدرت اصلی را داریم. ارتش ما قهرمانی، حـرفـه‌ای و فداکاری نشان داده‌است»، در واکنش به رزمایش نیروی‌زمینی سپاه‌پاسداران در منطقه ارس، به لفاظی علیه ایران پرداخت و گفت: «اگر لازم باشد دوباره نشان می‌دهیم، به خواسته خود می‌رسیم، همه این را می‌دانند و کسانی که در مرز ما برای حمایت از ارمنستان رزمایش نظامی برگزار می‌کنند نیز باید این را بدانند، هیچ‌کس نمی‌تواند ما را بترساند.»
به‌دنبال این اظهارات و تداوم رویکرد ضدایرانی رسانه‌های باکو، وزارت امورخارجه سفیر جمهوری‌آذربایجان را احضار کرد و مراتب نارضایتی و اعتراض شدید جمهوری‌اسلامی به اظهارات غیردوستانه مقام‌های عالی باکو و سیاه‌نمایی رسانه‌های این کشور به سفیر جمهوری‌آذربایجان ابلاغ شد.
اظهارات ضدایرانی علی‌اف اما ادامه یافت و وی در اجلاس سران کشورهای به‌اصطلاح ترک‌زبان در سمرقند، به فرافکنی درباره وضعیت آذری‌های ایران پرداخت؛ رویکردی خصمانه که با واکنش تهران و البته رسانه‌های ایرانی مواجه شد و انتقاد و هشدار نمایندگان مجلس را نیز به‌دنبال داشت.
اکنون اما رایزنی‌های وزرای امـورخـارجه تهران و باکو از آغاز دور جدیدی از تنش‌زدایـی در روابـط دوجـانـبه حـکـایـت دارد و بـه‌نظر مــی‌رســد دیپلمات‌های 2 کشـــور درحال رایزنی باهدف گستـرش مناسبات دوجانبه هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید