• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 11 دی 1401
کد مطلب : 181548
+
-

رهبر معظم ‌انقلاب در بیاناتی در جمع خانواده آیت‌الله مصباح‌یزدی:

ابتکارات و راه آقای مصباح‌ باید ادامه یابد

رهبری
ابتکارات و راه آقای مصباح‌ باید ادامه یابد

بیانات رهبرمعظم انقلاب اسلامی در دیدار خانواده آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی صبح دیروز (شنبه) در محل برگزاری دومین همایش بزرگداشت رئیس فقید موسسه پژوهشی امام خمینی(ره) در تهران منتشر شد. دومین دور این همایش  با عنوان «استاد فکر» دیروز با حضور تعدادی از اندیشمندان داخلی و خارجی، علما و فضلای دین و اندیشه و شخصیت‌های لشکری و کشوری در محل سالن اجلاس سران برگزار شد؛ همایشی که رئیس‌جمهور کشورمان نیز یکی از سخنرانان آن بود.

یکی از واجبات حوزه
بزرگداشت جناب آقای مصباح یکی از واجبات کارهای حوزه و روحانیت و همه است و بزرگداشت ایشان به‌معنای زنده نگه داشتن جهت‌گیری ایشان و راه ایشان است.

سخنرانی‌های ایشان را از تلویزیون می‌دیدم
آثار ایشان از همه جهت خوب است؛ آثار صوتی ایشان خیلی آثار خوبی است. سخنرانی‌های ایشان را مدتی که در آن حسینیه سخنرانی داشتند، در عصرهای ماه رمضان تلویزیون پخش می‌کرد؛ من می‌نشستم پای تلویزیون گوش می‌کردم؛ نمی‌دانم کی بود.  حالا من عصری می‌نشستم گوش می‌کردم؛ عصر ماه رمضان بود. به ایشان گفتم؛ گفتم اینها خیلی برجسته است، واقعاً خیلی خوب است؛ آدم می‌نشیند گوش می‌کند، واقعاً استفاده می‌کند. خب، اینها نباید متوقف شود؛ نباید مسکوت بماند و فراموش شود. ایشان آثار صوتی دارند، آثار مکتوب دارند، آثار مؤسسه و بنیان‌های مؤسساتی، مثل آنهایی که اسم آوردیم ــ یا شاید هم غیرآنها که من خبر ندارم ــ دارند.

خصوصیات منحصربه‌‌فرد
مرحوم آقای مصباح خصوصیات منحصربه‌‌فردی داشتند که من در مجموعه‌ فضلای برجسته‌ قم که از قدیم می‌شناختیم و حالا هم بحمدلله برکات بعضی‌شان ادامه دارد، نگاه می‌کنم، جامع این خصوصیات را در کسی مثل مرحوم آقای مصباح مشاهده نمی‌کنم؛ علم فراوان، فکر خوب و نوآور، بیان رسا و واضح، انگیزه‌ تمام‌نشدنی و بی‌نظیر، خلقیات و رفتارهای شایسته و برجسته، سلوک و معرفت و توجه معنوی و مانند اینها؛ مجموع اینها را واقعاً انسان نمی‌تواند پیدا کند. اینها در آقای مصباح جمع بود.

یک توصیه درباره آثار
درباره حفظ آثار، نکته‌ای که وجود دارد، این است که نگذاریم این آثار کهنگی پیدا کنند؛ یعنی آن روزی که ایشان این مؤسسه‌ امام‌خمینی(ره) را راه انداختند، یک کار تازه‌ای بود؛ آیا امروز هم اگر به همان شکلی که اول راه افتاد اداره شود، باز هم تازه است؟ این، جای سؤال است؛ این برعهده شماهاست. آن اول که ایشان این کار را آغاز کردند، خب یک کار خیلی نو و جدیدی بود و توجه‌هایی را به‌خودش جلب کرد؛ حالا هم باید همان جور باشد.

راهی که باید ادامه یابد
بالاخره رفتن برای همه هست: اِنَّک مَیتٌ وَ اِنَّهُم مَّیتُون؛ اگرچه خسارت است، اما بالاخره چاره‌ای نیست، ناگزیریم؛ علاج این است که آن راه ادامه پیدا کند؛ آن ابتکار و آن کارهایی که ایشان کرده‌اند. همین «طرح ولایت» یکی از ابتکارات ایشان است؛ همین تشکیلات عظیم مرکز تحقیقات امام‌خمینی(ره) یکی از همان ابتکارات است؛ کتاب‌هایی که ایشان نوشته‌اند، چه کتاب‌های علمی، چه آنچه مربوط به اخلاقیات و معنویات و برای استفاده‌ عموم و مانند اینهاست، یکی از‌ آن کارهاست؛ اینها را نباید گذاشت تعطیل شود.

یکی از راه‌های پخش فکر یک آدم متفکر
من البته گمان می‌کنم قبل‌ها به‌خود مرحوم آقای مصباح (رضوان‌الله علیه) یا شاید به بعضی از شاگردهای ایشان راجع به ملاصدرا این حرف را زدم که کتاب ملاصدرا تدریس می‌شود، اما لبّ حرف‌های ملاصدرا چیست؟ ملاصدرا چند مسئله‌ اساسی دارد؛ اینها را پیدا کنید، بکشید بیرون، روی اینها بحث شود، کار شود، کتاب نوشته شود، مباحثه شود؛ این لازم است. درمورد خود آقای مصباح همین جور است و باید این جوری شود. نگاه کنید، ببینید آن جهت‌گیری فکری ایشان و آن نقطه‌ تمرکز فکری ایشان چیست، چه در مسائل فلسفی، چه در مسائل اجتماعی، چه در مسائل اعتقادی و فکری، در فضای‌مجازی و از این قبیل پخش می‌شود. یک تکه حرف را پخش کنید، این منتشر شود، در ذهن‌ها بماند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید