• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 11 دی 1401
کد مطلب : 181568
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/NxO46
+
-

در حد دربی

در این فصل فقط پرسپولیس توانسته بود به اندازه مس رفسنجان مقابل استقلال موقعیت بسازد

در حد دربی

امیر محمد یعقوب‌پور

ریکاردو ساپینتو بعد از بازی با مس رفسنجان با ابراز نارضایتی از نمایش شاگردانش گفت: «به اندازه 13بازی گذشته موقعیت دادیم.» اگر از اغراق موجود در جمله ساپینتو صرف‌نظر کنیم، آمارها نشان می‌دهند که اظهارنظر او درباره بازی سخت هفته چهاردهم اصلا بیراه نبوده است. استقلال در این فصل فقط در 2بازی امید گل بالاتر از یک را به حریفانش تقدیم کرده است؛ یک‌بار در دربی تهران مقابل پرسپولیس و بار دوم هم در همین بازی مقابل مس رفسنجان. در واقع تیمی که در بازی‌های قبلی‌اش فقط 7گل زده و کم‌گل‌ترین بازی‌های لیگ را رقم زده بود، در مقابل استقلال امید گل نسبتا بالایی ایجاد کرد. هم نسبت به بازی‌های گذشته خودش و هم نسبت به بازی‌های قبلی استقلال.

دومین دربی استقلال
بالاترین امید گلی که استقلال در این فصل به حریفانش داده 1.19بوده که در دربی تهران اتفاق افتاده است. در آن مسابقه قرمزها هم در مالکیت توپ و تعداد پاس و هم در شوت و امید گل عملکرد بهتری نسبت به تیم ساپینتو داشتند. البته در شوت‌های داخل چارچوب، 2تیم 3-3مساوی بودند اما استقلال با 5شوت به امید گل 0.72رسیده بود و پرسپولیس با 8شوت توانسته بود امید گل 1.19را از خودش به جا بگذارد. در سایر بازی‌های استقلال، هیچ‌یک از حریفان این تیم نتوانسته بودند امید گل خودشان را به عدد یک برسانند. حتی سپاهان که در نخستین بازی فصل 2گل به استقلال زد در آن مسابقه فقط 0.85امید گل داشت. کمترین امید در بین حریفان استقلال هم متعلق به نفت آبادان بود که همین هفته گذشته با یک گل به آبی‌ها باخت و امید گلش هم از 0.17 فراتر نرفت. در آن مسابقه امید گل استقلال با تکیه بر یک ضربه پنالتی که امید گلش حدود 0.7است به 1.35رسیده بود.

فقط 5صدم کمتر از پرسپولیس
و اما مصاف استقلال با مس رفسنجان؛ تیم ساپینتو در این میدان مالکیت توپ را 54به 46، تعداد پاس را 480به 402و حتی دقت پاس را 76به 74به سود خودش خاتمه داد. اما در تعداد شوت‌ها این مس رفسنجان بود که 12بر 11برتری داشت و تعداد شوت‌های داخل چارچوب نیز 3بر 2به سود تیم میهمان بود. امید گل استقلال در این مسابقه 1.12بود و امید گل مس رفسنجان هم به 1.14رسید. یعنی فقط 5صدم کمتر از امید گل پرسپولیس در دربی و دومین امید گل بالای این فصل در میان حریفان استقلال. البته هر دو تیم در این میدان یک پنالتی از داور مسابقه طلبکار شدند که اگر این پنالتی‌ها گرفته می‌شد امید گل هر دو تیم به نزدیکی‌های عدد 2می‌رسید. مس رفسنجان همانطور که ساپینتو در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت، در نبردهای این مسابقه هم برتر از استقلال ظاهر شد. آمارهای متریکا نشان می‌دهند مس در این مسابقه 52درصد نبردها را پیروز شده و 48درصد آنها را به میزبان آبی‌پوش خودش باخته است.

بهترین بازیکن: یک استقلالی قدیمی
در نهایت تمامی این آمارها به جایی ختم شد که سایت مرجع متریکا به نمایش فنی مس رفسنجان نمره 7.4(از 10) را اعطا کرد و نمایش فنی استقلال نمره 6.5گرفت تا تیم مهمان برتری محسوسی بر حریفش داشته باشد. این در حالی است که میانگین نمرات فنی استقلال در این فصل 7.02و میانگین نمرات مس 7.08بوده است. یعنی مس در این بازی بهتر از میانگین خودش در این فصل بازی کرده و عملکرد استقلال ضعیف‌تر از میانگین نمراتش در این فصل بوده است. اگر نام بهترین بازیکن این بازی را هم بخواهید، مرد اول این میدان یک استقلالی سابق بود که حالا در خط میانی مس بازی می‌کند. فرشید باقری در این مسابقه با یک شوت در چارچوب، یک پاس کلیدی، 8عملکرد دفاعی و دقت پاس 84درصد به نمره 7.57رسید و بالاتر از محسن آذرباد و حسین حسینی به‌عنوان برترین بازیکن میدان برگزیده شد.

تنها در خانه
توقف در برابر مس رفسنجان، 2امتیاز مهم را از کف استقلال ربود. همه‌‌چیز اما همین نبود. آبی‌ها در این مسابقه نمایش خوبی نداشتند که این مسئله انتقادات زیادی را متوجه آنها کرد. در طول بازی به‌نظر می‌رسید حتی فرصت‌های مس برای گلزنی بهتر است و چه بسا اگر فراز امامعلی در دقیقه94 کمی دقت بیشتری به خرج می‌داد، استقلال با شکستی تلخ ورزشگاه آزادی را ترک می‌کرد. سبک بازی آبی‌ها در این مسابقه، نگرانی‌هایی را برای هواداران ایجاد کرده است. مشکلات توقف عصر جمعه اما به همین مقدار هم محدود نمی‌شود. نکته عجیب‌تر، تداوم امتیاز دادن‌های استقلال در آزادی است. مدافع عنوان قهرمانی که در ورزشگاه خانگی‌اش باید بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد، به شکلی غریب در تمام نیم‌فصل اول تنها 2پیروزی خانگی کسب کرده است؛ یکی در برابر مس کرمان و دیگری مقابل نساجی. شاگردان ریکاردو ساپینتو در بازی پایانی دور رفت مهمان تراکتور هستند و این یعنی میزبانی‌های نیم‌فصل اول آنها تمام شده؛ آن هم فقط با 2برد و البته 5تساوی و یک شکست که نتایج بدی است و استقلال را در زمره یکی از سخاوتمندترین میزبانان لیگ برتر قرار می‌دهد. در عوض اما استقلال در جدول مسابقات بیرون از خانه صدرنشین است و از 6بازی، 5برد و یک مساوی به‌دست آورده است. ببینیم آنها برابر تراکتور چه می‌کنند.

گره کور آمانوف

یک بازی دیگر هم گذشت و باز نوبت به عزیز بیک آمانوف نرسید که به زمین برود و قابلیت‌هایش را نشان بدهد. هافبک ازبکستانی آبی‌ها فصل گذشته در مقطعی به‌صورت چشمگیر به میدان رفت و با نمایش‌های خوبش توانست نظر هواداران را جلب کند. او پا به توپ و خلاق بود و می‌توانست در فضا و زمان کم، تصمیمات مناسب بگیرد. به همین دلایل، سبک کاری آمانوف مورد توجه استقلالی‌ها قرار گرفته بود؛ مخصوصا در ترکیب بیش از حد دفاعی استقلال در فصل گذشته. آمانوف البته اواخر فصل نیمکت‌نشین شد. این اتفاق پس از آن رخ داد که هافبک ازبک، پنالتی‌اش در بازی حذفی با نساجی را از دست داد و به نوعی باعث حذف آبی‌ها شد.
با حضور ساپینتو اما نه‌تنها شرایط آمانوف بهبود نیافت، بلکه به‌مراتب بدتر هم شد. عزیز بیک عملا از چرخه بازیکنان مورد نظر مربی پرتغالی خارج شده است و قبل از هر مسابقه این تیم، یک خبر تکراری مبنی بر خط‌خوردن او از فهرست نفرات تیم منتشر می‌شود. این اتفاق پیش از بازی با مس رفسنجان هم رخ داد و البته مایه تعجب بیشتری شد، چرا‌که استقلال در این مسابقه آرش رضاوند و سعید مهری را هم در اختیار نداشت و به‌نظر می‌رسید این بار دیگر آمانوف لااقل برای چند دقیقه به میدان برود، اما این اتفاق رخ نداد. استقلال با چینشی عجیب، در حضور 3هافبک دفاعی و 3مهاجم به میدان رفت و یکی از ضعیف‌ترین نمایش‌های فصل خود را ارائه داد. این تیم قادر به ایجاد موقعیت نبود و خود ساپینتو هم در پایان بازی به این مسئله اشاره کرد، اما باز هم توضیح نداد که چرا آمانوف مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
در هر صورت با نزدیک‌شدن به پنجره نقل‌وانتقالاتی بین 2نیم‌فصل، به‌نظر می‌رسد آمانوف جزو جدا‌شدگان قطعی از استقلال باشد؛ اتفاقی که شاید هواداران بعدها بابتش افسوس بخورند. زمانی ساپینتو به امیر ارسلان مطهری هم چندان اعتماد نمی‌کرد، اما در ادامه نظرش عوض شد. شاید جا داشت این تغییر رویکرد در مورد آمانوف هم رخ بدهد که گویا اینطور نخواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید