• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
یکشنبه 11 دی 1401
کد مطلب : 181549
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nZRKR
+
-

احداث و تکمیل ۲۳ تقاطع غیرهمسطح شهر تهران در نوزدهمین شنبه امید و افتخار آغاز شد

کاهش 185 کیلومتری مسیر تهرانی‌ها

زاکانی: امروز یکی از بزرگ‌ترین دشمنی‌ها با آمریکا خدمت،تلاش و نوکری برای مردم است

گزارش
کاهش 185 کیلومتری مسیر تهرانی‌ها

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

در نوزدهمین شنبه امید و افتخار، احداث تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهیدباقری با بزرگراه شهید زین‌الدین (شمال به غرب) کلنگ‌زنی و به‌صورت همزمان عملیات تکمیل و احداث ۲۲ تقاطع دیگر در مناطق 2، 5، 8، 14، 17، 18و 20شهر تهران آغاز شد.
بخشی از حجم ترافیک پایتخت به نبود دسترسی‌های لازم برای انتخاب بهترین مسیر از سوی راننده‌ها برمی‌‌گردد؛ مشکلی که باعث می‌شود تا مسیر پیمایش خودروها و شهروندان بیشتر شده، میزان مصرف سوخت بالاتر رود و سرانجام مقدار بیشتری از آلاینده‌ها وارد هوای شهر شوند. تقاطع‌های غیرهمسطح اما این مشکل را رفع می‌کنند تا دسترسی از یک ‌بزرگراه به بزرگراه دیگر راحت‌تر شود یا یک‌معبر مستقیم دیگر به‌خاطر عبور شریانی دیگر، در چند نقطه قطع نشود؛ به همین منظور، شهرداری تهران ایجاد تقاطع‌های مورد نیاز را در دستور کار گذاشته و در این راستا دیروز مراسم آغاز احداث و تکمیل 23تقاطع غیرهمسطح برگزار شد و آنطور که علیرضا زاکانی، شهردار اعلام کرد، این تقاطع‌ها پس از بهره‌برداری بیش از 100کیلومتر از طول سفرهای درون‌شهری شهروندان را کاهش خواهند داد. مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و تعداد دیگری از مدیران شهری هم در این مراسم حضور داشتند و هریک موضوعات مختلفی را بیان کردند.

نیاز به تحول کالبدی داریم
شهردار تهران در نوزدهمین آیین شنبه‌های امید و افتخار، با بیان اینکه امروز مشکل ترافیک و آلودگی هوا و ارائه خدمت درست در نوع تنظیمات خدمات شهری مسائلی است که به همه شهروندان از پیر تا جوان آسیب می‌رساند، گفت: «سال گذشته در آغاز مسئولیت خود به‌دنبال این بودیم که چگونه مشکلات شهری را با یک راه‌حل درست برطرف کنیم و به این نتیجه رسیدیم که در مدیریت شهر تهران نیاز به یک تحول کالبدی داریم تا با این تحول نیازهای شهروندان را در زمینه بازسازی مناسب خدمات، ایجاد فضای مناسب برای مسکن و حمل‌ونقل رفع کنیم. برهمین اساس ساخت و تکمیل یک آزادراه و 2بزرگراه را آغاز کردیم. پروژه شهید شوشتری به طول ۱۶.۵ کیلومتر، شهید بروجردی و ادامه شاخه غربی یادگار را با حدود ۹هزار میلیارد تومان شروع کردیم. بخش اول پروژه شهید بروجردی امسال و بخش دوم آن در نیمه اول سال آینده و بخش اول پروژه شهید شوشتری در نیمه اول سال آینده تمام می‌شود و اتمام آن تا 2سال و نیم آینده خواهد بود. پروژه ادامه بزرگراه یادگار امام (ره) هم ظرف یک سال و نیم آینده انجام می‌شود. امیدواریم هر شنبه با هم باشیم و گرهی از زندگی مردم باز کنیم تا گل لبخند را بر لب‌های مردم ببینیم.»

جلوگیری از تضییع حقوق مردم
علیرضا زاکانی با اشاره به مشکلات ترافیکی شهر تهران گفت: «یکی از مسائل مورد غفلت در حل مشکل ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران مسئله اصلاح تقاطعی در بزرگراه‌های مختلف بود. در بسیاری از بزرگراه‌ها مردم برای رسیدن به مقصد خود ناچار بودند مسیر زیادی را طی کنند و درنهایت دور بزنند تا به مقصد خود برسند. همین مسئله باعث شده حدود ۷۸۰ کیلومتر راه اضافی در شهر تهران داشته‌باشیم. ۹۸ اصلاح تقاطع که سرجمع آن به ۲۰۰کیلومتر زیرسازی و توسعه نیاز داشت، با اعتبار ۱۲هزار میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته است تا مردم به جای ۷۸۵ کیلومتر حدود ۵۷ کیلومتر راه را طی کنند و مصرف بنزین در شهر روزانه ۶۰۰هزار لیتر کاهش پیدا کند؛ ضمن اینکه وقت مردم در این خیابان‌ها و بزرگراه‌ها گرفته نشود و درواقع از تضییع حقوق مردم جلوگیری ‌شود.
کل بزرگراه‌های شهر تهران بیش از ۶۰۰ کیلومتر است و با این اصلاح‌ها بیش از کل بزرگراه‌ها برای مردم تسهیلاتی ازجمله دسترسی منطقه‌ای و محله‌ای ایجاد می‌شود. تا به امروز قریب به ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و این ۲۳ پروژه را نیز با ۲هزار میلیارد تومان اعتبار عملیاتی کرده‌ایم تا در سال آینده ۱۸۵کیلومتر با این ۳۸پروژه‌ای که بخشی از آن از قبل انجام شده و بخشی دیگر نیز انجام خواهد شد، اجرایی شود.» به‌گفته او، بخشی از این پروژه‌ها در نیمه اول سال بدون مراسم افتتاحیه، به بهره‌برداری رسیده‌اند. شهردار گفت: اعتبار مورد نیاز این پروژه‌ها و الباقی پروژه‌ها که ۶۰ تقاطع هستند، ۹هزار میلیارد تومان است که امیدواریم به زودی تامین شود و این پروژه‌ها معطل کمبود بودجه نمانند.

با پاسکاری مشکل آلودگی هوا و ترافیک رفع نمی‌شود
شهردار تهران دیروز به آلودگی هوا هم اشاره کرد و حل این معضل مهم پایتخت را نیازمند یک‌همت عالی دانست. زاکانی گفت: «با پاسکاری نمی‌توان مشکل آلودگی هوا و ترافیک را حل کرد. همت عالی در متن جامعه و مدیران کشور وجود دارد تا رونقی را برای کشور ایجاد کنند.»

اولویت امروز گره گشایی از زندگی مردم است
در ادامه مراسم شهردار تهران با اشاره به سالگرد حماسه نهم دی‌ماه گفت: «یک روز از نهم دی -روز بصیرت- می‌گذرد. امروز یکی از بزرگ‌ترین دشمنی‌ها با آمریکا خدمت،تلاش و نوکری برای مردم است. هر کس غیراز این را دنبال کند به بیراهه رفته است. اولویت امروز گره‌گشایی از زندگی مردم است و این نکته‌ای است که مردم و رهبری از ما انتظار دارند.» زاکانی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی حرکت وی در نابودی داعش را عملی مبتنی بر اخلاص قلمداد کرد و گفت: «در روزهای اول بحران سوریه تصور همه بر این بود که داعش ظرف 6ماه سوریه را تصرف می‌کند و بعد از آن سراغ عراق و ایران خواهد آمد، اما حاج قاسم بر خدا توکل کرد. خدا نیز به وسیله او جلوه‌گری کرد و با شکست داعش لطفش شامل حال همه مستضعفین و مسلمین شد. حاج قاسم نیز نهایتاً با شهادت خود ندای «ارجعی الی ربک» خدا را شنید و تبدیل به قهرمانی فراملی شد.»

مکث
ظلم به انقلاب و مردم درآشوب‌های اخیر

شهردار تهران پس از مراسم دیروز مواردی را در جمع خبرنگاران مطرح کرد که خلاصه آنها را در زیر می‌خوانید:
در آشوب‌های اخیر به انقلاب و مردم ظلم شد. دشمن کارسازی ویژه‌ای را برای کشور انجام می‌دهد و تلاش می‌کند تا معادلات اقتصادی کشور را برهم بریزد. شاید از گذشته تا به امروز اینقدر محسوس بودن معادلاتی که دشمنان می‌خواهند داخل کشور را بر هم بزنند نداشتیم که البته این نیز با شکست روبه‌رو می‌شود. در اینجا به مردم می‌گویم که سراغ خرید دلار نروند؛ چون حتما قیمت دلار پایین می‌آید و در این زمینه این مردم هستند که متضرر می‌شوند.
املاکی که از شهرداری در دست افراد خاصی است در حال بازپس‌گیری است و این نهضت ادامه دارد. مهم پس گرفتن این املاک است و انتشار اسامی دردی را دوا نمی‌کند. اگر تخلفی در این زمینه بوده ما از مجاری قانونی مسئله را پیگیری می‌کنیم.
اگر در پارکینگ‌های پایتخت خلئی وجود داشته باشد آن را جبران می‌کنیم. موضوع مجهز نبودن پارکینگ‌ها به سیستم اطفای حریق و آسانسور را هم حتما پیگیری خواهیم کرد.
پیش‌تر حدود ۳۶۰روز زمان صدور پروانه ساخت طول می‌کشید که هم‌اکنون بین ۶۰ تا ۱۵۰ روز کاهش پیدا کرده است، اما نکته‌ای که وجود دارد این است مسائلی خارج از اختیارات ماست و به دستگاه‌های دیگر ربط پیدا می‌کند و آنها باید با ما همکاری کنند. باید به یک سیستم برخطی برسیم که همه اطلاعات برخط باشد.

کاهش مصرف بنزین؛ کمتر شدن دود و آسایش مردم

مهدی ‌چمران-رئیس شورای اسلامی شهر تهران: 23پروژه تقاطع غیرهمسطح باقیمانده تکمیل بزرگراه‌ها و پل‌های شهر تهران است. بزرگراه‌ها از گذشته در یک مدت زمان مناسبی اجرا شدند، ولی به رمپ و لوپ و تکمیل نیاز داشتند؛ ضمن اینکه امتداد بزرگراه یادگار، شهیدبروجردی و شهید شوشتری نیز در دست اقدام است که به بزرگراه‌های شهر اضافه می‌شود. امیدواریم تا ۲‌سال دیگر این پروژه‌ها تکمیل شوند.

۹ شنبه امید و افتخار سهم معاونت فنی و عمرانی

عباس شعبانی-معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران: تاکنون ۹ شنبه امید و افتخار سهم معاونت فنی و عمرانی بوده است. در حوزه فنی و عمرانی به اندازه سهم خود اقدام کرده‌ایم. اگر در یک بازه ۱۰ساله تقاطع‌های تهران اصلاح شود، بالغ بر ۲میلیارد لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌شود. تا‌کنون ۷‌تقاطع احداث شده است و ۸تقاطع دیگر نیز در دستور کار است که ۶‌کیلومتر آن امسال افتتاح و عملیات اجرایی ۲۳ تقاطع هم از دیروز (شنبه) آغاز شد.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید