• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 11 دی 1401
کد مطلب : 181534
+
-

الحاق رسمی کرواسی به منطقه یورو

کرواسی یک‌دهه پس از پیوستن به اتحادیه اروپا بیستمین عضو منطقه یورو شد

گزارش 2
الحاق رسمی کرواسی به منطقه یورو

 کرواسی از امروز به‌طور رسمی به منطقه یورو می‌پیوندد. این کشور بیستمین کشور اروپایی است که یورو را به‌عنوان پول رسمی‌ خود انتخاب می‌کند. بعد از این، سیاست‌های پولی این کشور توسط بانک مرکزی اروپا تعیین می‌شود. کرواسی همچنین با پیوستن به منطقه یورو، بیست‌وهفتمین عضو منطقه شنگن می‌شود؛ منطقه‌ای که ساکنانش و همچنین دارندگان ویزای شنگن می‌توانند بدون کنترل‌های معمول مرزی در آن تردد کنند. وب‌سایت پولیتیکو با اشاره به کاهش ارزش یورو در ماه‌های اخیر، زمان پیوستن کرواسی به این اتحادیه مالی و اقتصادی را نامناسب خوانده و می‌نویسد: «به‌نظر می‌رسد برای پیوستن به باشگاه یورو زمان خوبی نیست. این واحد پولی اگرچه در چندماه اخیر کمی تقویت شده اما همچنان در برابر دلار آمریکا ضعیف است. از سوی دیگر بانک‌های مرکزی اروپایی با بحران مدیریت تورم دست به گریبان هستند؛ ‌بحرانی که باعث شده تا رشد اقتصادی این منطقه کند شود. از همه مهم‌تر اینکه، تهدید رکود اقتصادی در اروپا جدی‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد و این مسئله یکی از تهدیدهای جدی اقتصادی منطقه در سال‌جاری پیش‌رو است.»  با این حال مارکو پریموراک، وزیر دارایی کرواسی، گفته که نسبت به عضویت کشورش در منطقه یورو خوش‌بین است. او در مصاحبه با پولیتیکو می‌گوید: «مطمئن هستیم که نرخ بهره و هزینه استقراض در نهایت افزایش خواهد یافت و وضعیت تورم بهتر خواهد شد. به هر حال هزینه‌ای که امروز قرار است برای عضویت در منطقه یورو بپردازیم کمتر از عضو نشدن ما در این اتحادیه مالی و اقتصادی است.»
کرواسی در شرایطی به منطقه یورو پیوسته که کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که بحران تورم بالا در اروپا در سال2023 همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. دیوید مان، اقتصاددان ارشد آسیا-پاسیفیک، خاورمیانه و آفریقا در این‌باره گفته است: «تورم به اوج خود رسیده، اما همچنان سال آینده بالاتر از آن مقداری خواهد بود که قبل از همه‌گیری کرونا شاهدش بودیم.»
کرواسی آخرین کشوری است که تقریبا یک‌دهه پیش به اتحادیه اروپا پیوست. پیش از کرواسی، 3کشور منطقه بالتیک یعنی استونی، لتونی و لیتوانی به‌ترتیب در سال‌های 2011، 2014 و 2015 ارزهای ملی خود را کنار گذاشته و به منطقه یورو پیوستند.

برچیدن گذرگاه‌های مرزی
کرواسی با پیوستن به منطقه یورو وارد حوزه شنگن نیز شده و بر همین اساس برچیدن گذرگاه‌های مرزی خود را آغاز کرده است. مجارستان در همسایگی کرواسی نیز باید حصارهای مرزی نصب شده در مرز خود با این کشور را برچیند. مجارستان در سال۲۰۱۵ برای جلوگیری از ورود پناهجویان به این کشور، حصارهایی را در مرزهای خود ازجمله در مرز کرواسی نصب کرد. به‌گزارش یورونیوز، 23کشور از اعضای اتحادیه اروپا در کنار ۴کشور غیرعضو(سوئیس، نروژ، ایسلند و لیختن‌اشتاین)، اعضای کنونی پیمان شنگن را تشکیل می‌دهند. قانون کنترل گذرنامه در مرزهای داخلی این منطقه عموما انجام نمی‌شود و روادید هر یک از این 27کشور امکان سفر به ۲6کشور دیگر را فراهم می‌کند. کشورهای علاقه‌مند به پیوستن به حوزه شنگن باید ثابت کنند از توانایی لازم برای کنترل امنیت مرزهای خارجی این حوزه برخوردارند؛ چالشی که از سال۲۰۱۵ و در پی اوج‌گیری بحران مهاجرت در اروپا به یک موضوع حساس سیاسی درون مرزهای داخلی کشورها نیز تبدیل شده است.
کرواسی از مدت‌ها پیش در راستای قرابت بیشتر با روح پیمان شنگن امکان سفر بدون ویزای افراد دارای تابعیت کشورها خارج از اتحادیه اروپا که مقیم یکی از کشورهای عضو باشند را فراهم کرده بود. این کشور حوزه بالکان 4میلیون جمعیت دارد و با کشورهای صربستان، بوسنی‌وهرزگوین، مونته‌نگرو و همچنین مجارستان و اسلونی هم‌مرز است و قسمت جنوبی آن را دریای آدریاتیک فراگرفته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید