• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 8 دی 1401
کد مطلب : 181273
+
-

در مسیر تاریخ

دانستنی‌ها
در مسیر تاریخ

استقبال عمومی از خودروهای کلاسیک به راه‌اندازی دوباره موزه خودروهای تاریخی منجر شد و هم‌اکنون 45خودروی تاریخی در این موزه در معرض دید عموم قرار‌گرفته‌اند. بازدید از موزه خودروهای تاریخی سیری در تاریخ است و برخی از آنها به واسطه قدمت زیادی که دارند نماد برخی دوره‌های تاریخی به شمار می‌روند.

نخستین خودرو
طبق روایتی که از جعفر شهری در کتاب تاریخ تهران آمده، پای نخستین اتومبیل در دوران قاجار به ایران باز شده است. مظفرالدین شاه در یکی از سفرهایش به اروپا، 2اتومبیل به‌ همراه راننده به کشور آورد اما درباره مدل این ماشین‌ها اطلاعات دقیقی در دست نیست. عده‌ای می‌گویند نخستین اتومبیلی که وارد ایران شده، یک فورد کروکی بوده و عده‌ای دیگر می‌گویند 2خودرویی که مظفرالدین شاه با خودش به ایران آورد رنوی فرانسوی بوده است. به هر حال نخستین خودرو را مظفرالدین‌شاه به ایران آورد و بعد از آن راه ورود اتومبیل به کشور باز شد.

درباری‌های ماشین‌باز
درباری‌های دوره قاجار علاقه فراوانی به واردات خودرو از فرنگ به ایران داشته‌اند. در آن روزگار، اتومبیل وسیله‌ای لوکس محسوب می‌شد که فقط خاندان سلطنتی از آن استفاده می‌کردند اما به ‌مرور زمان، تجار، سرمایه‌داران و افراد مهم کشور هم شروع به خرید و استفاده از خودروهای شخصی کردند که بین مردم با عنوان کالسکه دودی شناخته می‌شدند. شاید جالب باشد که بدانید
در سال 1300 اصلی‌ترین کالای وارداتی کشور، خودرو بود که طرفداران زیادی داشت. تقاضای زیاد مردم باعث شد که سرمایه‌گذاران خارجی برای ساخت کارخانه‌های اتومبیل‌سازی در ایران به صرافت بیفتند و مسیر جدیدی در صنعت خودروسازی کشور ایجاد شد.

خودروهای گمشده
از بسیاری از خودروهایی که در دوره قاجار وارد کشور شدند اثری نیست، اما هنوز هم تعدادی از این خودروهای تاریخی در اختیار بنیاد مستضعفان است و در موزه خودروهای تاریخی در معرض دید عموم قرار گرفته است. موزه خودروهای تاریخی با جمع‌آوری منحصربه‌فردترین خودروها در صنعت خودروسازی، فضایی برای نگهداری از این آثار و نمایش آنها ایجاد کرده تا تاریخچه ورود و تغییرات خودرو در ایران را به تصویر بکشد.

کالسکه سلطنتی ناصرالدین‌شاه
کالسکه سلطنتی ناصرالدین‌شاه قدیمی‌ترین وسیله نقلیه‌ای است که در این موزه خواهید دید. این کالسکه که به کالسکه نادری هم معروف شده 120سال عمر دارد و به دستور ناصرالدین شاه در وین طراحی و ساخته شد. هنرمندان اتریشی برای ساخت نمای بیرونی آن از طلا استفاده کردند و رنگ بدنه هم لاجوردی بوده اما در دوران پهلوی به رنگ مشکی درآمد. رولزرویس احمد‌شاه قاجار یکی دیگر از خودروهای تاریخی این موزه است که در سال1906ساخته شده. یکی از دلایل خاص بودن رولزرویس احمدشاه این است که فقط 6هزار دستگاه از این خودرو در جهان تولید شده. این خودرو با استفاده از هندل و سوییچ روشن می‌شده و یک نسخه بسیار کمیاب است.

خودروی شخصی احمدشاه
رولزرویس مدل فانتوم4که یک نمونه کاملاً کمیاب در جهان به شمار می‌آید، یکی دیگر از خودروهای شخصی احمدشاه بوده که در این موزه به نمایش گذاشته شده است. فقط 18دستگاه از این خودرو تولید شده و جالب است بدانید که فقط یکی از این 18دستگاه، به‌صورت ضد‌گلوله طراحی شده و این خودرو در موزه خودروهای تاریخی به نمایش درآمده است. ظاهر این خودرو شبیه تانک است و با موتور 8سیلندری که داشته تا سرعت 260کیلومتر در ساعت حرکت می‌کرده.

یک خودروی منحصر‌به‌فرد
مرسدس بنز 500K یک اتومبیل اسپرت است که درفاصله سال‌های 1934تا 1936توسط کمپانی مرسدس‌بنز تولید و برای نخستین‌بار در سال1934در نمایشگاه خودروی برلین معرفی شد. این خودرو آخرین نمونه از بنز 500K بوده و همه لوازم آن بر اثر مرور زمان از بین رفته است. به همین دلیل این خودرو که گفته می‌شود توسط شخص هیتلر به رضاخان هدیه شده است به‌عنوان یکی از خودروهای منحصر‌به‌فرد در دنیا شناخته می‌شود.

بازمانده غول‌های خودروسازی
حاصل نخستین و تنها همکاری مشترک 3غول خودروسازی آلمان، یعنی پورشه، مرسدس‌بنز و فولکس‌واگن هم در موزه خودروهای تاریخی به نمایش گذاشته شده است. این خودروی نارنجی‌رنگ با شکل و شمایل خاصی که دارد یکی از بازمانده‌های تنها همکاری این 3شرکت است. این خودروی تک‌سرنشین که در سال1972میلادی تولید شده 2کلید دارد. یکی از این کلیدها نقره‌ای رنگ است که به‌خودرو کمک می‌کند تا سرعت ۳۰کیلومتر در ساعت حرکت کند و کلید دیگر طلایی است و امکان رانندگی تا سرعت ۱۷۰کیلومتر بر ساعت را به سرنشین خودرو می‌دهد.
ماجرای موزه خودروهای تاریخی فراتر از تماشای چهارچرخ‌های قدیمی و خوش‌رنگ‌و‌لعاب است. برخی از این خودروها در دنیا نمونه دیگری ندارند و گذشته‌ای فراموش‌نشدنی دارند که با تاریخ ایران گره خورده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید