• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 8 دی 1401
کد مطلب : 181266
+
-

آموزش چند نمونه غذای خوش‌طعم دریایی که می‌توانید در این روزهای سرد طبخ کنید

به پیشواز ماهی‌ها و میگوها

سعیده مرادی

اگرچه استفاده از انواع ماهی و میگو در طول سال رواج دارد اما در فصول سرد پخت غذاهای دریایی بیش از پیش شده و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند این خوراکی‌های پرخاصیت را بیشتر از قبل در سفره خود قرار دهند و از خواص آنها بهره‌مند شوند. غذاهای دریایی از مواداولیه تازه تهیه شده و جدا از طعم دلپذیرشان، منبعی بسیار غنی از مواد معدنی، پروتئین باکیفیت و ویتامین‌ها هستند و افراد با مصرف آنها می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های شایع را تا حد بالایی کاهش داده و یک زندگی سالم را تجربه کنند. در ادامه مروری داریم بر تعدادی از غذاهایی که با انواع ماهی و میگو درست می‌شوند.

کوفته ماهی

طرز تهیه

در ابتدا پوست، تیغ و استخوان ماهی‌ها را به دقت جدا کنید. سپس فیله‌های ماهی را همراه با پیاز و سیر ۲ بار چرخ کنید تا مواد کاملاً یکدست شوند. نان‌های تست را به قطعات کوچک خرد کنید و به‌مدت یک‌دقیقه در مقداری آب یا شیر قرار دهید تا نرم شوند. سپس با فشار دست رطوبت اضافی نان را بگیرید و همراه با ماهی چرخ‌شده، تخم‌مرغ، جعفری خردشده و مقداری نمک و فلفل داخل کاسه‌ بریزید و مخلوط کنید و به خوبی ورز دهید. از مایه، کوفته‌هایی به اندازه یک گردو درست کنید. در ادامه به کوفته‌ها آرد سوخاری بزنید. سپس داخل ماهیتابه‌ای روغن بریزید و بگذارید که روغن به خوبی داغ شود. پس‌ از اینکه روغن داغ شد، کوفته‌ها را با دقت داخل تابه ریخته و با حرارت ملایم سرخ کنید تا طلایی و برشته شوند. سپس در ظرف مورد‌نظر ریخته و همراه با برنج، نان، سس جعفری و... تزئین و سرو کنید. همچنین می‌توانید به جای نان‌تست مقداری آرد سوخاری به مایه کوفته اضافه کنید تا حدی که بتوانید به کوفته شکل دهید.

مواد لازم برای 6 نفر
   ماهی بدون تیغ: ۷۰۰گرم
   تخم‌مرغ: یک‌عدد
   جعفری خردشده: یک‌قاشق غذاخوری
   نان‌تست: ۴عدد
   پیاز: ۳عدد
   سیر: ۲حبه
   آرد سوخاری و نمک و فلفل: به مقدار لازم

کوکوی ماهی سالمون

طرز تهیه

فر را با دمای ۲۰۰درجه سانتی‌گراد روشن کنید. کنسروهای سالمون را در یک ظرف بزرگ خالی کنید. ذرت فریز شده را از مدتی قبل بیرون بگذارید و وقتی کمی گرم شد دانه‌هایش را از هم جدا کنید. دانه‌های ذرت، تخم‌مرغ، ۳قاشق پودر سوخاری، ۳قاشق سس تارتار، جعفری خردشده و پوست لیمو رنده شده را به ماهی سالمون اضافه و همه مواد را با هم مخلوط کنید. مایه را به ۸قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را به شکل دایره دربیاورید. کوکوها را حدود ۵دقیقه در فریزر قرار دهید تا سفت شوند. در این مدت، سس را تهیه کنید. 2قاشق سس تارتار را با آب‌لیموی تازه، یک‌قاشق غذاخوری آب و یک‌چهارم قاشق چای‌خوری آویشن و مقداری فلفل‌سیاه هم بزنید. پودر سوخاری را در ظرف کم‌عمقی ریخته و کوکوهای سالمون را به پودر سوخاری آغشته کنید. روغن زیتون را در تابه‌ای داغ کرده و کوکوی سالمون را در آن سرخ کنید تا دو‌طرف آنها طلایی‌رنگ شود. حال، تابه را به فر منتقل کنید و 8-6 دقیقه دیگر صبر کنید تا کامل پخته شوند.

مواد لازم برای 4 نفر
   کنسرو سالمون: ۶۰۰گرم
   ذرت فریز شده: یک پیمانه
   پودر سوخاری: 1.2پیمانه
   سس تارتار: ۵قاشق غذاخوری
   جعفری خردشده: یک‌قاشق غذاخوری
   پوست لیمو رنده‌شده: یک‌قاشق چای‌خوری
   آب‌لیمو تازه: یک‌قاشق غذاخوری
   فلفل سیاه: به مقدار لازم
   روغن زیتون: ۳قاشق غذاخوری

کتلت ماهی

طرز تهیه

در ابتدا سیب‌زمینی‌ها را آب‌پز کنید. ماهی‌ها را از قبل با کمی آبلیمو، نمک و درصورت تمایل با 2عدد سیر در فر بپزید. سپس سیب‌زمینی‌ها را به همراه ماهی سالمون پخته، له و ریز کنید. در یک کاسه بزرگ، سیب‌زمینی، ماهی سالمون، تخم‌مرغ، نمک، فلفل و جعفری را با هم خوب مخلوط کرده، سپس به کمک دست، مواد کتلت ماهی را شکل دهید. در یک ظرف دیگر، تخم‌مرغ را به همراه یک‌قاشق غذاخوری آب هم بزنید. کتلت را درون کاسه تخم‌مرغ بغلتانید. سپس آن را به آرد سوخاری آغشته کنید. کتلت‌هایی که با آرد سوخاری پوشیده شده‌اند را درون یک سینی بچینید تا مرحله آماده‌سازی بقیه کتلت‌ها به اتمام برسد. یک ماهیتابه را روی حرارت متوسط قرار دهید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید. هنگامی که روغن داغ شد، کتلت ماهی را در ماهیتابه قرار دهید تا سرخ شود. وقتی هر 2سمت کتلت‌ها طلایی مایل به قهوه‌ای‌رنگ شدند، آنها را از ماهیتابه خارج کنید.

مواد لازم برای 5 نفر
   ماهی سالمون پخته یا سرخ شده: ۳۵۰ تا ۴۰۰گرم
   سیب‌زمینی پخته با نمک، کره و شیر: ۲پیمانه
   تخم‌مرغ: یک‌عدد
   جعفری خردشده: ۲قاشق غذاخوری
   نمک و فلفل: یک‌دوم قاشق چای‌خوری
   مواد برای روی کتلت:
   تخم‌مرغ: یک‌عدد
   آب: یک‌قاشق غذاخوری
   آرد‌سوخاری، نمک و فلفل: به مقدار لازم
   روغن‌زیتون یا روغن هسته‌انگور برای سرخ‌کردن: به مقدار لازم

میگوپلو

طرز تهیه

در ابتدا پیاز و سیر را خرد کنید و با مقداری روغن داخل ماهیتابه بریزید و به همراه نمک، فلفل و زردچوبه تفت دهید تا طلایی شوند. میگوهای تمیزشده را به مواد داخل ماهیتابه اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس رب‌گوجه‌فرنگی را اضافه کنید. در این مرحله زعفران دم‌کرده را با یک‌لیوان آب‌جوش مخلوط کرده و به میگوها اضافه کنید. سپس حرارت را ملایم کنید تا سس بجوشد و غلیظ شود. پس از کم شدن آب سس، گشنیز خردشده، نمک و فلفل را به مواد اضافه کنید، مایه میگو را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود. در این مرحله برنج را آبکش کنید. کف قابلمه مقداری روغن بریزید و ته‌دیگ دلخواه‌تان را قرار دهید. سپس قابلمه را با لایه‌لایه برنج و مایه میگو پر کنید. حرارت را زیاد کنید تا برنج شروع به بخار کردن کند و بعد مواد را با چنگال به آرامی مخلوط کنید. مخلوط یک لیوان آب با چند قاشق روغن را روی برنج بریزید، حرارت را کم کنید و دم‌کنی را بگذارید تا برنج دم بکشد.

مواد لازم برای 5 نفر
   میگو: ۳۰۰گرم
   برنج: ۳لیوان
   رب گوجه‌فرنگی: ۲قاشق غذاخوری
   پیاز: یک‌عدد
   سیر: ۳‌حبه
   گشنیز خردشده: ۳ قاشق غذاخوری
   زعفران دم‌کرده: یک‌قاشق غذاخوری
   زردچوبه، نمک و فلفل: به مقدار لازم

ماهی سالمون و سس سالسا

طرز تهیه

در ابتدا آبلیمو، عسل گرم و سس‌سویا را داخل کاسه‌ای مناسب بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس فیله‌های ماهی را به سس اضافه کنید و داخل کیسه فریزر یا ظرف دربسته بریزید و در یخچال قرار‌دهید تا به‌مدت ۳۰دقیقه استراحت کند که ماهی‌ها مزه‌دار شوند. در ادامه داخل ماهیتابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس ماهی‌ها را از یخچال خارج کرده و داخل روغن سرخ کنید تا طلایی شوند. همچنین می‌توانید به جای سرخ‌کردن، ماهی‌ها را در فر کباب کنید. روغن زیتون و ذرت کنسروی یا ذرت پخته‌شده را داخل ماهیتابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. کمی تفت دهید تا گرم شود. سپس ذرت‌ها را داخل کاسه‌ای بریزید و گوجه‌فرنگی‌های نگینی خرد شده، گشنیز خردشده، پیازچه خرد شده، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید. ماهی‌های سرخ‌شده یا کبابی را در ظرف بگذارید. در نهایت سس سالسا را روی ماهی‌ها بریزید و سرو کنید.

مواد لازم برای 5 نفر
   ماهی سالمون: ۴تکه
   سس سویا: یک‌قاشق غذاخوری
   عسل: ۲‌قاشق غذاخوری
   روغن زیتون: ۲قاشق غذاخوری
   آبلیمو: یک‌قاشق غذاخوری
   گشنیز خرد شده: یک‌چهارم لیوان
   گوجه‌فرنگی: یک‌عدد
   ذرت کنسروی: یک‌لیوان
   پیازچه: یک‌عدد
   نمک و فلفل: به مقدار لازم

 

این خبر را به اشتراک بگذارید