• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 8 دی 1401
کد مطلب : 181269
+
-

5کتاب ساده حقوقی که شما را با کاربردی‌ترین قوانین حقوقی روزمره آشنا می‌کند

وکیل‌ خود شو!

زندگی کردن در میان انسان‌های دیگر، البته همیشه هم به آن سادگی‌ها که تصور می‌کنیم نیست. گاهی وقت‌ها تقابل‌هایی هم پیش می‌آید که این زیستن یا هم‌زیستی را سخت می‌کند. بشر به همین‌خاطر بوده که نظام‌های حقوقی را ابداع کرده تا اگر حقی ناحق شد، روشن شود که حقیقت امر چه چیزی بوده و یک نیروی قاهره و قانونی هم حامی این حق باشد. به همین دلیل است که همه ما باید چیزهایی از قواعد حقوقی و الفبای حقوقی بدانیم. جالب است که خیلی از شهروندان، تنها وقتی یاد این موارد می‌افتند که مشکلی حقوقی با دیگران پیدا می‌کنند و باید آن را رفع کنند. گاهی میزان حجم جهل حقوقی برخی از شهروندان نیز به‌شدت عجیب است. حقوق در کنار اخلاق و هنر مردم‌داری و قواعد شهروندی، باعث می‌شود تا زندگی اجتماعی آدمیان به خوبی تنظیم شود. با هم نیم‌نگاهی به معرفی چند کتاب حقوقی که هر کسی می‌تواند آنها را مطالعه کند، می‌اندازیم.

آیا می‌دانیدهای حقوقی؟
نویسند: علی رسمی
ناشر: انتشارات پارسیان البرز

در بخشی از این کتاب می‌‌خوانیم: «اصولاً وظیفه کار و تأمین‌معاش زندگی بر عهده مرد است. این موضوع نه‌تنها در قانون که قبل از آن در شرع هم مورد‌تأکید قرار‌گرفته است. در واقع حقوق به تبعیت از دین اشتغال را از وظایف مهم مرد می‌داند، لذا زن هم می‌تواند در سند ازدواج شرط کند که پس از ازدواج مشغول به‌کار شود یا اگر تاکنون شاغل بوده است همچنان به شغل خود ادامه دهد. اگر در سند ازدواج در قسمت مشخصات طرفین در مورد زن نوشته شود کارمند، کارگر یا هر عنوان دیگر، اصل بر این است که شوهر با علم و اطلاع از شغل خانم با او ازدواج کرده است؛ بنابراین دیگر نمی‌تواند او را از ادامه اشتغال منع کند... .» این کتاب به زبان ساده، نکات حقوقی که در طول زندگی روزمره می‌توانید با آنها دست به گریبان باشید را به شما آموزش می‌دهد. نکته‌هایی که ندانستن‌شان، به راحتی می‌تواند باعث ضایع‌شدن حقوق‌تان شود. کتاب در زمینه‌هایی چون ازدواج، طلاق، مهریه، جهیزیه، نفقه، ‌حضانت، ثبت، قوانین آپارتمان و... اطلاعات مورد‌نیاز را به شما منتقل می‌کند.

قانون تجارت: لایحه اصلاح قانون تجارت با الحاقات و اصلاحات جدید
نویسنده: محسن یادگاری
ناشر: نشر وکیل‌یار


همه ما می‌دانیم که یکی از آبشخورهای قواعد حقوقی در ایران، مذهب و فقه و شریعت است. در شریعت اسلامی، توصیه شده است که اگر قصد دارید وارد دنیای کسب‌وکار شوید، ابتدا قواعد دینی مرتبط با آن را بیاموزید. اما چرا؟ به این دلیل ساده که ممکن است چیزی را ندانید و باعث ایجاد شبهه در کسب‌وکار شما در نتیجه درآمد شبهه‌دار شود. دانستن چنین مواردی نوعی پیشگیری در شما ایجاد می‌کند. به همین دلیل شما علاوه بر قواعد شرعی کسب‌وکار و تجارت، باید قواعد حقوقی مرتبط با آن را هم یاد بگیرید. خیلی عجیب است کسانی را می‌بینیم که درگیر کسب‌وکار شده‌اند که حتی از ابتدایی‌ترین مفاد حقوقی مرتبط با کارشان هم بی‌اطلاع‌اند. راحت‌ترین مسیر هم به این منظور، مطالعه قواعد و قوانین مرتبط با تجارت در ایران است که این کتاب شما را می‌تواند به مقصدتان برساند. این کتاب، قوانین و مقررات مرتبط با روابط بازرگانی و اعمال تجاری ایران را شامل می‌شود که هم قانون مصوب 1311و هم لایحه اصلاحی مصوب 1347و نیز آخرین الحاقات و اصلاحات قانون تجارت را در‌بر‌دارد.

مهریه و نفقه به زبان ساده
نویسنده: پروانه فیض‌اللهی
انتشارات: نشر تعالی


در حوزه حقوق مرتبط با خانواده و ازدواج و... یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که وجود دارد و محل اختلاف زیادی می‌شود، اختلاف مرتبط با مهریه، نفقه و... است. بحث مهریه، نفقه و... صرفا مرتبط با بحث جدایی نیست و مهریه، تحت شرایطی، می‌تواند هر زمانی که زن ترجیح داد مطالبه شود. در اینجا نیز قانونگذار شرایطی را مهیا کرده است که هم زن به حق و حقوق خودش برسد، هم درصورتی که مرد اگر شرایط لازم را ندارد، دچار مشکل حادی نشود؛ ازجمله قسط‌بندی مهریه و... . این کتاب می‌تواند دانش شما را نسبت به مهریه و نفقه و همچنین موارد دیگر مرتبط با طلاق بیشتر کند. طبیعی است که ازدواج، ارزش بالایی در شریعت اسلام داشته و خانواده، مقدس‌ترین نهاد است اما درصورتی که چاره‌ای جز طلاق نباشد، آگاهی از قوانین حقوقی مرتبط با آن آسیب‌های موجود در این اتفاق را کمتر خواهد کرد. مردان نیز اگر درباره مهریه و... اطلاعات کافی داشته باشند، قطعا وعده‌های فضایی نخواهند داد و به نسبت توان مالی‌ای که دارند یا می‌توانند داشته باشند، درباره‌اش وعده خواهند داد.

جعبه‌ابزار قراردادنویسی
نویسنده: فرهاد رامشینی
انتشارات: نوآوران سینا


قراردادها اساسا نوشته شده و بسته می‌شوند تا همه‌‌چیز در مراودات غالبا تجاری و بازرگانی افراد، از حالت شفاهی و ذهنی به حالت واقعی و قانونی دربیاید. غرض از قراردادنویسی هم آن است که کسی نتواند زیر حرف و قول و وعده‌هایش بزند اما در برخی حوزه‌ها این قراردادنویسی‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند؛ ازجمله در حوزه ملک. شما برای خرید و فروش یا پیش‌خرید و مشارکت در ساخت، اجاره و... نیازمند این هستید تا قرارداد بنویسید اما قراردادها چطور باید نوشته شوند؟ این کتاب به شما آموزش می‌دهد که چطور قرارداد بنویسید تا حقی از هیچ طرفی ضایع نشود و در عین حال، همه‌‌چیز هم محکم باشد. البته کتاب، بیشتر برای کسانی که در کار مشاوره املاک هستند نگاشته شده، ولی نویسنده اشاره می‌کند که مناسب همه کسانی است که حتی یک‌بار در عمرشان، قصد دارند قرارداد و مبایعه‌نامه‌ای بنویسند و از اصول و ابتدائیات کار بی‌اطلاع هستند. نکته جالب کتاب آن است که نویسنده خودش، در تنظیم بیش از هزار مبایعه‌نامه و قرارداد و... مشارکت داشته و کاملا همه‌‌چیز را کاربردی توضیح می‌دهد.

فرهنگ و قوانین آپارتمان‌نشینی
نویسنده: جمعی از نویسندگان
ناشر: آفرینش کتاب الکترونیک فیروزان


لابد برای شما هم پیش آمده است که سر قضایایی ساده، با همسایگان آپارتمان‌نشین خود دچار مشکل شده‌اید؛ حالا یا در پرداخت شارژ ماهانه مشکل ایجاد می‌کنند یا سر‌و‌صدای زیادی دارند یا اینکه در دیگر موارد مثل بازسازی‌های لازم، با شما همکاری‌های لازم را ندارند. غالبا هم می‌گویند که اگر مشکلی دارید، می‌توانید یک منزل ویلایی تهیه کنید و اینجا آپارتمان است و این موارد طبیعی است. البته این جمله، جمله‌ای اشتباه است و آپارتمان‌ها هم قواعد و قوانین حقوقی و شهروندی خاص خودشان را دارند. با توجه به اینکه اگر ساکنان آپارتمان همکاری‌های لازم را نداشته باشند، امنیت و رفاه محل زندگی‌شان به خطر می‌افتد، چنین مواردی تنظیم شده است. البته برخی از موارد، حالت اخلاقی دارند و بهتر است که فیمابین حل و‌فصل شوند اما اگر کار به جاهای باریک کشید، قانون نیز از طرفین اگر که حق داشته باشند، حمایت‌های لازم را می‌کند؛ مثلا سر‌و‌صدای ناشی از بازسازی یا تعمیر داخل آپارتمان، از ساعت مشخص به بعد نباید وجود داشته باشد یا اینکه قانون مشخص کرده درصورتی که سقف آشپزخانه یکی از واحدها آب بدهد چه‌کسی باید هزینه کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید