• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 5 دی 1401
کد مطلب : 181104
+
-

رتبه اول ایران در کشف مواد‌مخدر

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در تقسیم‌بندی کلی مواد صنعتی و سنتی در کشور ۷۵ تا ۸۰ درصد استفاده به‌صورت سنتی و ۲۰ تا ۲۵ درصد صنعتی است که در این بین، مصرف تریاک رتبه اول را دارد.
اسکندر مؤمنی با بیان اینکه در مقایسه با جهان شرایط ما از نظر شیوع مصرف بهتر است، شیوع مصرف در میانگین دنیا 7 و در ایران حدود 5 درصد جامعه فعال است، اما معتقدیم با پیشبرد 4 حوزه مقابله، درمان، پیشگیری و توانمندسازی بازگشت معتادان به جامعه می‌توان شرایط امیدوار‌کننده‌تری داشت.

میانگین سن اعتیاد در کشور 24سال است
او با اشاره به مرگ 107نفر از مجموع 500هزار نفر فوتی ناشی از مصرف مواد‌ مخدر در دنیا ادامه داد: میانگین پایین‌ترین سن اعتیاد نیز مربوط به کشور آمریکا و ۱۹سال است؛ در حالی که میانگین سن اعتیاد در کشور ما ۲۴ سال است و این، نتیجه اقدامات پیشگیرانه است.
به‌گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر براساس نتایج یک پژوهش حدود ۳۰ درصد جوانان و نوجوانان گرفتار اعتیاد فکر نمی‌کردند با یکی، دو بار مصرف معتاد شوند و حدود ۳۰ درصد دیگر آنان نیز در مقابل تعارف همسالان توان نه گفتن نداشتند؛ بنابراین با کمک نهادهای فرهنگساز و خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان باید به راحتی بتوانند در مقابل این پیشنهادهای مخرب نه بگویند.
او در ادامه با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شود و این کشور رتبه اول در تولید تریاک و شیشه (متامفتامین) و رتبه دوم تولید کاناویس و خانواده حشیش را در دنیا دارد که در ۲۰ سال اخیر با حضور ناتو و نیروهای آمریکایی این میزان افزایش بیشتری داشته است. او افزود:‌ نقش آمریکا و ناتو در افزایش تولید مخدر در افغانستان بسیار زیاد است. طبق آمار رسمی سازمان ملل، در سال ۲۰۰۰ که افغانستان اشغال شده بود، تولید مواد‌ مخدر حدود ۲۰۰ تن بود و با رفتن این نیروها، این عدد به حدود ۹ هزار تن یعنی نزدیک به ۵۰ برابر رسیده است.
وی افزود: با وجود تلاش در تغییر الگوی مصرف اما تولید مواد مخدر صنعتی از جمله شیشه و متامفتامین‌ها طی ۱۰ سال، 5برابر افزایش داشته است.

600تن کشفیات مواد‌ مخدر در کشور
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر  با اشاره به کشفیات مواد مخدر در سال‌جاری گفت: حدود ۶۰۰ تن کشفیات مواد مخدر داشتیم که طبق آمار رسمی سازمان ملل و هیأت بین‌المللی کنترل و مبارزه با مواد مخدر، ایران با فاصله رتبه اول دنیا شامل ۹۲ درصد کشفیات تریاک جهان، ۵۹ درصد کشفیات مرفین جهان و ۲۷ درصد حوزه کشفیات هروئین را به‌خود اختصاص داده است.
 مومنی گفت:« حدود ۸۶ درصد مجموعه کشفیات مواد مخدر مربوط به نیروی انتظامی است و در همین یک سال گذشته ۱۲ شهید و چند برابر مجروح و جانباز تقدیم کردیم.»
مؤمنی با تأکید بر ضرورت به روزرسانی تجهیزات مبارزه با مواد ‌مخدر نیروهای انتظامی گفت:«‌نیروهای انتظامی باید تجهیزات به روزی داشته باشند، زیرا تجهیزات و امکانات قاچاقچیان بدون محدودیت به روز هستند؛ با جانفشانی دستگاه‌های مقابله‌ای، ازجمله نیروی انتظامی، سپاه، وزارت اطلاعات و همکاری خوب دستگاه قضایی، حدود بیش از ۷۰ درصد کشفیات در 7 استان‌ شرقی و حاشیه شرقی و ۲۰ درصد مربوط به کل کشور هستند.»او با اشاره به اینکه بیشترین کشف مواد‌مخدر در سیستان و بلوچستان است، گفت: حدود ۷۴درصد کشفیات در استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کرمان و یزد است. دبیر کل ستاد مبارزه با مواد ‌مخدر ادامه داد: در بحث پیشگیری، ستاد مبارزه با مواد ‌مخدر همکاری خوبی با آموزش و پرورش و دیگر نهادهای فرهنگی از جمله وزارت ورزش، صدا و سیما و وزارت علوم شروع کرده است. آموزش و پرورش هم روی جامعه هدف خودشان به‌عنوان یک خانواده خیلی بزرگ یعنی حدود ۱۴ میلیون دانش‌آموز، یک میلیون معلم و اولیا می‌تواند هم به جامعه آماری دانش‌آموزان و هم جامعه، اثرگذار باشد.

ایجاد ۲۶هزار ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر
مؤمنی در ادامه با بیان اینکه برای حدود ۲میلیون‌و۴۰۰هزار نفر مصرف‌کننده مستمر مواد‌مخدر در کشور، حدود 8هزار مرکز درمان سرپایی وجود دارد که برای درمان‌های سرپایی کفایت لازم را دارد، اما برای اقامت افراد معتاد داوطلب و متجاهران با کمبود مواجه هستیم، ادامه داد:« در حوزه معتادان متجاهر در تهران ظرفیت کامل و کمبود ظرفیت نداریم؛ به‌طوری که در سال۹۷، ظرفیت مراکز درمانی برای معتادان متجاهر 4هزار نفر بوده، اما اکنون ظرفیت به حدود ۲۶هزار نفر در تهران رسیده است.»
او یادآور شد: بین دهه های۴۰،۵۰،۶۰،۷۰،۸۰و۹۰ تنها دهه‌ای که کاهش شیوع داشتیم، دهه۶۰ بود،  چون جهت‌گیری فرهنگی، روحیه ایثار، فداکاری، گذشت، آموزش همگانی و روحیات دفاع ‌مقدس، همه اینها باعث شده ما تنها در دهه۶۰ کاهش شیوع داشته باشیم و در دهه‌های۷۰،۸۰،۹۰ افزایش شیوع مصرف را داشتیم.
او با اشاره به اجرای طرح یاری‌گران زندگی گفت: با همکاری آموزش و پرورش این طرح در حال اجراست و برنامه‌ریزی برای پوشش ۸۰ هزار مدرسه را با آموزش پرورش تا پایان امسال داریم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید