• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 5 دی 1401
کد مطلب : 181079
+
-

خودروی کیلویی

  خبر: محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا می‌گوید: مهم‌ترین نهاده تولید خودرو فولاد، پتروشیمی و ارز است که در 3سال اخیر قیمت فولاد ۷۰۰درصد، پتروشیمی ۸۰۰درصد و ارز هزاردرصد رشد کرده است؛ پس چطور انتظار داریم قیمت خودرو ثابت بماند؟ او البته، کیفیت را نیز امر بسیار مهمی دانسته و اعلام کرده است که ما هم توجه ویژه‌ای به این موضوع داریم.
  نقد: حواشی چندین ساله صنعت و بازار خودروی ایران متهم خاصی ندارد و نمی‌توان محمدعلی تیموری، مدیرعامل تقریباً جدید سایپا را نیز به‌خاطر حواشی صنعت و بازار مواخذه کرد. همچنین اظهارات او در مورد تأثیر تغییرات قیمتی نهاده‌های خودرو بر هزینه و قیمت نهایی تولید نیز معقول و پذیرفتنی است؛ به‌خصوص که خودروهای داخلی غالباً با تکنولوژی روز میانه‌ای ندارند و می‌توان آنها را محصول تغییر شکل ظاهری در فولاد و مواد پتروشیمی محسوب کرد که با چند قطعه وارداتی «های‌تک»، تجهیز شده‌اند. پس با گران شدن فولاد، پتروشیمی و ارز باید قیمت این محصول تغییر شکل‌یافته نیز افزایش یابد. بحران توسعه در صنعت خودروی ایران و همچنین بلای قیمت‌گذاری دستوری باعث شده خودروساز ایرانی تا سطح قیمت‌گذاری محصول خود براساس قیمت مواداولیه تنزل پیدا کند. سؤال این است که آیا فلان خودروساز برتر جهانی نیز با افزایش شدید قیمت جهانی فولاد و مواد پتروشیمی، محصولات خود را دوبرابر گران می‌کند یا از راه دیگری برای جبران این هزینه دست‌به‌کار می‌شود؟ نکته دیگر در مورد استقبال مردم از خودروهای داخلی است که خودروسازان را دچار توهم کیفیت کرده است؛ درحالی‌که این روزها برای مردم فقط اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها اهمیت دارد و خریدشان نشانه رضایت از کیفیت نیست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید