• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 5 دی 1401
کد مطلب : 181078
+
-

گره‌گشایی سران قوا

چهره روز
گره‌گشایی سران قوا

سرانجام پس از کش و قوس مجلس و دولت بر سر اینکه اول لایحه بودجه سال آینده بررسی شود یا لایحه برنامه هفتم توسعه، محسن زنگنه، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر داد: سران قوا تفاهم کرده‌اند که ابتدا لایحه بودجه ۱۴۰۲ تقدیم مجلس شود؛ در این شرایط از رهبری برای تمدید برنامه ششم اجازه و اذنی گرفته می‌شود یا اینکه مجلس در قالب طرحی، برنامه ششم را به‌مدت ۶ ماه یا یک‌سال تمدید می‌کند.
با این تصمیم بودجه سال آینده، همانند بودجه سال‌جاری براساس مفاد قانون برنامه ششم توسعه تدوین و تصویب خواهد شد.
این نماینده مجلس در عین حال می‌گوید: نوشتن برنامه پنج ساله در فاصله‌ای اندک کاری غیرممکن است و بیم آن می‌رود که برنامه‌ای به تصویب برسد که درنهایت اجرا نشود؛ چون در شرایط فعلی، نبود تعادل در اقتصاد، پیش‌بینی را سخت کرده و در کنار آن هم رهبری تأکید داشته‌اند که باید برنامه هفتم مسئله محور بوده و براساس پیش‌بینی‌های درست و با عدد و رقم باشد.
اکنون سؤال مهم این است که با تغییر اولویت‌ها و سیاست‌های کلی اقتصادی نظام، بودجه سال آینده تا چه میزان می‌تواند این اهداف را محقق سازد؟ چنان‌که در 2سال اخیر سیر تحولات اقتصادی به‌گونه‌ای بوده که چالش‌های اقتصادی بیشتر شده و دولت سیزدهم هم تلاش دارد تا تحولی جدی در اقتصاد ایجاد کند. در چنین وضعیتی دولت و مجلس ضرورت دارد که مبنای بودجه سال آینده را بر مهار تورم قرار دهند تا فضای اقتصاد آرام‌تر شده و بستر لازم برای نوشتن برنامه هفتم مساعد شود. از این جهت که سران قوا توافق کرده‌اند که ابتدا تکلیف بودجه سال آینده مشخص شود و بعد از آن بررسی برنامه هفتم شروع شود، سیاستگذاری اقتصادی سال آینده در شرایط تورمی بالا سخت و پیچیده خواهد بود و هرگونه سیاست‌های انبساطی پولی و مالی می‌تواند چشم‌انداز برنامه هفتم را با ابهام‌های جدی مواجه سازد. پس لطفا بودجه سال بعد را ضدتورمی تصویب کنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید