• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 4 دی 1401
کد مطلب : 181030
+
-

وقتی هوا سرد می‌شود

هوا که سرد می‌شود، انگار روح و جسم ما هم دچار انقباض می‌شود. گاهی حتی حاضر نیستیم پرده‌ها را کنار بزنیم و از زیبایی‌های زمستان لذت ببریم. تصویری که بسیاری از ما از کودکی‌هایمان به یاد داریم بارش برف و بازی در حیاط و کوچه و دود برافراشته از دودکش‌های خانه‌هاست. اما امروز در بسیاری از شهرهای بزرگ نه دودکشی مانده و نه حیاطی و نه حتی برفی! ولی هنوز هم هوای سرد ما را منقبض می‌کند و باید فکری برای این انقباض بکنیم. با شروع فصل سرما، یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها یافتن فعالیت‌های زمستان، متناسب با سن و شرایط آنهاست. البته انتخاب‌کردن این فعالیت‌ها به سلیقه افراد هم بستگی دارد.

 اگر در هوای سرد روی پاهایتان پتو بیندازید و ظرفی از پاپ‌کورن نیز جلوی دست‌تان باشد و فارغ از سرمای جانسوز بیرون از منزل به تماشای فیلم یا سریال موردعلاقه‌تان بپردازید این کار می‌تواند بسیار مفرح باشد و لذت‌بخش‌تر آن است که همراه با خانواده باشید.
 اگر آخرهفته‌تان را به‌خاطر سرما می‌خواهید در خانه بگذرانید، می‌توانید تلفن را برداشته و به یکی از دوستان یا اقوام زنگ بزنید و از احوال آنها باخبر شوید، به هرحال حالا که خانه گرم و نرم خود را به هوای سرد بیرون ترجیح می‌دهید باید راهی برای جبران سرنزدن به دوستان و اقوام بیابید.
 درست‌کردن کاردستی‌های بامزه زمستانی با بچه‌ها هم یکی از راه‌هایی است که گذر زمان را برایمان مطبوع‌تر می‌کند. به‌خصوص اگر کودکان بیمار یا در معرض بیماری باشند و شما بالاجبار باید آنها را در فضای داخلی خانه نگه ‌دارید.
 مطالعه کتاب می‌تواند یکی از بهترین فعالیت‌های زمستان باشد. تصور کنید درحالی‌که باران به شیشه می‌خورد و یا دانه‌های ریز برف روی زمین نشسته‌اند و آدم‌های غرغرو درحال شکایت از سردی هوا و مختل‌شدن پیک‌نیک‌شان هستند، شما همراه با نوشیدن فنجانی چای یا قهوه، درحالی‌که یک پتو روی پای خود کشیده‌اید در حال سفر به دنیای خیال‌انگیز کتاب‌ها هستید.
 ممکن است قبل از فصل سرما گیمرها زمان‌هایی را که دوست داشتند در خانه بمانند و با کنسول‌هایشان بازی کنند را مجبور به بیرون‌رفتن همراه خانواده بوده‌اند. حال وقت جبران است، در خانه بنشینید پتویی روی خودتان بکشید، خوراکی‌هایتان را بچینید و شروع کنید به جبران بازی‌هایی که دوستشان دارید. من جای شما باشم والدینم را هم به بازی دعوت می‌کنم.
 خانه‌نشینی در آخر هفته می‌تواند فرصتی باشد برای امتحان‌کردن پخت غذا یا شیرینی‌هایی که تا به حال درست‌کردن آنها را امتحان نکرده‌اید. برای اینکه با وجود هوای سرد، بیرون نروید و همواره از گرمای داخل خانه لذت ببرید، می‌توانید وسایل مورد نیازتان برای آشپزی را به‌صورت آنلاین سفارش دهید.
 از قدیم گفته‌اند از تغییر نترسید. می‌توانید یکی از تعطیلاتی که برف و بوران شما را مجبور به ماندن در خانه کرده‌است، نگاهی به دکوراسیون منزل خود کرده و شروع به تغییرات و اصلاحات کنید. پس از آن خواهید دید که انگار خانه جدید شده و از تکراری‌بودن منزل خودتان را نجات داده‌اید.

فعالیت‌های زمستان
 این خانه‌نشینی اجباری می‌تواند یک فرصت ویژه برای قشر مدرسه‌ای و دانشگاهی جامعه باشد، علی‌الخصوص آن دسته‌ای که در انجام وظایفشان در موعد مقرر تعلل کرده‌اند. باوجود سرما دیگر نمی‌توان از خانه بیرون رفت؛ پس راهی هم برای پشت‌گوش انداختن وظایف وجود نخواهد داشت.
 ازجمله فعالیت‌های زمستانی مفرح و سرگرم‌کننده رسیدگی به گل و گیاه است. این فعالیت مورد علاقه عاشقان طبیعت و گل و گیاه است. با رسیدن فصل سرما خیلی از گیاهانی که با هوای گرم تابستان سازگار بوده‌اند و در حیاط یا تراس نگهداری می‌شدند، اکنون نیازمند هوای گرم‌تری هستند؛ آنها را به درون خانه آورده و خاک و کود را بررسی کرده و جای مناسبی برای نگهداری آنها اختصاص می‌دهیم.

 فعالیت‌های زمستان خارج از خانه
برخلاف مردم دسته اول که هنگام سرما ترجیح می‌دهند داخل خانه بمانند و از گرمای پتوی خود لذت ببرند، دسته دیگری از مردم وجود دارند که منتظر چنین شرایطی بوده‌اند تا از خانه بیرون بروند و از فعالیت‌های زمستانی ویژه فصل سرما استفاده کنند. درست است که دیگر در شهرهایی مثل تهران مانند قدیم‌ترها آنقدر برف نمی‌بارد که بتوانیم در حیاط خانه و کوچه و محله برف بازی کنیم اما خوشبختانه هنوز کوه‌ و طبیعت اطراف شهرها هستند. یکی از فعالیت‌های زمستان در خارج از خانه، پناه‌بردن به طبیعت برفی و آتش روشن‌کردن و درست‌کردن آدم‌برفی و ساختن کلی خاطره هیجان‌انگیز است. این فعالیت می‌تواند سرگرمی جذابی برای کودکان و یا حتی بزرگسالان باشد. هرساله مسابقات محلی و رسمی نیز برای ساخت آدم‌برفی به‌ویژه در مناطق سردسیر و برفی برگزار می‌شود. همچنین به ساخت آدم‌برفی به‌عنوان یک فعالیت خانوادگی هم می‌توان نگاه کرد. خانواده‌ای که تمام هفته درگیر کار و مدرسه یا دانشگاه بوده‌اند، آخر یک هفته زمستانی خود را به ساختن آدم‌برفی با همکاری یکدیگر و یا برف‌بازی اختصاص می‌دهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید