• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 4 دی 1401
کد مطلب : 180984
+
-

نام چهره‌ معروف‌ سینمای‌ هالیوود بر این شهرک‌ چه می‌کند؟

ردپای کارگردان «پدرخوانده» در علی‌آباد!

گزارش
ردپای کارگردان «پدرخوانده» در علی‌آباد!

رضا نیکنام- خبرنگار

کسانی‌ که به دنیای فیلم و سینمای ایران و جهان علاقه دارند، حتماً نام کارگردان و تهیه‌کننده مشهور آمریکایی و خالق فیلم سینمایی «پدرخوانده» را شنیده‌اند. جالب اینکه نام این چهره معروف سینمای‌ هالیوود سال‌هاست بر ورودی یک شهرک مسکونی در جنوب تهران نقش بسته است. برای اینکه رمزگشایی کنیم و بدانیم چطور نام «فرانسیس فورد کاپولا» تهیه‌کننده و کارگردان آمریکایی بر تابلوی ورودی شهرکی در محله علی‌آباد نقش بسته از ساکنان بومی و محلی کمک گرفتیم تا با این چهره سرشناس و فیلمساز جهان بیشتر آشنا شویم.

شهرک ‌کاپولا
شهرک ‌کاپولا در محدوده منطقه ۱۶ و در محله علی‌آباد جنوبی واقع شده است؛ شهرکی که در نگاه اول مثل دیگر جاهاست و خانواده‌های بسیاری در واحدهای آپارتمانی‌ آن سکونت دارند. نمای مجتمع‌های مسکونی و نوع معماری‌اش و همچنین خیابان‌بندی‌های داخل آن به‌خوبی نشان می‌دهد که اینجا عمر چندانی ندارد و می‌توان حدس زد که قدمت این شهرک مسکونی کمتر از ۳۰سال باشد. این شهرک مسکونی بیش از ۲‌هزار نفر جمعیت دارد. اگر از کسانی‌ که در این محل، مو سپید کرده‌اند و تا حدی هم اهل فیلم و تلویزیون هستند، بپرسید که نام شهرک‌تان از کجا آمده، شاید با کمی فکر‌کردن فقط نام کاپولا یادشان بیاید؛ چون در آن زمان، ‌کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی با فیلم سینمایی پدرخوانده شهرت فراوانی پیدا کرد.

خانه‌ساز علاقه‌مند به کارگردان فیلم پدرخوانده‌
یکی از ساکنان قدیمی شهرک‌ کاپولا درباره تاریخچه نامگذاری این محل می‌گوید: «ماجرا به ۵۰‌سال قبل برمی‌گردد و به ثبت یک شرکت ساختمان‌سازی به نام «کاپولا» مربوط می‌شود. مدیرعامل این شرکت فردی به نام آقای جباری بود که علاوه بر ساخت‌وساز، به دنیای فیلم و هنر فیلمسازی نیز بسیار توجه داشت و به‌دلیل علاقه زیاد به کارهای فرانسیس فورد کاپولا، تهیه‌کننده و کارگردان آمریکایی به‌ویژه فیلم سینمایی پدرخوانده، نام شرکتش را کاپولا گذاشت و بدین‌ترتیب هر وقت شهرکی می‌ساخت، این نام را بر سر در آن می‌گذاشت و مردم هم به این کار اعتراضی نداشتند».

جدال محله کاپولا  با  دگردیسی جمعیتی
در چند دهه گذشته تعدادی از ساکنان قدیمی کاپولا با فروش خانه‌های خود از شهرک رفتند. اکنون اگر در هر خانه را بزنید و با خانواده‌ها صحبت کنید، متوجه می‌شوید که اکثرشان شهرستانی‌اند و به‌دلیل ارزانی قیمت خانه در این شهرک به اینجا مهاجرت کرده‌اند. بنابراین می‌توان گفت که شهرک کاپولا دچار دگردیسی جمعیتی شده و این چرخه هر چند سال یک‌بار تکرار می‌شود.


فرانسیس فورد کاپولا، نویسنده و کارگردان بزرگ سینمای جهان،  از چهره‌های شاخص و مطرح سینمای نوگرای ‌هالیوود در دهه‌های ۱۹۷۰ و 1980 است. اوعمده شهرت خود را زمانی به دست آورد که فیلم پدرخوانده را کارگردانی کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید