• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 1 دی 1401
کد مطلب : 180823
+
-

پیشرفت 88درصدی کریدور بزرگراهی غرب

حدود یک‌هزار کیلومتر مرز مشترک و همجواری آذربایجان‌غربی با 3کشور، این استان را به دروازه اصلی ارتباط ایران با اروپا تبدیل کرده و عمده حمل‌ونقل جاده‌ای کالا و مسافر کشور از طریق پایانه‌های مرزی استان یعنی یک چهارم پایانه‌های مرزی کشور انجام می‌شود.
به‌گزارش همشهری، با توجه به این موضوع، کریدور بزرگراهی غرب کشور که بین مرز بازرگان و بندر امام‌خمینی(ره) به طول 1530کیلومتر در حال ساخت است، اهمیت بسیاری دارد.
۵۶۹کیلومتر از این کریدور در آذربایجان‌غربی است و بعد از عبور از این استان، کردستان، کرمانشاه، لرستان و خوزستان میزبان این کریدور هستند.
مدیرکل راه‌وشهرسازی آذربایجان غربی با بیان اینکه تا پایان سال‌جاری ۳۱کیلومتر دیگر از مهم‌ترین قطعات کریدور بزرگراهی غرب کشور به اتمام می‌رسد، گفت:‌ در بخش کریدور بزرگراهی غرب کشور پیشرفت ۸۸درصدی را شاهد هستیم.محسن حمزه‌لو می‌افزاید: با توجه به شرایط کنونی، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در پایانه‌های مرزی یکی از کارآمدترین راهکارهای برون‌رفت از چالش‌های اقتصادی به شمار می‌رود.
مجری پروژه بزرگراهی غرب کشور نیز پیش از این، از ساخت و توسعه کریدور بزرگراهی غرب کشور در ١٠جبهه کاری خبر داده است.غلامرضا خرمی با بیان اینکه این گذرگاه بین‌المللی در ١٠جبهه کاری بزرگراه‌های ارومیه - مهاباد، میاندوآب - بوکان، قطعه ۴ و ۵ بزرگراه سلماس - خوی و سه‌راهی ایواوغلی به سمت گیت منطقه آزاد ماکو احداث می‌شود، تأکید کرده است: با این روند پیشرفت عملیات راهسازی پیش‌بینی می‌شود تا یک‌سال آینده کل کریدور در این منطقه به اتمام رسیده و زیربار ترافیک برود.
ابتدای آذر ماه هم از کرمانشاه خبر رسید که با افتتاح بزرگراه کرمانشاه-کامیاران 42کیلومتر از کریدور بزرگراهی شمال‌غرب به جنوب‌غرب کشور در استان کرمانشاه تکمیل شد.تکمیل بزرگراه کرمانشاه–کامیاران یکی از مصوبه‌های سفر رئیس‌جمهوری به استان کرمانشاه بود و با تکمیل و افتتاح این پروژه، کرمانشاه به یک‌ کریدور بین‌المللی ‌متصل‌ شد.طول مسیر افتتاح شده ۴۲کیلومتر است که ۳۳کیلومتر آن تا سال۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسیده بود و کار تعریض ۹کیلومتر باقیمانده نیز به سرانجام رسید.
با اجرای این جاده ترانزیتی، یک موقعیت ممتاز تجاری و مبادلاتی برای استان‌های نوار غربی کشور به‌ویژه کرمانشاه ایجاد می‌شود.بهزاد باباخانی، معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه در این‌باره به همشهری گفته بود که افتتاح این بزرگراه برای کرمانشاه با داشتن بیش از 2میلیون نفر جمعیت، دستاوردهای اقتصادی همراه خواهد داشت، زیرا علاوه بر ارتباط بین استان‌ها، امکان دسترسی به بازارهای کشورهای همسایه در حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس فراهم و محصولات و کالاها از کرمانشاه به آسانی به این کشورها صادر خواهد شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید