• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 1 دی 1401
کد مطلب : 180813
+
-

اسب کرد کرمانشاه در آستانه ثبت جهانی

بعد از ثبت ملی اسب کرد کرمانشاه در میراث آثار ناملموس، تلاش برای ثبت جهانی آغاز شده‌است

گزارش
اسب کرد کرمانشاه در آستانه ثبت جهانی

اسب کرد کرمانشاه هفته آخر آذر ثبت ملی شد. این خبر از آن جهت برای دوستداران، پرورش‌دهندگان و سرمایه‌گذاران ارزشمند است که می‌تواند در گام بعدی و ثبت جهانی، راه صادرات این نژاد اصیل را به کشورهای دیگر باز کند.به گزارش همشهری، پرورش‌دهندگان اسب در کرمانشاه می‌گویند ثبت ملی اسب کرد، باعث جلب‌توجه جدی به این فرصت سرمایه‌گذاری می‌شود و می‌تواند راهی برای توسعه اشتغال بومیان و اقتصاد استان باشد.
رئیس انجمن صنفی اسب‌داران کرمانشاه نیز معتقد است: این استان مهد و خاستگاه نژاد اسب کرد است و ثبت ملی این نژاد به اتفاقات خوب دیگری ازجمله راه‌اندازی خانه اسب، میدان اسب‌دوانی و برگزاری مسابقات منجر می‌شود.
آمار بالای نرخ بیکاری سال‌جاری، کرمانشاه را صدرنشین جدول کرده است و برای بهبود شرایط اشتغال در این استان کم‌برخوردار، اقدامات ویژه‌ای ازجمله طرح قرارگاه ملی رفع بیکاری با جدیت دنبال می‌شود. حالا تلاش برای ثبت جهانی اسب کرد در جریان است تا به رونق اقتصاد و توسعه صادرات جامه‌عمل بپوشاند.

چشم‌انتظار ساخت میدان اسب‌دوانی
هر چند خاستگاه اسب کرد کرمانشاه است، اما این نژاد به‌صورت پراکنده در استان‌های دیگر هم دیده می‌شود. ارائه مستندات کامل باعث شد تا در خاستگاه اصلی خود با عنوان آیین‌های سنتی پرورش و نگهداری اسب کرد به‌عنوان میراث ناملموس به ثبت ملی برسد.
رئیس انجمن صنفی اسب‌داران کرمانشاه در این‌باره به همشهری می‌گوید: حدود 10هزار اسب کرد در کرمانشاه داریم که نه فقط برای استان بلکه برای کل کشور صنعت و سرمایه است.
اسب کرد در مسابقات اسب‌دوانی، «سالار مسابقه» خوانده می‌شود. با این حال کرمانشاه چشم‌انتظار احداث میدان اسب‌دوانی استاندارد و مجهز است. ارسلان حسینی‌کرمانشاهی پس از ثبت ملی اسب کرد امیدوار است میدان اسب‌دوانی کرمانشاه زودتر مراحل تکمیلی را بگذراند.
وی از راه‌اندازی خانه اسب نیز علاوه بر میدان اسب‌دوانی خبر می‌دهد و می‌گوید: در کرمانشاه 300باشگاه پرورش اسب وجود دارد اما برخی مجوز ندارند و طی روند قانونی فرصتی برای توسعه کسب‌وکارشان خواهد بود.

هدف؛ بازار جهانی
اسب کرد با همه زیبایی‌ و توان خود تاکنون در هیچ جای دنیا به ثبت نرسیده و این موضوع می‌تواند آسیب‌های زیادی را متوجه این اسب باصلابت کند و حتی آن را در معرض انقراض قرار دهد. این را حسینی‌کرمانشاهی می‌گوید و ادامه می‌دهد: ترسیم آینده مطلوب برای اسب کرد کرمانشاه، ثبت جهانی و توسعه صادرات است که در حال پیگیری آن هستیم.ثبت جهانی اسب کرد به‌صورت پرونده‌ای مشترک بین چند کشور ایران، عراق، ترکیه و سوریه پیش می‌رود. برای ثبت جهانی اسب کرد کرمانشاه، مستندات تا پایان سال تدوین و به یونسکو ارسال می‌شود.
رئیس انجمن صنفی اسب‌داران کرمانشاه درباره صادرات اسب کرد در آینده‌ای نزدیک می‌گوید: کشورهایی مانند انگلیس، اتریش و آلمان به‌دلیل سابقه فرهنگی و آداب و رسوم و نمایش‌های خود در بهره‌مندی از اسب، بی‌شک از اسب کرد کرمانشاه استقبال می‌کنند.

ثبت جهانی و برندسازی
یکی از پرورش‌دهندگان اسب در کرمانشاه می‌گوید: اسب کرد سنگ‌تراشی شده در طاق‌بستان، گواه پرورش اسب کرد در این استان است که باید زمینه برندسازی آن فراهم شود.محمد جعفری، ریشه اسب عرب را از اسب کرد می‌داند و ادامه می‌دهد: با صادرات اسب کرد به اقصی‌نقاط جهان، می‌توان این ادعا را داشت که ریشه خیلی از نژاد‌های دنیا از اسب کرد است.
پرورش‌دهندگان اسب، از خروج غیرقانونی و قاچاق اسب کرد توسط دلالان ناراضی هستند؛ نکته‌ای که جعفری از آن اینطور یاد می‌کند: گاهی این نژاد اصیل به‌صورت بی‌نام و نشان صادر می‌شود؛ درحالی‌که صادرات قانونی شود، سود واقعی به پرورش‌دهندگان اسب می‌رسد.
علاوه بر فرصت خوب درآمدزایی، اشتغال و صادرات، از ظرفیت گردشگری نیز نباید غافل شد؛ نکته‌ای که محمدرضا سهیلی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه از آن یاد می‌کند و از برگزاری «جشنواره اسب کرد» در آینده نزدیک خبر می‌دهد.

پرورش اسب؛ زنجیره اشتغال‌آفرین
کرمانشاه همیشه به‌عنوان قطب پرورش اسب کرد در کشور مطرح بوده، ولی تاکنون چشم‌اندازی برای ایجاد یک زنجیره اشتغال‌‌آفرین در این حوزه عملیاتی نشده و باید گام اول را در احداث یک میدان‌ اسب‌‌دوانی دانست. وجود میدان سوارکاری محلی برای استفاده بیشتر از ظرفیت اسب کرد خواهد بود و می‌تواند برای چندصد نفر شغل ایجاد کند.رئیس خانه صنعت و معدن کرمانشاه نیز می‌گوید: راه‌اندازی میدان اسب‌دوانی به اندازه چند کارخانه به اشتغال و اقتصاد کرمانشاه کمک خواهد کرد و باید از این ظرفیت عظیم در راستای تولید ثروت در استان بهره ببریم.جهانبخش شکری ادامه می‌دهد: اسب کرد در کرمانشاه باید میدان‌دار باشد و پویایی صنعت اسب در استان، اشتغال‌زایی فراوانی را درپی دارد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید