• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 30 آذر 1401
کد مطلب : 180672
+
-

زمستان سیلابی در 11 استان کشور

بارش‌های سیل آسا در ابتدای دی‌ماه، برای 7 استان کشور وضعیت بحرانی دارد

گزارش
زمستان سیلابی در 11 استان کشور

سیدمحمد فخار-روزنامه‌نگار

طبق پیش‌بینی‌ها هفته نخست دی‌ماه برای 11 استان و جنوب غرب کشور، خطر بالای وقوع سیلاب وجود دارد.ماهواره‌های سنتینل1 و سنتینل2 وقوع سیلاب را برای مناطقی از ایران پیش‌بینی کرده‌اند که با توجه به اطلاعات ماهواره‌ای می‌توان پیش از وقوع سیلاب برای مدیریت این پدیده تدبیر داشت. تصاویر این دو ماهواره همچنین نشان می‌دهد که در کنار احتمال وقوع سیلاب، از روز اول تا 3دی با توجه به پیش‌بینی کاهش دما در مناطق کوهستانی زاگرس نیز شاهد بارش برف زیاد خواهیم بود که این نکته نویدبخش شروع زمستانی خوب برای ذخیره آب کشور است. رویشگاه زاگرس ذخیره‌گاه 60 درصد منابع آب کشور است و وقوع برف در ارتفاعات زاگرس می‌تواند در سال آبی جاری مفید و مؤثر باشد.
براساس تصاویر ماهواره‌ای، قرار است بالاترین طغیان سیلاب در 3روز نخست دی‌ماه در منطقه بالادست سد کارون3 رخ دهد. این سد جزو بزرگ‌ترین سدهای کشور است که روی رودخانه کارون در مرز استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری احداث شده ‌است. یکی از 2هدف بزرگ ساخت این سد نیز کنترل سیلاب‌های مخرب حوضه آبریز کارون اعلام شده است، اما براساس اطلاعات ماهواره‌ای با حجم بالای سیلابی که رخ می‌دهد، به‌احتمال زیاد چاره‌ای جز باز شدن خروجی سد وجود نخواهد داشت و بنابراین خطر سیلاب برای زمین‌های پایین دست سد وجود دارد. وزارت نیرو نیز اعلام کرده که پُر شدگی مخزن کارون3 هم‌اکنون زیر۲۰درصد است و این سیلاب در صورت جانمایی صحیح مخزن، می‌تواند برای تامین آب شُرب مردم منطقه نیز مفید باشد.
از شمال غرب تا جنوب شرق استان بوشهر نیز طی 3روز نخست دی ‌ماه، شاهد جاری شدن سیلاب خواهیم بود. از دیگر استان‌هایی که قرار است در 3روز نخست زمستان درگیر سیلاب شود، استان همدان است که البته سطح هشدار نارنجی برای آن صادر شده، اما مناطق سیل‌خیز بسیاری خواهد داشت و در روستاهای پایین‌دست ارتفاعات، مردم باید از اطراف رودخانه‌ها فاصله بگیرند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید