• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 29 آذر 1401
کد مطلب : 180623
+
-

یکی آن بالا او را دوست دارد

عجیب‌ترین سناریو برای فینال جام‌جهانی نوشته شد و مسی آرزوی میلیاردها نفر را برآورده کرد

یکی آن بالا او را دوست دارد

لیونل مسی پس از بالا بردن جام اعلام کرد که می‌خواهد به‌عنوان قهرمان جهان به بازی با پیراهن تیم ملی آرژانتین ادامه دهد. او گفت که همیشه می‌دانسته خدا این جام را به او خواهد داد. اتفاقات مسابقه فینال طوری رقم خورد که اثر اراده خدا بر این قهرمانی را نشان داد. یاران مسی ابتدا با 2گل از فرانسه پیش افتادند اما دقیقه 80 و 81 و ظرف 2دقیقه بازی به‌تساوی کشیده شد. در وقت اضافه باز هم مسی گل زد اما امباپه دوباره گل را جواب داد. در ثانیه پایانی امیلیانو مارتینس تک‌به‌تک کولو موانی را گرفت تا بازی به پنالتی بکشد و دروازه‌بان آرژانتین طبق وعده‌اش جام‌جهانی را به مسی هدیه بدهد. تا دقیقه 80 مسی با 6گل زده آقای گل جام‌جهانی بود. یک دقیقه بعد این عنوان به امباپه رسید با 7گل زده. دقیقه 108دوباره مسی آقای گل شد، با 7گل زده اما یک پاس‌گل بیشتر نسبت به امباپه. 10دقیقه بعد عنوان آقای گلی به امباپه 8گله رسید. امباپه 3پنالتی و مسی 2پنالتی در جریان و در ضیافت پنالتی‌ها زدند. همه اینها را برای یک فیلم 2ساعته کنار هم بگذارید؛ هیچ فیلمنامه‌نویسی با هر درجه از قوه تخیل نمی‌توانست چنین سناریویی برای این مسابقه تاریخی بنویسد.
مسی رکوردهای زیادی در این بازی زد. او حالا مثل مارادونا یک قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی جهان در کارنامه دارد؛ بیشترین بازی، بیشترین دقایق بازی، بیشترین جایزه بهترین بازیکن زمین (11بار)، بیشترین جایزه توپ طلای جام (2014و 2022)، بیشترین دریبل، بیشترین خلق موقعیت، بیشترین گل + پاس گل (21بار) و رکوردهایی دیگر.
   با گلزنی در فینال، لئو تنها بازیکنی شد که در یک دوره از جام‌جهانی، در همه دیدارهای مرحله حذفی موفق به گلزنی می‌شود؛ یک‌هشتم، یک‌چهارم، نیمه‌نهایی و فینال. اسکیلاچی، باجو، اسنایدر، استویچکوف و شوکر موفق شده بودند تا پیش از فینال در همه مراحل حذفی گل بزنند اما نه در فینال.
   مسی نه‌تنها از لحاظ تعداد بازی به بهترین رکورد تاریخ جام‌جهانی رسید و از 25بازی لوتار ماتئوس عبور کرد، از نظر دقایق بازی هم با 2314دقیقه از رکورد 2216دقیقه پائولو مالدینی رد شد. کریستیانو رونالدو با 22بازی و 1765دقیقه در رده پنجم است، کلوزه سوم.
   بیشترین تعداد پنالتی که برای یک تیم در یک دوره جام‌جهانی گرفته شده؛ آرژانتین ۲۰۲۲: 5پنالتی (مسی یکی را مقابل لهستان خراب کرد)، پرتغال ۱۹۶۶: 4پنالتی، هلند ۱۹۷۸: 4پنالتی.
   مسی در مجموع در 19بازی کاپیتان آلبی‌سلسته در جام‌جهانی بوده است که این هم یک رکورد به شمار می‌رود.
   لیونل مسی نخستین بازیکن تاریخ جام‌های جهانی است که در یک دوره 7بار پشت ضربات پنالتی ایستاده (5بار در جریان بازی و 2بار در ضربات پنالتی).
   فقط 9بازیکن در تاریخ فوتبال موفق به قهرمانی در جام‌جهانی و لیگ قهرمانان و کسب توپ طلا شده‌اند؛ بابی چارلتون، بکن‌باوئر، گرد مولر، پائولو روسی، زین‌الدین زیدان، ریوالدو، رونالدینیو، کاکا، مسی.
   دومین بازیکن از لحاظ بیشترین برد در جام‌جهانی؛ مسی(آرژانتین) 16برد، کلوزه (آلمان) 17برد.
   مسی در 18سال و یک ماه و 2روز 98گل در 172بازی ملی برای آرژانتین به ثمر رسانده و به‌زودی به جمع 100گله‌ها می‌رسد؛ به جمع علی دایی و کریستیانو رونالدو.
   فقط 2بازیکن در مسابقات جام‌جهانی فوتبال (از سال 1966) بیش از 5گل به ثمر رسانده و بیش از 20موقعیت ایجاد کرده‌اند؛ مسی سال2022 و مارادونا سال1986.
   تأثیرگذاری مسی روی 21گل جام‌جهانی؛ 13گل و 8پاس گل بیشترین تأثیرگذاری یک بازیکن در این مسابقات از سال1966 است؛ یعنی از زمانی که آمار ثبت و مشخص می‌شده گل‌ها را کدام بازیکنان ساخته‌اند. پله و کلوزه روی 20گل تاثیر گذاشته‌اند.
   مسی با رکورد ژوست فونتن فرانسوی برابری کرد و تعداد گل‌هایش را در جام‌جهانی به 13گل رساند. البته فونتن در یک دوره 13گل زد و مسی در 5دوره.
   مسی 26گل در تورنمنت‌های بزرگ بین‌المللی برای آرژانتین به ثمر رسانده است؛ 13گل در جام‌جهانی، 13گل در کوپا آمریکا که بیشترین گل در آمریکای جنوبی و در تاریخ این دو رقابت است. او از رونالدو نازاریو با 25گل پیشی گرفت.

   آرژانتین حالا مثل فرانسه و آلمان نیمی از فینال‌هایش را برده و نیمی را باخته؛ آرژانتین 3برد در 6فینال، فرانسه 2برد در 4فینال و آلمان 4برد در 8فینال.
   آرژانتین به دومین تیمی تبدیل شد که پس از شکست در بازی افتتاحیه قهرمان جام‌جهانی می‌شود. اسپانیا در نخستین بازی خود در جام‌جهانی 2010مقابل سوئیس شکست خورده بود.
   آرژانتین پس از 36سال قهرمان جهان شد. فقط ایتالیا با 44سال فاصله بین دو قهرمانی زمان بیشتری برای تکرار این عنوان در جام‌جهانی صبر کرد.
   هر 3تیم آخری که به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی به فینال جام‌جهانی رسیده‌اند، در فینال شکست خورده‌اند؛ فرانسه2022، برزیل1998 و آرژانتین1990.
   تیم آرژانتین بیش از هر کشور دیگری در ضربات پنالتی در تاریخ جام‌جهانی به پیروزی رسیده است و این ششمین برد این تیم در ضیافت پنالتی‌ها بود. آنها فقط یک‌بار سال2006 در پنالتی به آلمان باختند.
   این سومین باری بود که یک تیم در ضربات پنالتی موفق به قهرمانی می‌شد؛ آلبی‌سلسته پس از برزیل1994 و ایتالیای2006 سومین تیم بود.
   جام‌جهانی قطر با 172گل به پرگل‌ترین دوره جام‌جهانی تبدیل شد و از رکورد 171گل جام‌جهانی1998 فرانسه و 2014 برزیل عبور کرد.
   فرانسه نخستین تیمی بود که در نیمه اول فینال جام‌جهانی حتی یک شوت هم انجام نداد.

آنخل دی‌ماریا 6گل از 8گل ملی خود در تورنمنت‌های اصلی برای آرژانتین را در مرحله حذفی به ثمر رسانده است. آمار دی‌ماریا در یک سال و نیم اخیر؛ گلزنی در فینال کوپا آمریکا (قهرمانی آرژانتین پس از ۲۸ سال)، گلزنی در فینالیسیما، گلزنی در فینال جام‌جهانی (قهرمانی آرژانتین پس از ۳۶سال).

انزو فرناندس که پدیده این مسابقات شد، در فینال مقابل فرانسه بیش از همه بازیکنان لمس توپ داشت (118) و همینطور پاس موفق (77) و تکل موفق (10). گتوزو در فینال 2006تکل‌های بیشتری داشت (15بار).

اسکالونی آرژانتینی پس از ماریو زاگالو (جام‌جهانی1970، کوپا آمریکا 1997) و کارلوس آلبرتو پریرا (جام‌جهانی 1994، کوپا آمریکا 2004) سومین سرمربی تاریخ است که هر دو جام‌جهانی (2022) و کوپا آمریکا (2021) را فتح کرده است. او پس از منوتی (آرژانتین 1978) جوان‌ترین سرمربی قهرمان جام‌جهانی است.

100
مسی اکنون 100گل حرفه‌ای را با پای غیرتخصصی یعنی پای راست به ثمر رسانده است.

05
در  جام‌جهانی2022 پنج بازی به پنالتی کشیده شد که از این نظر بیشترین در هر دوره از این رقابت‌ها بود.

مسی یا مارادونا؟
جواد نصرتی

قهرمانی آرژانتین با لیونل مسی، به یکی از بزرگ‌ترین افسوس‌ها در زندگی حرفه‌ای این ستاره پایان داد و حالا او می‌تواند مدعی باشد که دینش را به آرژانتین ادا کرده است. در قیاس ابدی با دیه‌گو مارادونا، اسطوره فوتبال آرژانتین، مسی همیشه به این خاطر که آلبی‌سلسته را به یک قهرمانی جهان نرسانده، مورد سرزنش قرار می‌گرفت. اما حالا او، بعد از 36سال دوباره آرژانتین را قهرمان جهان کرده است‌ و هوادارانش هم می‌توانند مدعی باشند، بدون مسی، آرژانتین در قطر چه‌بسا حتی به نیمه‌نهایی هم نمی‌رسید. این یعنی زمینه برای ارزیابی مجدد جایگاه مسی در برابر مارادونا فراهم است. اما نمی‌توان از تفاوت زمانه‌ای که این دو ستاره در آن به قهرمانی رسیدند، به آسانی عبور کرد. مارادونا، در کنار جادوگری‌اش در زمین فوتبال، نمادی از ضدیت با حاکمیت بود. کله‌گنده‌های فیفا، مقامات اتوکشیده فوتبال و خیلی‌های دیگر، ‌نمی‌خواستند مارادونا در جام‌جهانی1986 قهرمان شود. او نماد تقابل با حاکمیت بود و به همان اندازه، حاکمیت علیه او بود و در نهایت، در جام‌جهانی94، به بدترین شکل انتقامش را از مارادونا گرفت. اما در دوحه، از فیفا گرفته تا هواداران، از مفسران و گزارشگران گرفته تا هواداران و از برخی اسطوره‌های برزیل -رقیب ابدی آرژانتین- گرفته تا خود امیر قطر، همه می‌خواستند مسی قهرمان شود. آیا اگر فرانسه قهرمان شده بود، امیر قطر بر تن هوگو لوریس کاپیتان تیم فرانسه، عبا می‌پوشاند؟ حالا فکرش را بکنید تمام اینها علیه مسی بود و او همچنان، به‌تنهایی تیمش را بر دوش می‌کشید و سینه‌اش را جلوی تمام جهان سپر می‌کرد و آرژانتین را قهرمان می‌کرد. این دقیقا کاری بود که مارادونا در جام‌جهانی1986 کرد. مسی، در حالی قهرمان شد که تمام دنیا، ازجمله حاکمیت فوتبال، پشتش بود. مارادونا اما، در حالی قهرمان شد که حاکمیت، میل دیگری داشت. هیچ‌کس در تاریخ فوتبال، ‌جا پای مارادونا نخواهد گذاشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید