• جمعه 25 خرداد 1403
  • الْجُمْعَة 7 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 14
دو شنبه 28 آذر 1401
کد مطلب : 180516
+
-

فوتبال سرانجام دین خودش را به لیونل مسی ادا کرد

طلایی‌ترین مسی

تیتر یک
طلایی‌ترین مسی

جامی که به تلخ‌ترین شکل ممکن و با شکست مقابل عربستان برای آرژانتین آغاز شده بود، به بهترین شکل ممکن و در اوج هیجان برای آبی‌وسفیدها به پایان رسید. تا قبل از شروع دیدار نهایی، خیلی‌ها فرانسه را تیمی بهتر می‌دانستند اما این آرژانتینی‌ها بودند که فینال را رویایی آغاز کردند تا جایی که مدافع عنوان قهرمانی در نیم ساعت ابتدایی به سختی از میانه زمین عبور می‌کرد. حضور فیکس دیماریا که بیشتر در این جام به عنوان بازیکن ذخیره به میدان رفته بود، باعث شد آرژانتینی‌ها از همان ابتدای کار توپ را در اختیار بگیرند و برتری خود را به حریف دیکته کنند. آرژانتینی‌ها بالاخره دقیقه بیست‌و‌سوم به گل برتری رسیدند و این مسی بود که از روی نقطه پنالتی دروازه فرانسه را باز کرد. جالب این که پس از این گل هم آرژانتینی‌ها عقب نکشیدند و به حبس فرانسه در زمین خودش ادامه دادند. فرانسه که به سختی جلو می‌آمد، دقیقه 36 روی یکی از اولین حملاتش، ضدحمله خورد تا اختلاف به 2گل برسد. این بار دیماریا که چند دقیقه قبل پنالتی گرفته بود تا آرژانتین به گل اولش برسد، روی ضد حمله‌ای که با پاس تماشایی مسی پایه‌گذاری شد، در موقعیتی تک‌به‌تک دروازه فرانسه را برای دومین‌بار باز کرد. اوضاع برای فرانسه به حدی ناامیدکننده پیش می‌رفت که دشان دقیقه چهلم‌و‌یکم با 2‌تعویض به تیمش شوک وارد کرد و دمبله و ژیرو را بیرون کشید. با این وجود نیمه اول با همان برتری 2 بر صفر آرژانتینی‌ها به پایان رسید.
برخلاف پیش‌بینی‌ها فرانسه در نیمه دوم هم شروع خوبی نداشت و این آرژانتینی‌ها بودند که لحظه به لحظه به قهرمانی نزدیک‌تر می‌شدند. همه‌چیز تا 10‌دقیقه پایانی برای آرژانتین خوب پیش می‌رفت تا اینکه فرانسوی‌ها به یکباره جان تازه‌ای گرفتند و در فاصله 2‌دقیقه کار را به تساوی کشاندند. امباپه که در 80‌دقیقه ابتدایی هیچ تاثیری در جریان بازی نداشت، ابتدا دقیقه 81 از روی نقطه پنالتی دروازه آرژانتین را باز کرد و دقیقه 82 روی پاس تماشایی تورام و یک‌ضربه درجا توانست فرانسه را به جام برگرداند. تازه بازی برای فرانسوی‌ها آغاز شده بود اما آرژانتینی‌ها هم دست از رقابت نمی‌کشیدند. جالب اینکه پس از به تساوی کشیده شدن بازی، هم آرژانتینی‌ها صاحب چند موقعیت خوب شدند و هم این فرانسوی‌ها بودند که تا آستانه باز‌کردن دروازه حریف پیش رفتند. درست یک‌دقیقه قبل از به صدا درآمدن سوت داور، فرانسوی‌ها یک‌موقعیت تک‌به‌تک را از دست دادند تا بازی با همان نتیجه 2-2 در وقت‌های قانونی به پایان برسد و تیم‌ها آماده وقت‌های اضافه شوند.
فینالی که تازه در 10‌دقیقه پایانی نیمه‌دوم جان گرفته بود، در وقت‌های اضافه هم فوق‌العاده دنبال شد. وقت‌های اضافه اول گلی نداشت اما در وقت‌های اضافه دوم بازهم مسی و امباپه دست به کار شدند. ابتدا این مسی بود که دقیقه 108 بار دیگر آرژانتینی‌ها را پیش انداخت اما در فاصله 2‌دقیقه مانده به پایان کار، فرانسوی‌ها به یک‌پنالتی دیگر دست پیدا کردند. امباپه که پنالتی اول را به سختی به گل تبدیل کرده بود، این بار خلاف جهت حرکت دروازه‌بان توپ را به تور دروازه چسباند تا بازی به ضربات پنالتی برود. مسی و امباپه در آغاز ضربات پنالتی هم عملکرد بدون نقصی داشتند و توپ‌هایشان را به گل تبدیل کردند اما در ادامه این آرژانتینی‌ها بودند که با درخشش دروازه‌بانشان و بی‌دقتی فرانسوی‌ها به برتری 4 بر 2 دست یافتند و پس از 36‌سال قهرمان جهان شدند.
چهره ویژه این جام کسی نبود جز لیونل مسی که در نهایت به عنوان بهترین بازیکن تورنمنت هم شناخته شد؛ با 7‌گل و 3‌پاس‌گل. مسی شب گذشته بر بام دنیای فوتبال ایستاد و آخرین جام را هم به کارنامه رویایی‌اش اضافه کرد. مسی که حالا تنها بازیکنی است که در تمام مراحل حذفی گل زده، کمی بدشانس بود که در دقایق پایانی فینال، موتور گلزنی امباپه روشن شد تا کفش طلا به ستاره فرانسوی برسد. امباپه با 8‌گل به عنوان آقای گلی جام رسید اما نتوانست قهرمانی در دومین جامش را جشن بگیرد. البته نباید فراموش کرد که امباپه در 23‌سالگی برای دومین‌بار با فرانسه به فینال جام‌جهانی رسیده است! دستکش طلایی جام‌جهانی2022 قطر هم به امیلیانو مارتینز رسید که با درخشش در ضربات پنالتی مقابل هلند و فرانسه نقشی کلیدی در قهرمانی آرژانتین ایفا کرد. انزو فرناندز هم بهترین بازیکن جوان جام شد تا آرژانتینی‌ها در کسب عناوین انفرادی هم هت‌تریک کرده باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید