• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 27 آذر 1401
کد مطلب : 180364
+
-

مسکن زیر بار قیمت مصالح ساختمانی

قیمت مصالح ساختمانی در تابستان امسال 29/3درصد نسبت به تابستان سال قبل رشد کرد

آمارها نشان می‌دهد شاخص قیمت مصالح ساختمانی در تابستان امسال در تهران به 29.3درصد رسیده است. اگرچه این میزان کمتر از میزان رشد تابستان سال قبل است، با این حال بیانگر آن است که هزینه‌های ساخت مسکن از جنبه مصالح ساختمانی همچنان در حال افزایش است. به گزارش همشهری، یکی از مولفه‌های اثر‌گذار بر قیمت مسکن، هزینه‌هایی است که سازنده‌ها برای ساخت واحد‌های مسکونی متحمل می‌شوند. این هزینه‌ها عوامل مختلفی ازجمله نیروی انسانی، اجاره ماشین‌آلات و تجهیزات و مصالح ساختمانی را شامل می‌شود و برخی برآورد می‌کنند هم‌اکنون هزینه ساخت یک مترمربع مسکن به‌طور میانگین به 8 تا 10میلیون تومان رسیده است در واقع بین 20 تا 30درصد قیمت یک آپارتمان در تهران شامل هزینه‌های ساخت می‌شود. با وجود اینکه در مورد میزان اثر نوسان قیمت مصالح ساختمانی بر قیمت مسکن اتفاق نظر وجود ندارد اما اغلب کارشناسان بر این باورند افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر هزینه‌های ساخت و درنهایت بر قیمت نهایی مسکن تأثیر دارد و رشد آن می‌تواند در قیمت نهایی مسکن تأثیر داشته باشد. محمد حمید‌زاده، کارشناس بازار مسکن پیش از این در این‌باره گفته بود: با توجه به اینکه مسکن مجموعه‌ای از همه نهاده‌هاست، در نتیجه میزان افزایش قیمت هر بخش با توجه به میزان به‌کار رفته آن تحت عنوان شاخصی با عنوان درصد ضریب اهمیت، باید مورد توجه قرار گیرد. به‌گفته او رشد قیمت مصالح به افزایش 33درصدی قیمت ساخت منجر می‌شود. در چنین شرایطی نتایج تازه‌ترین گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد با وجود کاهش سرعت رشد قیمت مصالح ساختمانی قیمت آن همچنان شیب صعودی دارد.

رشد 29درصدی
اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد شاخص کل قیمت نهاده‌های ساختمانی شهر تهران در تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال قبل 29.3درصد رشد کرده، البته این آمار نشان می‌دهد تابستان سال قبل سرعت رشد قیمت مصالح ساختمانی بیشتر بوده است. مقایسه میزان رشد قیمت مصالح ساختمانی به نسبت بهار امسال نشان می‌دهد شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در این ماه نسبت به بهار 3.4درصد کاهش داشته، به‌نظر می‌رسد بخش عمده این کاهش ناشی از کاهش نوسان قیمت سیمان و گروه آهن‌آلات بوده است.

رشد در شیشه و نقاشی ساختمان
داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد بیشترین میزان تورم مصالح ساختمانی در تابستان امسال به گروه شیشه و خدمات ساختمانی مربوط بوده است. این اطلاعات نشان می‌دهد قیمت شیشه‌های ساختمانی در تابستان امسال به‌طور میانگین در مقایسه با تابستان سال قبل 83.3درصد رشدکرده است. همگام با این رشد، هزینه ارائه خدمات ساختمانی در تهران نیز 61.4درصد افزایش یافته است به‌معنای آنکه سازنده‌های مسکن در تابستان امسال ارقام بالاتری را برای دریافت خدمات ساختمانی در مقایسه با تابستان پارسال پرداخته‌اند.
سومین موضوعی که در نیمه نخست امسال هزینه‌های زیادی را به سازندگان مسکن تحمیل کرده، نقاشی ساختمان است. آمارها بیانگر آن است که هزینه ارائه خدمات در بخش نقاشی ساختمان در تابستان امسال به‌طور میانگین 56.8درصد بیشتر از تابستان پارسال بوده است.

سایر اقلام ساخت
از دیگرعواملی که در سال‌جاری هزینه‌های ساخت را افزایش داده، رشد قیمت بلوک سفالی، آجر، تاسیسات برقی، ایزوگام، گچ‌کاری، موزائیک و حتی سنگ و چوب بوده است. طبق اطلاعات مرکز آمار قیمت بلوک‌های سفالی و آجر در تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال قبل 44.7درصد و تاسیسات برقی 39.5درصد افزایش یافته است.
همچنین هزینه‌های سازندگان مسکن در تابستان امسال برای ایزوگام و گچ کاری در تهران به‌ترتیب 39.3 و 38.8درصد بیشتر از تابستان سال قبل بوده است. هزینه موازئیک کاری، کاشی و سرامیک هم در همین مدت 36.8درصد افزایش یافته است.

کمترین مقدار رشد
با وجود آنکه تقریبا قیمت همه مصالح ساختمانی در حال افزایش است اما اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد میانگین قیمت گروه آهن‌آلات میلگرد، پروفیل در و پنجره و نرده در تابستان امسال 0.4درصد کمتر از سال قبل بوده است. دراین مدت همچنین قیمت سیمان، بتن ریزی، شن و ماسه با 21.4درصد کمترین رشد را در میان همه اقلام داشته است. گروه شیرآلات بهداشتی نیز با رشد 28.6درصدی در قعر رشد افزایش قیمت‌ها است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید