• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 27 آذر 1401
کد مطلب : 180354
+
-

عددبازی

12008 نفر
زندانی جرایم غیرعمد در سطح ندامتگاه‌ها تحمل حبس می‌کنند که از این تعداد ۳۸۷مورد زن و ۱۱هزارو۶۲۱نفر مرد هستند. طبق تحقیقات دقیق، کمتر از نصف آمار عددی زندانیان زن، واجد شرایط برای بهره‌مندی از تسهیلات ستاد دیه هستند، اگرچه آمار بدهکاران مالی و احیاناً محکومان به پرداخت دیات غیرعمد یا خطای محض در قبال زنان در مقایسه با مردان تعداد کمتری را نشان می‌دهد اما محکومیت مددجویان زن میزان و عدد بزرگ‌تری را حکایت دارد؛ به‌نحوی که با رقم مورد نیاز برای مختومه کردن یک پرونده خانم، می‌توان تا ۱۰زندانی مرد عائله‌مند را مورد حمایت قرار داد.

10214 زندانی
 نیازمند در تهران، یک‌هزارو۶۱ دربند دردمند در اصفهان و ۷۶۳محبوس مستمند در  کهگیلویه و بویراحمد حضور دارند و به‌گفته رئیس هیأت امنای ستاد دیه کشور این استان در صدر آمار زندانیان نیازمند قرار دارد و در مقابل هرمزگان با میزبانی از ۵۲بدهکار مالی و سیستان و بلوچستان با نگهداری از ۶۵محکوم غیرعمد در قعر جدول جای دارند. سیداسدالله جولایی می‌گوید استانی چون کهگیلویه و بویراحمد با وجود وسعت کم جغرافیایی و محدود بودن زمینه‌های ارتکاب جرایم پولی و بانکی اما بعد از استان فارس و اصفهان سومین استان شلوغ کشور از منظر میزبانی از زندانیان جرایم غیرعمد محسوب می‌شود.

%98
مددجویان ستاد دیه را بدهکاران مالی شامل می‌شوند.در جمع محکومان مالی، بدهکاران چک با ۹هزارو۲۳۳ زندانی بیشترین تعداد محبوس را دارند و در ادامه محکومان به پرداخت مهریه با ۲هزارو۲۳۷ زندانی و مردان بدهکار نفقه با ۲۴۲پرونده قرار دارند. با وجود تلاش‌ها در حوزه رفع جنبه کیفری در قبال مهریه‌های معقول، اصلاح و تصویب دائمی قانون بیمه اجباری شخص ثالث و به تازگی قانون جدید چک اگرچه زمینه ورود به زندان تا حدودی کاهش داشته اما به‌دلیل شرایط معیشتی موضوع حبس مدیون با وجود جنبه‌های حمایتی قانون ادامه دارد.

%3
محکومان جرائم غیرعمد حاضر در زندان‌های کشور را زنان تشکیل می‌دهند. استان فارس با میزبانی از ۳۸زندانی زن، در صدر جدول آمار زندانیان جرایم غیرعمد قرار دارد.هر چند در قالب طرح‌های ویژه و با مشارکت نهادهایی چون معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، آستان قدس‌رضوی و برخی مناطق شهرداری در روزهای اخیر مسئله آزادی زندانی با جدیت در اولویت کاری ستاد دیه کشور قرار گرفته اما متأسفانه همچنان در استان‌هایی چون البرز، گیلان و کهگیلویه و بویراحمد تعداد بالای زندانیان زن بدهکار در قبال صدور چک و سفته یا ضمانت‌های صورت گرفته به واسطه این اوراق تجاری را شاهدیم. / منبع ایرنا

 

این خبر را به اشتراک بگذارید