• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 26 آذر 1401
کد مطلب : 180235
+
-

عباس‌آباد در چند نما

عباس‌آباد در چند نما

اراضی عباس‌آباد مجموعه‌ای درخشان در یک موقعیت مناسب در شهر تهران محسوب می‌شود. مجموعه‌ای که در کنار بزرگراه‌هایی مانند حقانی، همت،‌حکیم و مدرس قرار دارد و علاوه بر آن، ایستگاه مترو و یک پایانه اتوبوسرانی در حوالی اراضی رویت می‌شود تا از هر نقطه‌ای از پایتخت دسترسی به این مجموعه آسان شود. عناصر بسیاری همراه با تنوع اهمیت این مجموعه را افزایش داده است؛ مجموعه‌ای که دارای چندین بوستان، باغ موزه، پل طبیعت، دریاچه، سازه‌های تاریخی، ایران و مذهبی و غیره است. همچنین وجود رستوران‌ها، کافه و... سبب بالابردن کیفیت حضور در اراضی عباس‌آباد شده است.

1باغ کتاب

مساحت کل: 110هزار مترمربع
مساحت ساختمان‌ها: 65هزار مترمربع
تعدد طبقات: 2
فضای داخلی: بخش بهارستان (کودک و نوجوان)، خیالستان (فناوری‌های دیجیتال)، نگارستان (سالن‌های سینما) و سروستان (عمومی و بزرگسال)
این باغ از شرق با کتابخانه ملی ایران، از شمال‌شرقی با فرهنگستان‌های علوم و زبان و ادب فارسی، از شمال‌غربی با باغ هنر و از غرب با باغ‌موزه دفاع‌مقدس همسایه است.

2 تندیس سیاوش

تندیس سیاوش و اسبش در بوستان آب و آتش، نمونه‌ای از همین تندیس‌هاست که با تکیه بر شاهنامه و ادبیات حماسی و نیز ویژگی پاکدامنی این قهرمان ملی در آنجا واقع شده و اثری هنری را با کنده‌کاری‌هایی روی فلز، پیش چشم بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.
موقعیت: این تندیس، بعد از میدان اصلی بوستان آب و آتش و تقریبا روبه‌روی آمفی‌تئاتر قرار دارد. جنس آن، فلزی است و نقش‌ونگارهای زیبایی روی بدنه سیاوش و اسبش حکاکی شده است. این مجسمه روی یک پایه سنگی بنا شده تا از دور به چشم بیاید. روی سیاوش به بیرون بوستان و رو به برج پرچم است و همانند یک قهرمان وطن‌دوست، پرچمی چنان بلند را در دست دارد. تندیس اسب سیاوش درست پشت آخرین برج پارک آب و آتش قرار دارد و نزدیک‌ترین مسیر برای بازدید از آن می‌تواند مسیر سروستان ورودی بزرگراه حقانی باشد.
مجموعه رستورانی سیاوش، 5بخش مستقل را در دل خود جای داده است که هرکدام برای خودشان اسم و رسمی دارند. دکورهای ویژه، فضاهای گسترده و مشتری‌هایی که همگی رضایتمند به‌نظر می‌رسند.

3 باغ‌موزه دفاع‌مقدس
 
مساحت: 205هزار مترمربع
امکانات: از تالارهای 11گانه، باغ‌راه، دریاچه مصنوعی، آب‌نمایش، سالن‌های آمفی‌تئاتر و سراسرنما تشکیل شده و با استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال سعی در انتقال مفاهیم تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس دارد. این مجموعه با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا علاوه بر نمایش حماسه ملت ایران در دوران انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، توانسته است به فراخور تقویم، هرساله نمایشگاه‌های موقت مراسم و برنامه‌های مختلفی را برگزار کند.

4 رستوران ماشینی

خودروهایی که روزگاری برای شرکت در جنگ‌های جهانی ساخته شده بودند، اکنون پس از سفرشان به ایران در گوشه‌ای از شهر تهران به مکانی برای سرو قهوه و ساندویچ تبدیل شده‌اند.
تعداد خودرو و موتور: 25
موقعیت: پشت باغ کتاب

5 مجموعه جزیره

فود کورت جزیره یا مجموعه رستوران‌های جزیره، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های مسیر پیاده‌روی در منطقه فرهنگی-گردشگری عباس‌آباد است.
این مجموعه توانسته است انواع مختلفی از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های سرد و گرم را برای هر نوع ذائقه و سلیقه‌ای دور هم جمع کند.

6 کلبه

یکی از جذاب‌ترین مجموعه‌های رستورانی منطقه، مجموعه رستوران‌های کلبه لوکاست که در بوستان بنادر واقع شده است. این مجموعه که روی تپه‌ای مرتفع ساخته شده، از دور توجه بازدیدکنندگان را به سمت خود جلب می‌کند. محیط باز، آلاچیق‌های پارچه‌ای و فضاسازی بی‌نظیر این مجموعه می‌تواند بهترین خاطرات را همراه با صرف غذاهای باکیفیت و خوشمزه فراهم کند.
رستوران‌ها: رستوران فرانسوی-ایتالیایی مارینا، رستوران ایرانی راز، فست‌فود فایر، کافی‌شاپ ونیز

7 راه چوبی

تنوع غذایی، محیطی متفاوت و طعم‌های به‌یاد‌ماندنی در فودکورت راه چوبی مجموعه رستوران‌های راه چوبی با بهره‌گیری از عناصر زیبای طبیعت، در یک فضای منحصربه‌فرد و استثنایی و با رستوران‌های متنوع در سبک‌های متفاوت و استفاده از بهترین مواداولیه در طبخ غذا، این امکان را برای شما مهمانان عزیز فراهم کرده تا در 3وعده غذایی و متنوع، انتخابی خاطره‌انگیز و لذیذ داشته باشید. مجموعه رستوران‌های راه‌چوبی، مجموعه‌ای از بهترین رستوران‌های ایران را برای رفاه و دسترسی بهتر شما عزیزان گردهم آورده است.

8 فودکورت پل طبیعت
 
در طبقه اول این پل و نزدیک به ورودی پارک طالقانی، یک مجموعه رستوران یا فود کورت درجه یک وجود دارد. این فودکورت همه روزه از ساعت ۱۱ تا 24 پذیرای مردم است. شما می‌توانید در این فودکورت هم غذاهای خوشمزه نوش‌جان کنید و هم از طبیعت لذت ببرید. این فودکورت دارای 10غرفه است که تمام سلیقه‌ها را راضی نگه می‌دارد؛ چراکه از بستنی، آبمیوه و قهوه تا کباب ترکی، غذاهای ایتالیایی، برگر، سوخاری و غذاهای دریایی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

9 دریاچه هنر
 
مساحت کل: 25هزار مترمربع
دریاچه شمالی: 8هزار مترمربع
دریاچه جنوبی: 17هزار مترمربع
حجم آب: 40هزار مترمکعب
ویژگی‌ها: پتانسیل این دریاچه به‌گونه‌ای‌ است که در آن می‌توان به اجرای تئاترهای خیابانی و میدانی بزرگ پرداخت و تمام هنرمندان این امکان را خواهند داشت تا از این ظرفیت بهره‌برده و شهروندان نیز به‌صورت رایگان به تماشای این تئاترهای بزرگ خیابانی بپردازند.
امکانات: دارای موتورخانه و تصفیه‌خانه. آب آن از زهکش متروی حقانی تامین شده و در موتورخانه تصفیه می‌شود و در مدار قرار می‌گیرد.
  موقعیت: پشت باغ کتاب و کنار باغ نمایش

10 گنبد مینا(آسمان‌نما)

افتتاح: سال1393
ویژگی‌ها: گنبد مینا، بزرگ‌ترین آسمان‌نما یا پلانتاریوم خاورمیانه، یک شبیه‌ساز از جهان هستی و کرات و ستارگان است که در آن به‌صورت سه‌بعدی فیلم‌هایی با موضوعات نجومی به نمایش در می‌آید.
امکانات: ساخت این بنا با ایده گسترش و ترویج فعالیت‌های علمی، ایجاد محیطی آموزشی برای عموم مردم و ایجاد جذابیت جهت طرح سؤال‌های علمی برای افراد مختلف با گروه‌های سنی متفاوت طراحی شده و به مرحله اجرا درآمده است.
موقعیت: بزرگراه حقانی شرق، بعد از چهارراه جهان‌کودک، انتهای خیابان شهیدی، پارک آب و آتش

11 کوشک باغ هنر
 
افتتاح: سال1400
مساحت: 5هزار مترمربع
امکانات و ویژگی‌ها: سالن همایش(300صندلی)، ‌گالری (480متر مربع)، کلاس‌های آموزشی متعدد، سالن‌های کنفرانس با ظرفیت‌های متفاوت، رستوران، کافی‌شاپ و غرفه‌های متعدد هنری
موقعیت: شرق اراضی عباس‌آباد

12 بوستان بنادر

مساحت: 53هزار مترمربع
امکانات: مسیر ویژه پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، درشکه و راپل از برجسته‌ترین امکانات این بوستان به‌شمار می‌رود. گردشگران می‌توانند با استفاده از راپل، پرواز امن و پرهیجانی را تجربه کنند. راپل در اصل قرقره‌ای است که روی یک کابل فلزی محکم حرکت می‌کند. برای این کار نیاز به 2ستون محکم و یک کابل مقاوم است که به خوبی بین 2ستون کشیده شده است. این اتفاق در بوستان بنادر بین 2تپه کوتاه رخ‌ داده است.
ویژگی‌ها: انواع نمادهای مربوط به سفر و دریانوردی دیده می‌شود که مهم‌ترین آن یک فانوس دریایی سفیدرنگ است. یک لنگر غول‌پیکر کشتی آن هم در ابعاد حقیقی، یکی از اعجاب‌آّورترین دیدنی‌های این پارک به‌شمار می‌رود. در گوشه و کنار پارک می‌توان انواع وسایل مربوط به دریا و دریانوردی را دید. از رستوران‌هایی به شکل کشتی گرفته تا آلاچیق‌های بادبانی، تیوپ‌های نجات‌غریق، طناب‌های قطور کنفی و مسیرهای چوبی که یادآور اسکله‌های دریایی هستند و... . وجود ساختمان بلندمرتبه سازمان بنادر و کشتیرانی که خود به شکل یک کشتی عظیم ساخته شده است در کنار این بوستان می‌تواند به جاذبه‌های این محل بیفزاید.
موقعیت: اگر از ورودی پارک آب و آتش وارد مجموعه عباس‌آباد شده‌اید، برای ادامه مسیر پیاده‌روی به سمت پارک طالقانی و بخش‌های شرقی باید از بوستان بنادر و پل طبیعت عبور کنید. ورودی غربی پل طبیعت نیز در بوستان بنادر قرار دارد.

13 پل طبیعت

افتتاح: سال1393
تعداد طبقات: 2
مساحت کل: 7هزار مترمربع
طول پل: 300متر
ارتفاع سازه از زمین: 40متر
وزن سازه: 2هزار تن
نوع سازه: فولاد
ویژگی‌ها: از زمان بهره‌برداری ۱۰۰سال عمر خواهد کرد و در برابر حوادث و بلایای طبیعی حتی زلزله بالای ۷ریشتری مقاوم است.
موقعیت: از عرض بزرگراه مدرس عبور کرده و بوستان‌های طالقانی در شرق و آب و آتش در غرب را به هم متصل می‌کند.

14 سالن آمفی‌تئاتر

مساحت: چادری ۷۰۰متری با سقف گردان
سکو: سیمانی
گنجایش: ۳۷۰نفر
موقعیت: در بوستان آب‌وآتش
ویژگی‌ها: این آمفی‌تئاتر، محوطه بازی است که با هدف برگزاری مراسم مذهبی و آیینی، جشن‌ها و تئاترهای خیابانی ساخته شده است.

15 پارک طالقانی
 
افتتاح رسمی: سال1361
مساحت: 310هزار مترمربع
امکانات: بیش از 100آلاچیق کوچک و بزرگ دارد که در گوشه و کنار پارک بنا شده‌اند. فاصله این آلاچیق‌ها به‌گونه‌ای است که خانواده‌ها به راحتی می‌توانند در آن استراحت کنند و سر و صدای مزاحمی برای دیگران ایجاد نکنند. تعداد زیادی بوفه، کافی‌شاپ، رستوران و آبمیوه‌فروشی در اطراف پارک وجود دارد که بیشتر مورد استفاده رهگذران و ورزشکاران قرار می‌گیرد. 2زمین‌بازی کودکان، یک‌ زمین بسکتبال، چندین میز پینگ‌پنگ و شطرنج، از دیگر امکانات ورزشی پارک طالقانی به‌شمار می‌رود.
موقعیت: در مجاورت با بزرگراه‌های شهید همت، مدرس و حقانی
ویژگی‌ها: در ارتفاع واقع شده و مشرف به تهران است؛ بنابراین چشم‌انداز زیبایی دارد. بسیاری از مردم این پارک را برای انجام ورزش‌های حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای انتخاب می‌کنند. پوشش گیاهی این پارک، بدون نظم هندسی و به‌صورت ارگانیک است و فضای جنگل را تداعی می‌کند. همچنین یک راه چوبی منحصربه‌فرد دارد.

16 برج پرچم
 
مساحت پرچم: 1000مترمربع
ارتفاع: 150متر
نوع سازه پایه پرچم: مخروطی‌شکل و از جنس فولاد
موقعیت: روی تپه‌های عباس‌آباد، در کنار بوستان طالقانی و باغ‌موزه دفاع‌مقدس
ویژگی‌ها:‌ سازه برج پرچم در زمینی به مساحت 6هزار مترمربع با ۵۳۰مترمربع زیربنا ساخته شده است. این سازه‌، 1500متر از سطح دریا ارتفاع دارد و داخلش فضایی برای بازدید گردشگران در نظر گرفته شده است. این فضا ۶۵۰مترمربع وسعت دارد و شامل مبلمان شهری و نمایشگاهی با بام سبز است. این برج، محلی هم برای استقرار میهمانان با ظرفیت 500نفر دارد.
  
17 بوستان نوروز
 
مساحت: 10هکتار
امکانات: دریاچه خزر و منطقه اکو
موقعیت: جنوب‌غربی اراضی عباس‌آباد
ویژگی‌ها: بزرگ‌ترین بوستان پهنه غربی منطقه و مجموعه پارک آب‌وآتش محسوب می‌شود. بوستان نوروز فراتر از کارکردهای تفریحی و فراغتی که تمام بوستان‌های دیگر نیز دارای آن هستند، توانسته است برای شهروندان ایرانی محیطی پویا در جهت کسب‌وکار و ترویج محیط‌زیست فرامنطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کند. 4هکتار از بوستان نوروز برای پارک اکو در نظر گرفته شده‌است تا در این فضای مشخص، نوروز به‌عنوان یکی از شاخصه‌های فرهنگی مشترک بین کشورهای عضو سازمان اکو معرفی و شناسانده شود.

18 بوستان آب‌وآتش(بوستان حضرت ابراهیم)
 
مساحت: 24هزار مترمربع
افتتاح: سال1388
موقعیت: ضلع شمالی و در حاشیه بزرگراه حقانی(ورودی اصلی اراضی عباس‌آباد)
امکانات: برج‌های آتش، فواره‌های آب و آمفی‌تئاتر

19 میدان آب

تعداد فواره‌های آب: 240نقطه
ارتفاع فواره‌ها: 10متر
موقعیت: میدان اصلی بوستان آب‌وآتش
ویژگی‌ها: فواره‌ها در محیطی دایره‌مانند، از لابه‌‌لای شیار کاشی‌ها آب را به‌سمت آسمان پرتاب می‌کنند تا خاطره خانه‌های کودکی را برای بزرگسالان زنده و فضای آب‌بازی متفاوتی را برای کودکان فراهم کنند. همچنین حرارت شعله‌های آتش برج‌های آتش همراه با سردی آب به‌خوبی، سرد شدن آتش بر حضرت ابراهیم را روایت می‌کند.

20 برج آتش

تعداد: 4برج فولادی
مساحت: هر ساختمان فولادی 10متر
موقعیت: ابتدای بوستان آب‌وآتش(میدان اصلی)
ویژگی‌ها: هرچند وقت یک‌بار، شعله‌های حجیم آتش زبانه می‌کشد و چشم‌ها را به ‌خود خیره می‌کند. در هنگام شب نیز شراره‌های آتش تا ارتفاع 8متری رؤیت می‌شود.

21 باغ هنر

مساحت: 3.2هکتار
امکانات: فضای مناسب برای برگزاری سمینارها، گردهمایی‌ها، آموزش‌های تخصصی، اطلاع‌رسانی هنری و ... .
ویژگی‌ها: ارائه هنرهایی چون موسیقی، تجسمی، شعر و ادبیات با تمرکز بر کوشک مرکزی و برقراری رابطه نزدیک میان هنرمند و مخاطب؛ ارتقای درک هنری جامعه با تمرکز بر هنر ایرانی طراحی شده است.
موقعیت: در نزدیکی ایستگاه متروی حقانی

22 میدان مشاهیر

افتتاح: سال 1399
مساحت: حدود ۱۵۰هکتار  
تعداد سردیس: 70
ویژگی‌ها: در فاصله کمی که بین بزرگراه همت و حکیم وجود دارد، دروازه‌ای از جنس زمان ساخته شده که انسان را به تاریخ ایران سفر می‌دهد. پشت این دروازه، اسطوره‌هایی از آب‌وخاک این سرزمین بزرگ ناگهان در برابر چشم شما سر از خاک برداشته‌اند. پادشاهان علم، ادب و فرهنگ به همراه پهلوانان تنومند زور و ورزش، در نگاه بینندگان، زنده به‌نظر می‌رسند؛ درحالی‌که هرکدام از آنان در گذرگاه‌های تاریخی این کشور خفته‌اند. تندیس‌ها و سردیس‌هایی بی‌مانند همانند تندیس برنزی امیرکبیر، تندیس 4متری دهقان فداکار از جنس فایبرگلاس، تندیس بتونی آرش کمانگیر، همچنین ملاصدرا، مولانا، شهید فهمیده، ابن‌سینا، پهلوان تختی، مادر و... ازجمله پیکره‌های نصب‌شده در این بوستان‌ هستند.
موقعیت: در بخش جنوبی اراضی عباس‌آباد

23 پل ابریشم

افتتاح: سال1393
ارتفاع: 200متر
نوع سازه: فلزی با ظاهری چوبی
موقعیت: حدفاصل بوستان آب‌وآتش تا بوستان نوروز
ویژگی‌ها: هر روز تعداد زیادی برای رسیدن به گنبد مینا و بوستان نوروز از روی آن می‌گذرند. ساخت چنین پلی برای اتصال 2بوستان، همچنین عبور از روی بزرگراه همت و رسیدن به یک منطقه کوچک نجومی، ایده‌ای فوق‌العاده از سوی طراحان بود که آن‌ را منحصربه‌‌فرد کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید