• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 26 آذر 1401
کد مطلب : 180207
+
-

تکمیل گازرسانی به روستاهای کرمانشاه تا سال آینده

پیگیری
تکمیل گازرسانی به روستاهای کرمانشاه تا سال آینده

گازرسانی به روستاهای استان کرمانشاه در قالب 2305روستا در حال اجراست و عملیات گازرسانی به همه روستاها تا پایان سال آینده انجام می‌شود.
به‌گزارش همشهری، سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه، ضریب نفوذ گازرسانی در مناطق شهری را 99.6درصد و در مناطق روستایی 86.1درصد عنوان کرده است. هم‌اکنون ۳۰شهر و 1875روستا یعنی درمجموع ۶۶۰هزارو۳۰۰نفر در استان کرمانشاه از نعمت گاز بهره‌مند هستند.
به‌گفته ناصر حسینی، عملیات گازرسانی به ۳۲۲روستای استان کرمانشاه در حال اجراست و عملیات گازرسانی به ۱۲۵روستا نیز در مرحله طراحی قرار دارد.
اینطور که در خبرها آمده، بودجه امسال برای گازرسانی در بخش‌های مختلف  ۶۶۰میلیارد تومان است و درخصوص واحدهای صنعتی نیز تاکنون گازرسانی به 2690واحد صنعتی و تولیدی انجام شده و عملیات گازرسانی به ۱۱۴واحد صنعتی دیگر هم در دست
بررسی است.

گازرسانی به 80روستا در سرپل ذهاب
در شهرستان سرپل ذهاب با 266روستا تا به حال 80روستا معادل ۶۰درصد از نعمت گاز طبیعی برخوردارند و گازرسانی به دیگر روستاها نیز در دست اقدام است. اینطور که صدر‌الله بابلی، فرماندار سرپل ذهاب خبرمی‌دهد گازرسانی به ۸۷روستای دیگر با یک هزار میلیارد ریال اعتبار در مناطق دشت‌ذهاب، جگیران، سرقلعه، پشت‌تنگ و حومه نیز در دست اقدام است که گازرسانی به این روستاها در چند محور با حضور پیمانکاران مختلفی تعریف شده و پیش‌بینی می‌شود همه روستاهای این شهرستان از نعمت گاز برخوردار شوند.
وی افزود: گازرسانی به محور پیران و کلاهمال با ۱۵۰خانوار هفته آینده به پایان می‌رسد و اهالی این روستاها از نعمت گاز برخوردار می‌شوند.
در شهرستان سرپل ذهاب 7213مشترک روستایی و ۱۷هزارو۴۴۶ مشترک شهری از نعمت گاز برخوردار هستند.

3شهر، چشم‌انتظار گازرسانی
 از ۳۳شهر استان کرمانشاه، فقط 3شهر ازگله، ریجاب و سومار از نعمت گاز برخوردار نیستند که ناصر حسینی در این‌باره می‌گوید: شهر ریجاب تا پایان سال‌جاری و ازگله در نیمه نخست سال آینده گازدار می‌شوند، اما شهر سومار با توجه به غیرمسکونی بودن و مصوبه شورای اقتصاد قابلیت گازرسانی ندارد.
آمار نشان می‌دهد در نیمه اول امسال نزدیک به 3میلیارد مترمکعب گاز در استان کرمانشاه مصرف شده است. این میزان معادل مصرف ۱۵تا۱۶میلیون مترمکعب در روز است که سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه می‌گوید: میزان مصرف گاز در استان نسبت به نیمه اول سال گذشته ۱۵تا۲۰درصد بیشتر شده که عمدتا ناشی از افزایش تعداد مشترکان بوده است. بیشترین مصرف گاز در نیمه اول سال مربوط به صنایع بوده و در این مدت سهم بخش خانگی از مصرف گاز فقط حدود ۳۰درصد عنوان شده است. ناگفته نماند که در این بازه زمانی هم بیش از ۹هزار اشتراک گاز جدید در استان ثبت شده است.

***
هم‌اکنون در استان کرمانشاه ۶۶۰هزار مشترک گاز ثبت شده و با بهره‌برداری از پروژه‌های گازرسانی، ضریب پوشش گاز در بخش روستایی به حدود ۹۴درصد و در بخش شهری به بیش از ۹۹درصد می‌رسد. آمارها و اسناد نشان می‌د‌هد که قبل از انقلاب اسلامی فقط 3 روستای کشور گازرسانی شده بودند و بقیه روستاها یا از نفت و یا از سوخت‌های دیگر استفاده می‌کردند، اما با وقوع انقلاب اسلامی ۳۴ هزار و ۸۸۴ روستا از این نعمت بهره‌مند شدند و درصد پوشش خانوارهای روستایی به شبکه گاز از صفر به ۸۵ درصد رسیده است. بر اساس اعلام شرکت ملی گاز ایران تا
یک‌سال آینده ۱۵ درصد باقیمانده از جمعیت شهری و روستایی کشور از نعمت‌گاز طبیعی برخوردار می‌شوند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید